هادی محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

رقیب نتانیاهو در انتخابات گوی سبقت را از او ربود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نتانیاهو نتوانست در مقابل رقبای خود به آن درصدی از آرا که مدنظر داشت برسد.

//////////////////////هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره انتخابات نخست وزیری رژیم صهیونیستی و شکست نتانیاهو درآن اظهار کرد: انتخابات رژیم صهیونیستی فروردین ماه انجام گرفت و به دلیل خرد شدن و پراکنده شدن آرا بین گروه‌های رقیب امکان ایجاد یک ائتلاف را از نتانیاهو گرفت و دولت برای اینکه بتواند ائتلافی را تشکیل دهد ناکام ماند. ریاست این رژیم مجددا دستور انتخابات دور بعد را صادر کردند و نهایتا ما دیروز شاهد بودیم که در واقع انتخابات صهیونیستی با شرایط پیچیده‌ای که تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی بود انجام گرفت.

او ادامه داد: همانطور که نظرسنجی‌های داخل این رژیم از جناح‌های چپ و راست تاکید می‌کردند، به دلیل شرایط متزلزلی که نتانیاهو در آن قرار دارد و تحت تأثیر پرونده قضایی چهارگانه‌ای است ،در نهایت ، مقابل رقبای خود نتوانست به آن درصدی از آرا که مدنظر داشت برسد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد: تیم روانشناسی این انتخابات و نتایج به دست آمده نشانگر نکته حائز اهمیتی است و آن اینکه رژیم صهیونیستی به شدت دچار سردرگمی است، از یک طرف بخشی از جامعه احساس می‌کند از طریق نتانیاهو و سیاست‌های افراطی اش می‌تواند به ثبات و امنیت دست یابد. در مقابل، بخش قابل توجهی از جامعه قرار دارند که معتقدند سیاست‌های افراطی اعمال شده از سوی نتانیاهو موجودیت رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد.

او تصریح کرد: این شکاف بزرگ در نوع نگاه به مفهوم امنیت موجب شده که نتایج فعلی به دست بیاید که دارای نکات قابل توجهی است. یعنی در واقع جریان رقیب  نتانیاهو به نوعی پیروز این میدان شده اگر چه  گزارش‌ها هنوز از سوی کمیته انتخابات آن در این رژیم، نهایی نیست.


بیشتر بخوانید:پس از هدف قرار گرفتن آرامکو موازنه قدرت به نفع یمن سنگین شد


 محمدی ادامه داد: در واقع اعدادی مانند ۳۲ کرسی در مقابل ۳۳ کرسی یا ۳۴ کرسی در مقابل ۳۰ کرسی این‌ها هنوز آمار‌های قطعی نیست، ولی مسئله‌ای که بدیهی به نظر می‌رسد، این است که در بهترین حالت که جناح راست یعنی طرفداران لیکود بر آن تاکید می‌ کنند ، ممکن است که کرسی‌های این دو حزب رقیب یعنی لیکود و حزب آبی سفید برابر شود.

 او افزود: نکته مهم‌تر این است ائتلافی که در کنار هر کدام از این دو حزب اصلی پیروز قرار می‌گیرد،  شرایط  را در وضعیت غیر قابل پیش بینی  قرار می دهد. به این معنا که در بهترین حالت نتانیاهو حتی اگر که این شانس را بیاورد و  از طرف رئیس جمهور مکلف به تشکیل کابینه شود، مجددا نتانیاهو در اینکه بتواند ائتلاف حکومتی تشکیل دهد ناکام خواهد بود و ممکن است این رژیم به سمت دور سوم انتخابات هدایت شود و این ناکارآمدی در شرایط جدید هم اثر بگذارد.

کارشناس سیاست خارجی  بیان کرد: از سوی دیگر ممکن است،  مجموعه احزاب مقابل نتانیاهو و حزب لیکود، جریان‌های راست، جریان‌های مذهبی و جریان‌های ملی مانند تجمع عربی که ۱۰ تا ۱۲ تا کرسی در اختیار دارند، بتوانند یک ائتلاف کوچک  را که حداقل ۶۱ کرسی برای نتانیاهو در کابینه کسب کنند.

او توضیح داد: احزاب رقیب نتانیاهو به خصوص بنی گانتس و بخشی از احزاب دست راستی، میانه و چپ در واقع می‌توانند یک ائتلافی را تشکیل دهند که حدنصاب تشکیل کابینه رو کسب کند.  در چنین حالتی رژیم صهیونیستی دارای یک کابینه ضعیف خواهد بود که یک جریان معارضه قوی راست و افراطی در مقابش قرار خواهد گرفت؛ و عملا این رژیم در شرایط غیرعادی قرار می‌گیرد از جهت سطح تصمیم‌گیری‌ها و از جهت مقابله با شرایط فوق‌العاده‌ای که این رژیم باهاش مواجه هست.

محمدی درپایان خاطر نشان کرد: در هر حال اگر چنانچه این انتخابات ، دور دوم  و مرحله جدید آن ، چنانچه به تشکیل کابینه در این رژیم  صهیونیستی منجر شود، شرایط استحکام کابینه جدید در هر حالتی ضعیف‌تر از کابینه فعلی است که به هماهنگی امور عمومی درواقع می‌پردازد و ریاست آن با  نتانیاهو خواهد بود .این بیانگر این نکته است که  یک ائتلاف حکومتی ضعیف‌تر از حکومت قبل قدرت را در دست می گیرند. فقط در یک حالت ممکن است که شرایط تشکیل کابینه امکان‌پذیر نشود، اینکه احزاب اصلی و نتانیاهو نتوانند در کنار هم یک ائتلاف را تشکیل بدهند، که  در این صورت شاهد موکول شدن انتخابات به مرحله سوم نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/

 نتانیاهو در سراشیبی راه نخست وزیری رژیم صهیونیستی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار