راهی که حضرت زینب (س) به اهل بیت (ع) نشان داد

یک کارشناس و خطیب دینی گفت: حضرت زینب (س) همواره در طول زندگی پربرکت‌شان به دنبال کسب معرفت و افزایش دانش بودند، اما ظهور و بروز آن در صحنه عاشورا رخ داد که تأثیری شگرفت در ادامه و ماندگاری قیام عاشورا داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا بام‌افکن ، با اشاره به نقش خطبه‌های حضرت زینب (س) در قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: در هر جایی که نام امام حسین (ع) ذکر می‌شود نام حضرت زینب (س) نیز بر زبان جاری می‌شود و این نشان از تأثیرگذاری حضرت زینب (س) در پایداری و به جا ماندن قیام عاشورا دارد.

وی یادآور شد: در آن زمان چهره‌ای از پیامبر اسلام (ص) معرفی شد که هرگز چهره واقعی پیامبر (ص) نبود. در زمان معاویه اسلامی پیدا شد که هیچ شباهتی به اسلام زمان پیامبر (ص) نداشت. در اینجا امام معصوم که امام حسین (ع) بود با مبارزه و شهادت خود یاد و خاطره اسلام را زنده کرد و حضرت زینب (س) پس از شهادت سیدالشهدا (ع) با قرائت خطبه‌های قرا ادامه دهنده راه قیام امام حسین (ع) شد.

راهی که حضرت زینب (س) به اهل بیت (ع) نشان داد

بام‌افکن یادآور شد: تا قبل از عاشورا حضرت زینب (س) کاملا در حجاب بودند. حجاب به معنی اینکه هیچ حرکتی در عرصه سیاست نداشتند، اما در جایی که اسلام به خطر افتاد تربیت شده مکتب اهل بیت (ع) بود و به گونه‌ای رفتار کرد که جای خالی امام معصوم (ع) را پر کرد چرا که در آن زمان بنا به خواست الهی امام سجاد (ع) نباید سخن می‌گفت و این حضرت زینب (س) بود که باید ادامه دهنده راه کربلا می‌شد.

وی گفت: حضرت زینب (س) بود که با گفتار و سخنان خویش، عملکرد امویان را به زیر سوال برد و اسلامی که پیامبر (ص) از آن سخن می‌گفت را معرفی کرد. اگر چهره‌ای که معاویه از اسلام نشان داده بود پس از سخنرانی حضرت زینب (س) از بین نمی‌رفت امروز عالم پر از داعش بود چرا که اسلام واقعی را وارونه جلوه می‌دادند. اگر حضرت زینب (س) با صبر و تبعیت از امام زمانش رفتار نمی‌کرد چیزی از قیام عاشورا باقی نمی‌ماند. حضرت زینب (س) با علمی که داشتند باعث شدند که ائمه بعد از امام حسین (ع) تنها راه و منش حضرت را پی بگیرند و ادامه دهند. در زمان امام صادق (ع) بود که شیعه به بالندگی رسید و به عالم معرفی شد. امام صادق (ع) حرکت قیام امام حسین (ع) را باز کرد و اعتقادات و احکامی که اسلام بر آن تأکید داشت را بسط و گسترش داد.

این خطیب دینی ادامه داد: این راه را حضرت زینب (س) به اهل بیت (ع) نشان داد و ورق را برگرداند. در زمان امام سجاد (ع) ایشان فقط پیامبر و ویژگی‌های اخلاقی پیامبر (ص) را توضیح دادند چرا که کاملا در زمان معاویه چهره پیامبر (ص) را مخدوش کرده بودند. امام سجاد (ع) به مردم گفتند که ما اولاد پیامبر (ص) هستیم و در شأن ما آیه غدیر و مباهله نازل شده است. حضرت زینب (س) نقشی محوری در قیام عاشورا داشتند و همان گونه که در حجاب بودند جز برای ضرورت در صحنه حاضر نشدند. در جایی که اسلام در خطر بود حضرت زینب (س) با تربیتی که در خانه امیرمومنان حضرت علی (ع) کسب کرده بود وارد میدان شد.

بام‌افکن در ادامه با اشاره به این مطلب که الگوگیری از حضرت زینب (س) باید تا جهان جهان است سرمنشأ زنان عالم باشد، گفت: اگر در زمان جنگ و انقلاب زنان ما جلوی مردان را می‌گرفتند هرگز شاهد پیروزی جنگ و شکل‌گیری انقلاب نبودیم. اگر زنان انقلاب را باور نداشتند مانع مردان خود می‌شدند. اما زنان جامعه ما با الگوگیری و تأسی از حضرت زینب (س) راه و منش و مسلک خود را مشخص کردند. حضرت زینب (س) امام معصوم نبودند و از طریق کسب معرفت بود که توانستند به این مرحله برسند. حضرت زینب (س) معرفت خود را از حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) کسب کردند، اما ظهور و بروز این معرفت و دانش فقط در صحنه کربلا و عاشورا بود. اگر زنان ما نقش اجتماعی هم ندارند باید در کسب علم و فضیلت کوشا باشند. قطعا در مرحله‌ای این علم و فضیلت به کار آن‌ها بیاید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: ائمه اطهار ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.