بازخوانی خاطراتی از جنس ایثار و مقاومت در گچساران

مردم شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و در نزدیکی استان خوزستان خاطرات نابی از حماسه سازی های هشت سال ایثار و مقاومت دارند که بازخوانی آن به بهانه هفته دفاع مقدس برای زنده ماندن آن روزهای حماسه ساز و تاریخی ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،کودکان زمان جنگ تحمیلی این دیار مانند خیلی از مناطق کشور هیچگاه لحظات روزهای دفاع مقدس را هنگام به صدا درآمدن آژیر قرمز و پناه بردن صدها کودک و معلم به سنگری با فضای کوچک و تاریک را از یاد نمی برند.

زنان و مردان کشورمان و شهرستان گچساران هرگز فضای حزن و اندوه آیین های تشییع جنازه شهیدان را فراموش نمی کنند جایی که شاید در طول یک هفته بارها تکرار می شد اما همه مردم کوچک و بزرگ می آمدند.

مردم این دیار غم انگیزترین روزهای عمر خود را زمستان سال ۱۳۶۴ و بهار سال ۱۳۶۵ می دانند، گچساران در آن روز شاهد بیشترین خبر شهادت جوانانی از جنس شجاعت بود.

آیین های بدرقه رزمندگان به جبهه ها دیگر برنامه های خاطره انگیزی بود که هرچند خانواده ها جوانان خود را با نثار شیرینی بدرقه می کردند اما در دلشان غوغایی از نگرانی بود.

هر چند رزمندگان این دیار همچون دیگر نقاط ایران اسلامی خالق رشادت های زیادی در جبهه های جنگ تحمیلی بوده اند اما  بمباران بی امان بعثی ها در تاسیسات نفتی و میزبانی از جنگ زدگان خوزستان از خاطرات ماندگاری است که هرگز از صفحه خاطرات مردم گچساران پاک نخواهد شد.

دفاع با دست خالی

یکی از فرماندهان گچسارانی جنگ تحمیلی دفاع مردم خرمشهر در روزهای نخست جنگ تحمیلی را یادآور شد و گفت: برای دفاع از شهرهای خوزستان مدافعان محلی با دست خالی در برابر دشمن تا دندان مسلح پایداری و مقاومت می کردند.

سردار محمد ارشادی افزود: قرار گرفتن شهرهای خوزستان در زیر آماج تیرباران در ساعت ۱۴ روز سی و یکم شهریور سال ۱۳۵۹ باعث به جوش آمدن خروش جوانان انقلابی شد. 

او گفت: ورود بی رویه سلاح از مرز عراق به شهرهای عرب نشین خوزستان از تحرکات زمینه ساز برای تهاجم عراق به کشورمان بود اما با وجود گزارش این اقدامات به رئیس جمهور بنی صدر اما اقدام به موقعی صورت نگرفت.

سردار ارشادی ادامه داد:قبل از شروع جنگ دشمن در خوزستان سرمایه گذاری کرده و شورش خلق عرب در خوزستان شکل گرفته بود و در برخی از مناطق خوزستان هم حزب بعث تشکیل شده بود.

او خروج جوانان با دستان خالی و چشمان گریان از خرمشهر اوج مظلومیت مدافعان محلی در این خطه بود.

ارشادی افزود: تشکیل تیپ المهدی به همت رزمندگان گچساران یکی از افتخارات مردم این خطه برای دفاع از کشورمان در برابر دشمنان در آن روزهای تاریخی بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت:رزمندگان  در تیپ المهدی با دستان خالی سلاح های دشمن را به غنیمت می گرفتند که این صحنه ها اوج شجاعت دلیرمردان کشورمان بود.

ارشادی گفت: هرگز نباید تصور کرد که عراقی ها مردانی ترسویی بودند بلکه آنان نیز برای دستیابی به پیروزی شجاعانه تلاش می کردند اما توکل بر خداوند متعال و ایمان به وعده الهی باعث برتری رزمندگان کشورمان شده بود.

ارشادی افزود: ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس در حالی که فشنگ کلاش هم در کشور تولید نمی شد در برابر اراده ۳۶ کشور جهان عزتمندانه ایستاد.

او با اشاره به اینکه گلوله های بی کیفیت آن روزها اکنون تبدیل به موشک های دوربرد شده گفت: در زمان حاضر کشورمان در برابر هر تهاجمی بسیار قوی و توان مقاومت دارد.

گچساران پذیرای جنگ زدگان خوزستانی

یکی از شهروندان گچسارانی با اشاره به عزیمت صدها خودرو از جنگ زدگان که رختخواب های خود را بر خودرو بسته بودند می گوید: مردم این خطه در آن روزها با هموطنان خود ابراز همدردی و به آنان کمک می کردند.

فاطمه رضایی گفت: با ورود جنگ زدگان به شهرستان گچساران که بیشتر در مساجد و حسینیه ها سکونت داشتند شاهد صف های طولانی نانوایی ها و اجناس کوپنی بودیم.

او ادامه داد: با وجود این مشکلات برخی شهروندان جنگ زدگان را به خانه های خود فرا می خواندند.

مشارکت گسترده همه ملت در دفاع

یکی دیگر از شهروندان گچسارانی می گوید: هر چند رزمندگان در خط مقدم با جان فشانی از مرزهای ایران دفاع می کردند اما در آن روزها همه شهروندان برای اداره جنگ مشارکت داشتند.

هادی کریمی با اشاره به اینکه کشور با وجود جنگ در شرایط سخت اقتصادی بود گفت: از زن کهنسالی که با در دست داشتن چراغ نفتی غذاپزی تا بانوانی که از زندگی دست شسته و در مساجد نان برای رزمندگان می پختند و غذا و میان وعده برای رزمندگان آماده می کردند خاطرات ماندگاری در تاریخ ایران اسلامی باقی مانده که با یادآوری آن اشک از چشمانم سرازیر می شود.

او تلخ ترین خاطرات خود از جنگ را در آیین های بدرقه شهیدانی که راهی مناطق مختلف استان می شدند ذکر می کند.

بمباران مناطق نفتخیز گچساران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت:دشمن هر گاه در مقابل اراده رزمندگان کشورمان ناتوان می شد اقدام به بمباران مناطق اقتصادی یا شهرهای کشورمان می کرد.

هوشنگ صیدالی افزود:تأسیسات حوزه نفتی بهره‌برداری ۲ و ۳ گچساران، بی‌بی‌حکیمه ۱ و ۲، پازنان ۲ و گوره A- B- C و چند راهه گناوه و در سال‌های ۶۴ تا ۶۶ ، ۵۶ بار مورد حمله و بمباران هواپیماهای بعثی عراق قرار گرفتند.

او عنوان کرد:تقدیم ۳۱ شهید از کارکنان صنعت نفت و ده ها جانباز و آزاده گوشه ای از ایثارگری کارکنان این صنعت به نظام مقدس جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس است.

برنامه های هفته دفاع مقدس

فرمانده سپاه پاسداران گچساران گفت: ۴۰ عنوان برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سرفصل های مختلف در شهر دوگنبدان و روستاهای تابعه این شهرستان اجرا می شود.

سرهنگ سید علی اصغر نورایی اظهار داشت: همایش پیاده روی خانواده، اعزام بسیجیان به ارودی جهادی، برگزاری یادواره شهدا، دیدار با خانواده شهدا و برگزاری رقابت های ورزشی از مهمترین برنامه هایی است که همزمان با هفته دفاع مقدس در گچساران اجرا می شود.

نورایی گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد و افزود: رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس با بصیرت و پیروی از فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی توانستند در مقابل دشمنان ایستادگی کنند و افتخار بزرگی را برای ملت ایران به ارمغان آوردند.

او بیان کرد: رزمندگان ایران اسلامی در جنگ تحمیلی با ایثار جان خود از دین و خاک میهن دفاع کردند و ما باید امروز قدردان آنها باشیم

گچساران در دفاع مقدس ۶۳۷ نفر جانباز بالای ۲۵ درصد تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

این شهرستان دارای ۹۹ آزاده است که  ۲ تا هشت سال سابقه اسارت در اردوگاه های رژیم بعث عراق دارند.

شهرستان‌ گچساران با حدود ۱۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۳۶۰ شهید تقدیم دفاع از مرز و بوم کشورمان کرده است.

 

انتهای پیام/ط

خاطراتی از جنس ایثار و مقاومت

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.