فرانس پرس: دو میلیون کارگر خارجی عربستان را به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی آن ترک کردند

بنابر گزارشی جدید درباره وضعیت کارگران خارجی در عربستان، کاهش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش مالیات سبب شده دو میلیون کارگر خارجی این کشور را ترک کنند.

فرانس پرس: دو میلیون کارگر خارجی عربستان را به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی آن ترک کردندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، تازه‌ترین گزارش درباره وضعیت کارگران خارجی در  عربستان نشان می‌دهد کاهش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش مالیات در این کشور در سی ماه منتهی به پایان ژوئن سبب شد شمار کارگران خارجی مستقر در این کشور بیش از یک پنجم کاهش یابد.

شرکت سرمایه گذاری «جدوا» در عربستان با اشاره به کاهش ۱۳۲ هزار نفر از کارگران خارجی در سه ماهه دوم امسال، اعلام کرد از آغاز ۲۰۱۷ تاکنون نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار کارگر مهاجر این کشور را ترک کرده اند. شمار کارگران خارجی شاغل در بخش‌های عمومی و خصوصی عربستان سعودی از ۸.۵۵ میلیون نفر در پایان ۲۰۱۶ به ۶.۶۶ میلیون نفر در پایان ژوئیه سال کنونی کاهش یافت.

این در حالی است که بر اساس گزارش شرکت جدوا، در همان دوره زمانی، شمار خدمه‌های داخلی شامل کارگران منزل و رانندگان شخصی با افزایش ۳۳ درصد به ۳.۱۱ میلیون نفر افزایش یافته است.

فعالیت اقتصادی عربستان سعودی با تولید روزانه ده میلیون بشکه نفت از اواسط ۲۰۱۴ به شدت تحت تاثیر سقوط بهای نفت خام قرار گرفته است. از سوی دیگر، کاهش ۷ دهم درصدی فعالیت اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ پیش از رونق دوباره ۲.۳ درصدی رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته، سبب کاهش شدید رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور شده است.

تاثیر شدید رکود اقتصادی بر بخش خصوصی سبب تعطیلی بسیاری از شرکت‌های کوچک و اخراج هزاران نفر از کارگران از سوی شرکت‌های بزرگتر شده است. مقامات ریاض در ژوئیه ۲۰۱۷، ماهانه ۱۰۰ ریال (۲۶ دلار) هزینه بر کارگران خارجی مستقل اعمال کردند که این رقم به تدریج به ۴۰۰ ریال تا ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، مقامات عربستان سعودی سال گذشته برای اولین مرتبه از شرکت‌های سعودی که کارگران خارجی بیشتری نسبت به کارگران سعودی استخدام می‌کنند خواست هزینه‌ای در حدود ۴۰۰ ریال برای هر نفر پرداخت کنند که این رقم در سال کنونی به ۸۰۰ ریال رسید.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام که معمولا با کسری بودجه روبروست اقدامات ریاضت اقتصادی شامل کاهش یارانه سوخت و نفت و اعمال ۵ درصدی ارزش افزوده را اتخاذ کرده است. دو سوم جمعیت ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری عربستان از شهروندان این کشور به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار