زائران کدام سوغات مشهد را دوست دارند؟

معمولا هر زائری که به مشهد می آید، تحفه ای از این شهر را به دیار خود می برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سفر مشهد از جمله سفر‌هایی است که نمی‌توان دست‌خالی از آن بازگشت و حتما باید سوغاتی، هرچند کوچک، ولی متبرک برای نزدیکان خریداری کرد. در سفر مشهد می‌توان سوغاتی‌های متنوعی از خوراکی گرفته تا صنایع‌دستی نفیس خریداری کرد.
 
بین سوغاتی‌های مشهد زعفران جایگاهی خاص دارد در واقع این طلای سرخ به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین سوغاتی‌های مشهد شناخته می‌شود.
سوغات گرانبهای مشهد/ زائران  کدام سوغات مشهد را دوست دارند؟

زعفران گل سرسبد سوغات مشهد

یک بانوی گردشگر سوئیسی که در بازار رضای مشهد در حال خرید است به خبرنگار ما می‌گوید: راهنمای تور‌های گردشگری از کشور‌های اروپایی هستم و معمولا بین مسافران تور، محصول زعفران را به عنوان یک سوغات خاص تبلیغ می‌کنم.

محمد زائری اهل اصفهان است و هر سال در فصل تابستان همراه با خانواده به زیارت امام رضا (ع) می‌آید. او در تعریف زعفران خراسان می‌گوید: محصول زعفران در اصفهان نیز کشت می‌شود، اما کیفیت زعفران خراسان را ندارد معمولا در سفر به مشهد حتما این محصول را خریداری می‌کنیم.
سوغات گرانبهای مشهد/ زائران  کدام سوغات مشهد را دوست دارند؟


زعفران و بازار سوغات ایرانی

معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: زعفران یکی از محصولاتی است که رغبت خرید سوغات ایرانی را بین زائران مشهدالرضا بیشتر می‌کند.

او ادامه می‌دهد: هم اکنون ۶۲ درصد سوغات خریداری شده از سوی زائران از بین محصولات داخلی است و در بین این سوغات زعفران جایگاه خاصی دارد و تقویت جایگاه این محصول می‌تواند در هدایت بازار به سمت ارائه محصولات ایرانی موثر باشد.


خراسان رضوی قطب تولید زعفران کشور

 
زعفران از قدیم به‌عنوان یکی از کالا‌های مهم صادراتی و کشاورزی ایران بوده است و امروز هم زعفران ایرانی به بسیاری از کشور‌های دنیا صادر می‌شود.

خراسان رضوی با دارا بودن ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت قطب تولید زعفران در کشور است.

میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید: پارسال، بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ تن زعفران در استان تولید شد که با توجه به افزایش سطح زیر کشت، امسال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید زعفران بیشتر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: ۸۰ درصد زعفران خراسان رضوی به ۴۸ کشور دنیا صادر می‌شود که این نشان از جایگاه زعفران این خطه دارد.

سوغات گرانبهای مشهد/ زائران  کدام سوغات مشهد را دوست دارند؟


پیش به سوی صنایع بسته بندی


صادرات فله‌ای زعفران و اهمیت ندادن به صنایع بسته بندی زعفران یکی از انتقاد‌ها به بازار زعفران است. معمولا این ایده مطرح است که کشور‌هایی مانند اسپانیا که تولید کننده زعفران نیست، با خریداری زعفران از سایر کشور‌های دنیا و بسته بندی مناسب و صادرات آن بسیار موفق بوده است. ارائه زعفران در بسته بندی مناسب و شکیل می‌تواند بازار این محصول ایرانی را رونق دهد. در مشهد چندین برند مشهور در زمینه بسته بندی و صادرات آن بسیار موفق بودند.

آیدا کامکار مسئول کارگاه بسته بندی یکی از این برند‌های مطرح به خبرنگار ما می‌گوید: زعفران خریداری شده از کشاورز ابتدا در آزمایشگاه به لحاظ کیفیت و بهداشت بررسی می‌شود و پس از تایید برای وزن و بسته بندی آماده می‌شود.
 

به صادرات زعفران نیازمندیم

در شرایط تحریم کشور و محدودیت درآمد‌های نفتی، تقویت صادرات غیرنفتی مانند زعفران ضروری است از سوی دیگر توسعه صادرات این محصول زمینه‌های اصلی برای افزایش حجم تولید داخلی را فراهم می‌کند.
 
اگر به زعفران به عنوان یک سوغات ایرانی نگاه کنیم، تقویت این سوغات می‌تواند از واردات کالا به بازار سوغات و خروج ارز جلوگیری کند بنابراین نمی‌توان از طلای سرخ چشم پوشید و باید به راه‌های رونق بازار زعفران کمک کرد اهمیت دادن به صنایع بسته بندی، یکی از این راه‌ها است.
 
اما راه‌های دیگر مانند حمایت از صادرکنندگان و تولید کنندگان یکی از اصول ضروری رونق این بازار است. تقویت صادرات زعفران فقط به عنوان رونق بخشیدن به بازار یک محصول کشاورزی مطرح نیست با تقویت بازار محصولاتی مانند زعفران است که می‌توانیم به خودکفایی بیشتری برسیم.
 
انتهای پیام/

گزارشگر: مریم مزروعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.