چرا رویا‌ها را فراموش می‌کنیم؟

رویا‌های شبانه به دلیل دارا بودن نوعی سیستم حذف خودکار درذهن به طور معمول پس از بیدار شدن از خواب، فراموش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از دانشمندان در جریان جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند، گروهی از نورون‌ های مغزی مسئول پاک کردن ذهن از خاطره‌های غیر ضروری هستند که هنگام خواب بر اثرحالت REM به وجود می‌آیند.


سلول‌های عصبی به وسیله سلول‌هایی دربدن تولید می‌شوند که هورمون‌هایی برای خواب و اشتها ایجاد می‌کنند؛  این سلول‌ها نوعی شبکه تشکیل می‌دهند که بر مرکز حافظه مغز، هیپوکامپ اثر می گذارد.

نورون‌ها حاوی پیام‌هایی از سلول‌هایی هستند که در ایجاد هورمون برای خواب و اشتها اثر می‌گذارد؛ آنها درحالت REM که در آن فرد دچار رویاپردازی می‌شود فعال هستند.

در زمان خواب، مغز به ترمیم سلول‌های بدن و ثبت کردن خاطره‌های روز گذشته در سلول‌های مغزی می‌پردازد تا از آنها برای طولانی مدت نگهداری کند، به همین دلیل مغز خاطره‌های ایجاد شده از رویا‌ها را نگهداری نمی‌کند، زیرا برایش بی اهمیت و موقتی است و زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود رویا‌های خود را فراموش می‌کند.

حالت REM به حرکت سریع چشم‌ها گفته می‌شود. خواب در انسان دارای چرخه‌ای منحصربه فرد است؛ حالت REM حدود ۹۰ دقیقه پس از شروع خواب ایجاد می‌شود و دارای یک چرخه تکرار شونده است.


هر چه میزان خواب فرد بیشتر باشد حالت REM با چرخه‌های سریع تری روی می‌دهد، شناسایی حالت REM تنها از راه مشاهده حرکت سریع چشم زیر پلک نیست، بلکه پزشکان با انجام الکترو آنسفالوگرافی می‌توانند دگرگون شدن امواج مغزی فرد در طول خواب را بررسی کنند.

در حالت REM افراد دچار حالت هایی، چون افزایش ضربان قلب، کاهش میزان تحرک ماهیچه‌های بدن و ایجاد امواج مغزی شدید می‌شوند.

پاک شدن حافظه خواب به وسیله سلول‌های مغزی به وسیله متخصصان علوم اعصاب مرکز بین المللی علوم اعصاب SRI در کالیفرنیای آمریکا با مطالعه روی سلول‌های حافظه و سلول‌های مغزی موش‌های آزمایشگاهی به دست آمده است.

دیدن خواب و رویا بینی در حالت REM روی می‌دهد، پس از شروع این مرحله سلول‌های مغزی موسوم به MCH فعال می‌شوند. فعال شدن این سلول‌ها می‌تواند یکی از دلایل ذخیره نشدن رویا در بخش هیپوکامپ مغز باشد که در نتیجه آن رویا به سرعت فراموش می‌شود.


بیشتر بخوانید: راهکار‌هایی فوق العاده برای سلامت و پرپشتی مو‌ها در زمان خواب



به گفته محققان درک نقش خواب در فراموشی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به دانش بیشتری در زمینه بیماری‌های مرتبط با حافظه، چون دمانس و آلزایمر دست یابند و راهکار‌هایی برای درمان، پیشگیری و کنترل بیماری پیدا کنند.

 


یکی دیگر از اختلال‌هایی که دانشمندان امیدوار هستند با مطالعه بر روی سلول‌های مغزی پاک کننده حافظه بتوانند درمانی برای آن بیابند بی خوابی و بدخوابی است.


به گفته دانشمندان، مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند مغز نوعی تصمیم گیری برای ذخیره کردن حافظه دارد که برمبنای آن برخاطره‌ها را ثبت و برخی دیگر را از ذهن پاک می‌کند.

یافته‌های کامل این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

چرا رویاهایمان را پس از بیداری به یاد نمی‌آوریم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزندانقلاب
۱۱:۴۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
در خواب اطلاعات از طریق روح انسان بدون دخالت اعصاب محیطی به مغز منتقل میشود. ولی در حالت بیداری اطلاعات دیداری از طریق عصب چشم و شنیداری ازطریق اعصاب گوش به مغز منتقل میشود. این شاید دلیل فراموشی باشد.
آخرین اخبار