روسیه: آمریکا حق دارد نگران دستیابی ترکیه به اس-۴۰۰ باشد

وزارت دفاع روسیه نگرانی آمریکا در خصوص دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ را منطقی دانست.

روسیه: آمریکا حق دارد نگرانی دستیابی ترکیه به اس-۴۰۰ باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا دلایلی برای نگرانی در خصوص دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰، که محموله‌های اولیه آن تابستان امسال به آنکارا تحویل شد، دارد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است ترس و نگرانی‌های پنتاگون نسبت به سامانه پدافندی اس-۴۰۰ ترکیه که به طور بالقوه می‌تواند اسرار جت‌های جنگنده اف-۳۵ آمریکا را برملا کند، اصلا بی پایه و اساس نیست.

وزارت دفاع روسیه در پاسخ به ادعا‌های اخیر یکی از ژنرال‌های آمریکایی در خصوص اینکه پنتاگون قادر به نفوذ به پدافند هوایی روسیه در منطقه کالینینگراد است، یادآور شد جنگنده‌های اف- ۳۵ تنها برای خریداران خارجی و مالیات دهندگان آمریکایی نامرئی (پنهانکار) است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه تاکید شد خلبانان ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که در نزدیکی مرز‌های روسیه در بالتیک پرواز کرده، به خوبی آگاهند که چقدر این منطقه به خوبی محافظت شده است.

ژنرال جفری هاریگیان، فرمانده عملیات هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا اخیرا اعلام کرد در صورت درگیری نظامی با مسکو، واشنگتن برنامه‌های برای نقض سیستم یکپارچه پدافند هوایی کالینینگراد توسعه داده است. وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات این ژنرال آمریکایی اعلام کرد مسکو چنین بیانیه‌های غیرمسئولانه‌ای را به عنوان تهدید در نظر می‌گیرد.

دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند. بر اساس این قرارداد، هزینه چهار پدافند موشکی اس ۴۰۰، دو و نیم میلیارد دلار می‌شود.

پنتاگون در واکنش اعلام کرد کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید از تسلیحات ساخت روسیه خریداری کنند. وزارت دفاع آمریکا بر این عقیده است که پدافند موشکی اس ۴۰۰ قابلیت «جاسوسی» از جنگنده‌های اف ۳۵ و انتقال اطلاعات نسل پنجم جنگنده‌های آمریکا را به ارتش روسیه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار