ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته، در فهرست آثار طبیعی ملی ایران

ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته گیلان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیر انتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته آستانه اشرفیه به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفته است.

او با بیان اینکه ذخیره گاه سفید پلت در روستای صفرابسته بخش کیاشهر، شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده است، افزود: این منطقه پوشیده از گونه‌های درختی توسکا، لرگ و سفیدپلت از سایر گونه‌ها مثل خرمندی، لیلکی و اوجا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: این گونه‌های بومی جنگل‌های هیرکانی که جوامع خالصی را در منطقه تشکیل داده اند، بر روی خاک‌های هیدرومورف قرار داشته و از درختان هیگروفیل هستند.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه این منطقه زیستگاه گونه‌های بسیار وسیعی از پرندگان، خزندگان، حشرات، پستانداران و ماهی‌ها نیز است، گفت: این اثر در بین شهرستان‌های پرتردد استان گیلان واقع شده و راه‌های دسترسی به آن بسیار هموار و راحت است.

او افزود: منطقه موردنظر تنها باقیمانده از جنگل‌های وسیع جلگه‌ای منطقه است که تاثیر بسیار زیادی در تعدیل آب و هوا، تعادل آب و خاک و جلوگیری از شور شدن آن دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: وجود بزرگترین ذخیره گاه ژنتیکی سفید پلت در ایران و حتی جهان با وسعت ۱۸۷ هکتار یکی دیگر از دلایل بالا بودن ارزش حفاظتی این منطقه است.

انتهای پیام/ع

ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته در فهرست آثار طبیعی ملی قرار گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.