ساخت حسگرهای جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان

محققان موفق به ساخت حسگر‌های جدیدی شدند که می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان منجر شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوریگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سایتوکاین‌ها گروهی از مولکول‌ها هستند که به عنوان پیام رسان در ارتباطات بین سلولی عمل می‌کنند. این مولکول‌ها عمدتا هنگامی که سلول‌ها هر گونه مواد خارجی را در خون تشخیص می‌دهند، برای تحریک پاسخ ایمنی، آزاد می‌شوند.

محققان مرکز تحقیقات بیوفوتونیک استرالیا به روش جدیدی برای تشخیص سایتوکاین‌های متعدد در نمونه‌هایی با حجم بسیار کم دست یافتند که می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند لنفوم (سرطان دستگاه لنفاوی) شود.

دکتر جانگ، یکی از محققان اصلی این مطالعه در رشته مهندسی زیست پزشکی دانشگاه مک کواری در سیدنی، می‌گوید: این طرح در مرحله اولیه می‌تواند امکان تشخیص غیر تهاجمی را فراهم کند و در مراحل بعد کاربرد‌های بالینی و درمانی را مدنظر دارد.


بیشتر بخوانید: فناوری جالبی که به کمک معلولان ضایعه نخاعی می‌آید


وی در ادامه می‌گوید: سایتوکاین‌های مختلف عملکرد‌های مختلفی دارند و می‌توانند به همراه یکدیگر شبکه‌ای با یک زبان پیچیده را تشکیل دهند، اما تشخیص همزمان چندین سایتوکاین در یک نمونه واحد همواره یک چالش بوده است و محدودیت‌های قابل توجهی را به محققان تحمیل می‌کند.

به گفته این محقق وقتی فقط یک نوع سایتوکاین را بررسی کنید، بسیار دشوار است که بگویید چه چیزی بین سلول‌ها اتفاق می‌افتد، اما اگر بتوانیم چندین سایتوکاین را مطالعه کنیم، می‌توانیم آنچه را که در شبکه‌های پیچیده اتفاق می‌افتد، بهتر بشناسیم.

وی می‌گوید: حساسیت این تکنیک به آن اجازه می‌دهد تا در غلظت‌های بسیار پایین عمل کند.   این سنسور‌ها قادر به تشخیص سایتوکاین‌ها در غلظت‌هایی به اندازه ۵ پیکوگرم در میلی لیتر هستند که امکان تشخیص لنفوم را در مراحل اولیه فراهم می‌کند.

این محققان روش تشخیص با استفاده از نانوذرات طلا و طیف سنجی رامان در سطح پیشرفته را برای هدف قرار دادن سیتوکین‌های رایج به عنوان نشانگر‌های لنفوم توسعه دادند.

طیف سنجی رامان به طور گسترده‌ای در شیمی برای شناسایی مولکول‌های خاص استفاده می‌شود و در این حالت، با استفاده از نانوذرات، سیگنال‌ها از روی سایتوکاین‌ها جمع آوری و شناسایی می‌شود.

نتایج این طرح که حدود ۱۸ ماه به طول انجامیده، در مجله‌ی  ACS Sensors منتشر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار