رییس سازمان شیلات ایران:

کاهش تولید میگو در گمیشان به علت بیماری لکه سفید

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تولید میگو در گلستان به علت بیماری لکه سفید کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ، خون میرزایی رییس سازمان شیلات ایران امروز در جلسه ستاد میگوی گلستان گفت: پیش بینی می‌شد امسال ۴ هزار تن محصول از مجتمع پرورش میگو گمیشان برداشت شود که به علت بیماری لکه سفید میگو، برداشت محصول به ۴۰۰ تن تقلیل یافت.

او افزود: با توجه به وجود بیماری لکه سفید و با احتیاط کامل و همچنین کم کردن همه آسیب‌ها، مسیر توسعه مجمتع میگو گمیشان ادامه خواهد داشت.
خون میرزایی ادامه داد: در همه دنیا بیماری به عنوان یک واقعیت در کنار پرورش پذیرفته شده و ما نیز باید با احتیاط کامل در کنار بیماری‌ها مسیر حرکت را ادامه دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت:با توجه به مشاهده بیماری لکه سفید در مجتمع میگو گمیشان، سیاست شیلات پرورش در کنار بیماری است، بنابراین مدیریت بهداشتی مزارع پس از برداشت محصول مهم‌ترین رویکرد شیلات استان خواهد بود.

رفع مشکلات پرورش میگوی گلستان تسریع شود

حق شناس استاندار گلستان در جلسه ستاد میگو استان با حضور خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور گفت: رفع مشکلات موجب می‌شود هدف ما برای ادامه صنعت میگو در گلستان محقق شود.

او افزود:از ابتدای مشکلاتی که برای میگو گمیشان ایجاد شد تا به امروز ده‌ها نامه به مدیران ملی ارائه شد و پیگیری جدی صورت گرفت، اما به دلیل آنکه نگرانی در زمینه امنیت غذایی برای مردم ایجاد نشود، اقدامات صورت گرفته کمتر در رسانه‌ها ارائه شد.

حق شناس با اشاره به ده مصوبه این جلسه، افزود:باید کمیته‌ای با مسئولیت استانداری تشکیل و چشم اندازی از پرورش میگو با توجه به احتمال وجود بیماری‌ها تهیه شود.

استاندار گلستان گفت:باید مستندات خسارات وارد تهیه و آماده شود تا بتوانیم با پیگیری از سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی مبالغ خسارات را در قالب مواد ۱۰ و ۱۲ وصول کنیم.

او افزود:ادارات شیلات و دامپزشکی باید در فرصت باقی مانده تمام اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تا در سال آینده شاهد این مشکلات نباشیم و طی کمتر از ۲ ماه آینده جلسه آتی ستاد میگو جهت رصد اقدامات تشکیل خواهد شد.

حق شناس با تاکید بر بیمه مزارع میگو افزود: صندوق بیمه کشاورزی باید مزارع را بیمه کند و هیچ مزرعه‌ای در سال آتی بدون بیمه حق فعالیت ندارد.

حق شناس افرود:بانک‌های عامل با استفاده از تسهیلات کم بهره در فصل آتی با پرورش دهندگان همکاری کنند و شیلات نیز طی تعامل با دامپزشکی سایتی جداگانه را به پرورش بچه میگو اختصاص دهد.

استاندار گلستان خواستار اجرای پروتکل امنیت زیستی دامپزشکی شد و افزود: بانک‌ها جهت دریافت مطالبات از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان صبور باشند و به آن‌ها تنفسی برای باز پرداخت تسهیلات بدهند.

او گفت:اجازه مزارع میگو امری غیرقابل قبول است و باید تمام مزارع اجاره داده شده پس گرفته شود و افراد دریافت کننده مزارع یا خودشان فعالیت داشته باشند و یا مزارع را واگذار کنند.

به گفته او، مرحله دوم پرورش میگو متوقف خواهد شد و اگر چنانچه تا سال آینده مسائل و مشکلات میگو رفع شد در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.

 

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.