یادداشت/

مسئولان نقش دوم سریال تکراری ترافیک اول مهر

در حالی که مسئولان شهروندان را در آستانه مهرماه دعوت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌کنند، خودشان هرگز حاضر به همرنگ جماعت شدن نیستند.

مسئولان نقش دوم سریال تکراری ترافیک اول مهربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ترافیک مهر ماه چند سالی می‌شود که به کابوس شهروندان و مسئولان تبدیل شده است، ترافیکی که به دلیل افزایش سفر‌ها در مهر و همچنین تغییر ساعت رسمی کشور امان شهروندان را می‌برد.

هر سال در روز‌های منتهی به پایان شهریور و آغاز سال تحصیلی مسئولان شهری و راهنمایی و رانندگی دور هم می‌نشینند تا فکری برای کنترل و کاهش ترافیک روز‌های ابتدایی پاییز کنند. ماحصل این جلسات هم می‌شود به حضور حداکثری نیرو‌های راهنمایی و رانندگی، ممنوعیت ساخت و ساز و عملیات عمرانی در ۱۵ روز ابتدایی مهر، استفاده حداکثری از ناوگان حمل و نقل عمومی و ممنوعیت برگزاری نمایشگاه در پایتخت.

البته در این میان دولت و استانداری هم پای کار می‌آیند و روزانه ۲ ساعت مرخصی اول وقت به کارمندان می‌دهند تا آن‌هایی که در ترافیک مانده اند و دیرتر به سر کار می‌رسند، غیبت نداشته باشند. اما امسال برخلاف سال گذشته پیشنهاد شده است که ساعت کاری ادارات به مدت ۲ ساعت شناور شود. به این معنی که هر کارمند به ازای هر دقیقه و ساعت تاخیر در ورود، موظف به حضور بعد از اتمام ساعت کاری رسمی باشد.

مسئولان نقش دوم سریال تکراری ترافیک اول مهر

در این طرح اگر کارمندی که ساعت کاری او در حالت عادی ۷ تا ۱۶ است، ساعت ۸ در محل کار حاضر شد تا ساعت ۱۷ به کار خود ادامه دهد. راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران امیدوار هستند که این طرح بتواند هم از ترافیک صبح بکاهد و هم از ترافیک بعد از ظهر.

تمام برنامه‌های پلیس و شهرداری به همین موارد مختصر می‌شود و ان‌ها ضمن دعوت از شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی امیدوار هستند که شهروندان کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند. اما هیچ کدام از مسئولان حاضر نیستند خودشان خودرو‌های شخصی را رها و با مترو، اتوبوس، تاکسی یا دوچرخه در محل کار خود حاضر شوند.

عملکرد مسئولان برای اول مهر وقتی جالب تر می‌شود که بدانیم هر کدام از مسئولان علاقمند هستند تا روز اول مهر در یک مدرسه حاضر و زنگ آغاز سال تحصیلی را شخصاً بنوازند. همین سال گذشته بود که ۶۲ مسئول در تهران برای نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در ۶۲ مدرسه حاضر شدند. همه این مسئولان دارای خدم و حشم بودند و از خبرنگاران هم دعوت کرده بودند تا لحظه نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی توسط آن‌ها را ثبت کنند. اقدامی که خود به سنگین‌تر شدن ترافکی پایتخت می انجامد.

مسئولان نقش دوم سریال تکراری ترافیک اول مهر

 

برای امسال هم تقریبا همین تعداد مسئول آماده حضور در مدارس مختلف و نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی شده اند.

پارسال حسن روحانی، رئیس جمهور برای نواختن نمادین زنگ اول مهر ماه به مدرسه دخترانه عترت در منطقه ۹ تهران رفت و تعداد زیادی مسئول و خبرنگار همراه او بودند. در این مراسم بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز روحانی را همراهی کرد.

سفر رییس جمهور و اهمیت حضور او را در مراسم اول مهرماه می‌توان درک کرد، اما نکته مهم محمدعلی افشانی، شهردار وقت تهران، علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر، مقیمی استاندار وقت تهران، چقازردی، مدیرعامل بانک سپه، میرلوحی و الویری اعضای شورای شهر تهران و چند ده مسئول دیگر در مدارس مختلف بود که همگی می‌توانست رخ ندهد.

تمامی این سفر‌های انجام شده در تهران می‌توانست انجام نشود، اما با انجام شدنش بر بار ترافیکی پایتخت افزوده شد. در این ارتباط تعدادی از مسئولان سفر خود را ضروری دانستند. به طور مثال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته بود: اعضای شورای شهر خودشان برای این کار اقدام نکرده بودند، بلکه دعوت شده بودند و به طور مثال من به عنوان رئیس شورای شهر تهران امروز برای حضور در هفت مدرسه دعوت شده بودم و در نهایت نتوانستم در همه آن‌ها حضور یابم. لذا، چون ادب حکم می‌کند که اعضا به کسانی که به آن‌ها رای داده‌اند احترام قائل شوند، لذا دعوت آن‌ها را اجابت کردند.

مسئولان نقش دوم سریال تکراری ترافیک اول مهر

هاشمی رفسنجانی افزوده بود: حضور در مدارس تنها به خاطر نواختن زنگ مدارس نیست، بلکه در این شرایط از نزدیک با مدیران مدارس گفت و گو می‌کنند و از مشکلات دانش‌آموزان آگاه می‌شوند؛ این حضور‌ها می‌تواند دستاورد‌های مثبتی داشته باشد، اگرچه می‌توانستند با دوچرخه به مدارس بروند، اما اگر انجام بدهیم می‌گویند که کار تبلیغاتی می‌کنند و مانند خر مُلا می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترافیک ، مدیریت شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
فقط عوا فریبی، مسئولین مدارس مرفه و خاص می روند راست می گویند بروند مدرسه های محرویم. به جای اینکه اول مهر در مدرسه باشند در طول سال بین مردم باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
تغییر ساعت بدهند کارمندها 5 صبح تا 2 عصر مدارس 10 ظهر تا 5 عصر، حجم ماشین ها رو کم کنند
آخرین اخبار