بازسازی عملیات طریق‌القدس در یاسوج/جزئیاتی از فتح‌الفتوح سال ۶۰+تصاویر

عملیات در هشت آذرماه ۱۳۶۰ آغاز شد و به مدت بیش از یک هفته ادامه یافت. عملیات سنگین با پس راندن نیرو‌های عراقی از بستان و آزادسازی این شهر تمام شد.

بازسازی عملیات طریق‌القدس در یاسوج/جزئیاتی از فتح‌الفتوح سال ۶۰+تصاویر

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،هر ساله در هفته دفاع مقدس یکی از عملیات‌های ۸ سال دفاع مقدس در یاسوج بازسازی می‌شود که تاکنون عملیات‌هایی مانند والفجر ۸ و ثامن‌الائمه در این شهر توسط تیپ همیشه سرافراز ۴۸ فتح بازسازی شده است.

امسال به دلیل این که عملیات ثامن در سال گذشته بازسازی شده بود مسؤولان و فرماندهان سپاه استان تصمیم گرفتند که عملیات طریق‌القدس را بازسازی کنند.

شرحی از عملیات طریق‌القدس

عملیات طریق‌القدس از عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش در طی جنگ ایران و عراق بود. این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۸ آذر ۱۳۶۰ با رمز «یاحسین» در منطقه عمومی بستان و غرب سوسنگرد آغاز شد.

هجوم نیرو‌های عراق پس از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ سبب به تصرف درآمدن بخش وسیعی از خوزستان شد.

در تاریخ ۳۱/۲/۶۰ ارتفاعات «الله اکبر» پس از ۷ ماه به دست رزمندگان افتاد و نیرو‌های عراق با دادن تلفات، تا ۱۲ کیلومتری بستان عقب‌نشینی کردند و سرانجام در ظهر یکشنبه ۸ آذر ۶۰ شهر بستان و ۷۰ روستای تابعه آن به تصرف نیرو‌های ایرانی درآمدند و تا ۲۲ آذرماه سال ۶۰ منطقه عملیاتی طریق‌القدس به‌طور کامل از وجود عراقیان پاکسازی شد و پس از ۱۴ روز عملیات باموفقیت پایان یافت.

امام خمینی این عملیات را فتح الفتوح و پیروزی بزرگ نامید. فرماندهی نیرو‌های سپاه را سردار غلامعلی رشید به عهده داشت که جبهه شمالی به سردار رحیم صفوی و جبهه جنوبی به سردار مرتضی باقری و سردار محمدعلی جعفری تفویض شده بود.

جبهه شمالی مانور خود کاملا تکمیل کرد و شهر بستان توسط همین بخش آزاد شد و جبهه جنوبی که با مقاومت بیشتری به ویژه در اطراف پل سابله روبرو شد با ورود شهید حسن باقری و کمکی که از جبهه پیروز شمال به فرماندهی رحیم صفوی دریافت کرد توانست موقعیت خود را تثبیت کرده و عناصر باقی مانده ارتش عراق را در هم بکوبد.

اهداف نیرو‌های ایرانی از عملیات عملیات طریق‌القدس عبارت بودند از:

تصرف تنگه چزابه راه دسترسی به هورالهویزه

قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب و قطع ارتباط راه شمالی و جنوبی که مورد استفاده ارتش عراق بود

آزادسازی شهر بستان

آزادسازی ۷۰ روستا و ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از عشایر محلی

رسیدن به مرز بین‌المللی در حد فاصل هورالعظیم

آزادسازی منطقه‌ای با وسعت ۳۰۰–۳۵۰ کیلومتر مربع

دستاورد‌های عملیات

عملیات در هشت آذرماه ۱۳۶۰ آغاز شد و به مدت بیش از یک هفته ادامه یافت. عملیات سنگین با پس راندن نیرو‌های عراقی از بستان و آزادسازی این شهر ادامه یافت. نیرو‌های ایرانی همچنین توانستند یک مسیر اصلی تدارکاتی عراقی را اشغال کنند که ضربه بزرگی به نیرو‌های باقی‌مانده عراقی وارد شد هدف مهم عملیات آزادسازی بستان بود که با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: شهدا ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.