نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا در موزه ملی افتتاح می شود/ قول معاون میراث فرهنگی برای استرداد اموال تاریخی

نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا امروز در موزه ملی افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا (گزیده‌ای از موزه باستان شناسی آلیکانته) که امروز در موزه ملی ایران برگزار شد؛ جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران گفت:یکی از رسالت‌های موزه ملی معرفی فرهنگ و تمدن یک کشور به کشور‌های دیگر است که با این هدف ما یک نمایشگاه در موزه درتس هلند برگزار کردیم. مسئولان موزه آلیکانته از این نمایشگاه بازدید کردند و درخواست برگزاری این نمایشگاه در موزه آلیکانته را به صورت مکتوب به دست ما رساندند در همین جریان نمایشگاهی از آثار ایران را در موزه آلیکانته برگزار کردیم و قرار بر آن شد که نمایشگاهی از آثار موزه آلیکانته را در موزه ملی ایران برگزار کنیم.

وی افزود:این نمایشگاه حدود۳۰۰ اثر را در معرض دید عموم قرار می‌دهد؛روزهای دوشنبه تعطیل است و ورودی آن ۵هزار تومان است.

جوزف آلبرت کورتس مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته گفت:برگزاری نمایشگاهی به این عظمت بزرگ و به یادماندنی است. این دستاورد مشترک دو موزه است و یکی از شرکای نزدیک موزه هلند نیز در این دستاورد شریک است.

او با بیان اینکه اثر دیگر این نمایشگاه دوستی است، گفت:این پیوند ناگسستنی بین اعضای اکیپ ما باقی خواهد ماند و اعتماد دو جانبه و قابل اتکایی بین ما ایجاد شده و متشکریم که موزه ملی در این برهه به خانه موزه الیکانته تبدیل می شود.

مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اظهار کرد:آرزو دارم با برگزاری نمایشگاه موزه آلیکانته در موزه ملی از ایران یک ایران مدیترانه ای‌تر و گرم‌تر بسازیم چرا که موزه‌ها مکانی برای صلح هستند.

وی گفت:استقبال مردم اسپانیا از موزه آثار ایرانی بسیار مثبت بود و فعالیت های جانبی در کنار نمایشگاه برگزار شد که مردم اسپانیا را ببش از پیش با ایران آشنا شد.ظرفیت سینمای ایران نیز در کنار نمایشگاه آثار ایران برگزار شد و به مناسبت جشن نوروز نیز یک گروه سنتی ایرانی در مکان برگزاری نمایشگاه اجرا داشتند.

کشورهای صاحب تمدن تاثیرگذارترین کشورها هستند

محمدرضا کارگرمدیرکل امور موزه های کشور گفت:همکاری ایران و اسپانیا نشان می دهد که در نهایت کشورهای صاحب تمدن تاثیرگذارترین کشورها هستند.جریانهای سیاسی و اقتصادی زود می گذرند و آنچه باقی می ماند گفت و گوی تمدن ها است.در شرایط فعلی همکاری موزه های ایران و اسپانیا برای ما مهم است و نشان می دهد که موزه ها جدای از روابط سیاسی همواره با یکدیگر همکاری می کنند و امیدوارم این همکاری ها تداوم داشته باشند.

مانوئل اولسینا دومنیک،مدیر فنی موزه باستان شناسی آلیکانته نیز گفت:سطح تخصص و حرفه ای بودن همکاران موزه ملی ایران در اینجا و نمایشگاهی که در آلیکانته برگزار شد،واضح بود.ما باید بدانیم ۳۰۰قطعه ای که در نمایشگاه موزه آلیکانته در موزه ملی ایران برگزار می شود تاریخ و فرهنگ مدیترانه و اسپانیا را به نمایش می گذارد.

خورخه سولر دیاز مدیر نمایشگاه های موزه باستان شناسی آلیکانته گفت:من می خواستم بر کار ارزشمندی که توسط دو موزه انجام شد تاکید کنم.نمونه هایی که در اینجا به نمایش گذاشته می شوند،نمونه های شگفت انگیزی هستند و نمونه هایی که در موزه آلیکانته به نمایش گذاشته شدند فوق العاده بودند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت:افتتاح نمایشگاه اسپانیا در موزه ملی را تبریک می گویم و آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی می دارم.همانطور که گفته شد همکاری بسیار تحسین آمیزی میان۲موزه انجام شد البته در ابتدا گفته می شد که چنین همکاری امکان ناپذیر است اما از آنجا که سیاست ما برگزاری نمایشگاه های دو جانبه و چندجانبه است این همکاری شکل گرفت.به هر حال امروز موزه ها مرکز تجلی اندیشه،فرهنگ ها و احساسات هستند و تاثیر زیادی روی صلح و دوستی کشورها دارند. برگزاری نمایشگاه کشوری در کشور دیگر تجلی این امر است.این دیپلماسی فرهنگی باعث شده که گام های مثبتی برای استرداد اموال موزه ای و فرهنگی برداشته شود و در آینده اخبار خوبی از استرداد اموال فرهنگی خواهیم داشت.

طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت:ما ارتباط فرهنگی و کارشناسی خوبی با اسپانیا داریم و در حال انجام پرونده های مشترکی هستیم که یکی از آنها درباره کاشی است.مقرنس نیز یکی از مباحثی است که درباره آن با اسپانیا همکاری داریم.

تعداد موزه ها به ۷۰۰ باب افزایش می یابد

او افزود:امروز ما بالغ بر۶۹۰ موزه داریم و تعداد آنها به زودی به۷۰۰موزه خواهد رسید و در آینده امید است که نمایشگاه هایی میان چند موزه برگزار کنیم.

سفیر پادشاهی اسپانیا تیدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را تبریک گفت

ادوارد لوپز بوسکتس سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران نیز گفت:من می خواستم به اهمیت بالای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اشاره کنم و انجام چنین کاری را تبریک بگویم زیرا ایران با تمدنی که دارد نیاز به تشکیل یک وزارتخانه با بودجه مشخص داشت؛روابط دو جانبه ایران و اسپانیا در سطح خوبی قرار دارد و در خصوص همکاری فرهنگی عنصر میراث فرهنگی مطرح است.

سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران گفت:در ماه دسامبر کنفرانس هایی با محور آلیکانته برگزار می شود که می تواند برای ایران هم قابل توجه باشد.

میراث فرهنگی ایران را به درستی به جهان معرفی می کند

محمدرضا کارگر در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه تداوم روابط فرهنگی ایران و اسپانیا گفت:ما تلاش می کنیم در این همکاری ها، پنجره ای جدید از ایران را به سوی جهان باز کنیم و بسیاری از شبکه های جهان پنجره ای را که دوست دارند جهانیان ایران را بشناسند، باز کنند. ما اعتقاد داریم تنها پنجره ای که ایران را به درستی به جهانیان نشان می دهد ،پنجره ای است که میراث فرهنگی باز می کند. تلاش داریم به جهانیان نشان دهیم ما مردمی صلح طلب هستیم و تلاش می کنیم که روی تمدن ها و فرهنگ های مختلف تاثیر بگذاریم و از آنها تاثیر بپذیریم.

از بیمه شرکت های خارجی برای آثار اسپانیا استفاده کردیم

جبرئیل نوکنده نیز در پاسخ به سوال دیگری گفت:همانطور که می دانید همه آثار نمایشگاهی بیمه می شوند البته ما در کشورمان بیمه آثار هنری و تاریخی نداریم و از بیمه های شرکت های خارجی استفاده می کنیم بنابراین بیمه نمایشگاه ما در اسپانیا و نمایشگاه اسپانیا در ایران توسط شرکت بیمه ای خارجی انجام و تمام هزینه های بسته بندی و بیمه توسط موزه آلیکانته انجام شد.

او گفت:ما در این نمایشگاه۳گالری از آثار پارینه سنگی،فراپارینه سنگی،دوره مفرغ و.....داریم.در گالری دوم آثاری از عصر آهن دیده می شود بعد دوره فرهنگ ایبری و بعد از آن دوره روم شروع می شود و سابقه اسلام در منطقه آلیکانته را مرور خواهیم کرد و سپس دوره مسیحیت شروع می شود و در گالری آخر دوره معاصر و مدرن فرهنگ اسپانیا و منطقه الیکانته را مرور خواهیم کرد.

ادواردو لوپز بوسکتس در خصوص استرداد آثار گفت:معمولا آثار نمایشگاهی به درستی محافظت شده و بازگردانده می شوند البته در خصوص آثاری که در گذشته دور به کشورهای دیگر منتقل شده اند مشکلاتی وجود دارد که مختص ایران نیست به عنوان مثال بعید است آثاری که در موزه بریتانیا به نمایشگاه گذاشته می شوند به یونان استرداد شوند‌.

سفیر اسپانیا نیز گفت: اسپانیا در میان کشورهای اروپایی از لحاظ تعداد گردشگرانی که به ایران می آیند در رتبه چهارم قرار گرفته است و این گردشگران معمولا از شهرهای اصفهان،شیراز،کاشان،یزد و سایر شهرهای ایران بازدید می کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار