تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

با ماندن در برجام اجازه یارگیری را از ترامپ سلب کردیم/ باید با فعالیت‌های دیپلماتیک رئیس‌جمهور آمریکا را در انزوای ناشی از خروجش از توافق نگه داریم

طی دو سال گذشته با ماندن در برجام اجازه یارگیری را از ترامپ سلب کردیم/باید با فعالیت‌های دیپلماتیک ترامپ را در انزوای ناشی از خروجش از برجام نگه داریم/

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: باید در اجلاس سازمان ملل متحد به یک یارگیری بین المللی دست بزنیم تااجماع جهانی علیه ترامپ فراهم کنیم.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب به منظور حضور در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. او در حاشیه مجمع عمومی با دیپلمات‌ها و همتایان خود دیدار خواهد داشت.

مذاکرات آقای ظریف در نیویورک در حالی انجام می‌شود که تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه او باعث می‌شود که نتواند از محل اقامت خود یعنی هتل" Milennium Hillton " که مسیری چندقیقه‌ای با ساختمان سازمان ملل متحد فاصله دارد دور‌تر برود. با این حال او در سفر قبلی خود به نیویورک هم با همین محدودیت‌ها روبرو بود تاکید کرد که می‌توانند باوجود همین شرایط هم دیپلماسی فعالی داشته باشد و رایزنی‌های خود را پیش ببرد.

نصرت الله تاجیک  کارشناس مسائل اروپا و سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ اظهار کرد: سلسله تحولات ۳ ماه گذشته منطقه مانند جریان نفتکش ها، ساقط شدن پهپاد آمریکایی، تعرضات رژیم صهیونیستی به عراق، سوریه و لبنان وزن اقدامات سخت افزارانه یا اقدامات نظامی را نسبت به اقدامات نرم افزایش می‌دهد.

او افزود: در واقع در صورتی که توازن منطقه به هم بخورد و همچنان این عدم توازن برای میان مدت ادامه یابد، از درگیری یا نزاع محدود نباید تعجب کرد و تنها راه ایجاد توازن  تولید قدرت نرم است.

تاجیک ادامه داد: قدرت نرم از طریق دیپلماسی رسانه ای، عمومی، فعالیت‌های دیپلماتیک سنتی و لابی‌ها می‌تواند در تولید قدرت نرم و ایجاد توازن و مدیریت تحولات منطقه موثر باشد.

سفیر اسبق ایران در اردن توضیح داد: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، اجلاس هفتادوچهارم مجمع عمومی سازمان ملل از اهمیت خاصی برای برخوردار است، چراکه ایران یک بازیگر عمده در این تحولات اخیر بوده است،  لذا باید بتوانیم همچنان با فعالیت‌های دیپلماتیک ،ترامپ را در انزوای ناشی از خروجش از برجام نگه داریم.

تاجیک با اشاره به تحریم بانک مرکزی،گفت: تحریم جدید بانک مرکزی آن را در ذیل تحریم‌های تروریستی قرار می‌دهد و فعالیت‌های تخصصی این بانک در جهان را  با مشقت رو به رو می‌کند، لذا ما باید در این اجلاس به یک یارگیری بین المللی دست بزنیم که اجماع جهانی علیه ترامپ که بر طبل یک جنبه گرایی می‌کوبد فراهم کنیم.


بیشتر بخوانید:تحریم بانک مرکزی تاثیری بر تبادل مالی و ارزی ایران ندارد 


او افزود: طی دو سال گذشته با فعالیت های مثبت و ماندن در برجام اجازه یارگیری ترامپ را سلب کردیم و ایده‌ای که سازمان ملل طی چندین دهه گذشته بعد از ۲ جنگ جهانی برای چند جانبه گرایی فعال شد را  بر بستر چند جانبه گرایی برگردانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار