در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عوارض، مانعی برای تولید سنگ آهن/ قیمت سنگ آهن باید با قیمت جهانی سنجیده شود

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: زمانی معادن سنگ آهن می‌توانند در اقتصاد موثر باشند که قیمت تولید داخلی با قیمت جهانی سنجیده شود.

 

عوارض مانعی برای تولید سنگ آهن/ باید قیمت سنگ آهن را با قیمت جهانی سنجیدسعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت تولید و فروش سنگ آهن در کشور، گفت: ۲ نوع ذخایر سنگ آهن در کشور داریم. دسته ای از این ذخایر، از قبل شناخته شده هستند که به عنوان ذخایر پر عیار و  فتح‌العرض به شمار می روند و قیمت تمام شده آن ها بسیار نازل محاسبه می شود.

او ادامه داد: در بخش دیگر، ذخایری به نام ذخایر غیر متعارف داریم که شامل ذخایر عمیق، ذخایر سنگ آهن هماتیتی، ذخایر کم عیار و همچنین ذخایر پیچیده هستند و قیمت تمام شده آن به نسبت ذخایر معمولی بسیار بالاست که طبیعتا این معادن را در همه جای دنیا استخراج می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تعرفه سنگ آهن باید به جیب معدن بازگردد/شیب نزولی صادرات سنگ آهن در چند سال گذشته


رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران  بیان کرد: این معادن زمانی می‌توانند اقتصادی استخراج شوند که قیمت‌ تولیدشان با قیمت‌های جهانی سنجیده شود، اما با قیمت‌های دستوری تقریبا تمام این ذخایر غیر اقتصادی هستند و  کسی به سراغ تولید آنها نمی‌رود.

صمدی افزود: اگر تولیدکنندگان به سراغ این دسته از معادن بروند به طور قطع ظرفیت تولید داخل به شدت افزایش خواهد یافت و همچنین باعث ایجاد اشتغال و توسعه خواهد شد. همچنین اگر به سراغ این دسته از معادن برویم از حالت تمرکز بر یک نقطه خارج خواهیم شد.

او تصریح کرد: در بسیاری از نقاط کشور می‌ توان اینگونه ذخایر را پیدا کرد که باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید خواهد شد اما متاسفانه با سیاست کنونی دولت و عوارض دیگر صرف نمی‌کند به این بخش بیش از اندازه پرداخت. تصور کنید گاوی داریم به نام گاو هلشتاین که می گویند روزی ۷۰ لیتر شیر می‌دهد در برابر آن گاو سنتی روزی ۱۰ تا ۱۵ لیتر شیر می‌دهد در این صورت دیگر گاو‌های سنتی در برابر گاو هلشتاین  اقتصادی نیست. معادن نیز به همین گونه هستند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران  بیان کرد: هم اکنون بحث بر سر این موضوع است که بخش قابل توجهی از این معادن کوچک و متوسط و معادن کم عیار و معادن هماتیتی با این شرایط جدید دیگر اقتصادی نیستند و با این شرایط به سمت تعطیلی می‌روند.

انتهای پیام/

بخش قابل توجهی از این معادن کوچک به سمت تعطیلی می‌روند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار