انتقاد جان کری از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: این آمریکا بود که نخست جنگ اقتصادی را علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: این آمریکا بود که نخست جنگ اقتصادی را علیه ایران اعلام کرد.

کری افزود:  پس از آنکه ما (از برجام) خارج شدیم، علیه ایران جنگ اقتصادی اعلام کردیم و علیه آنها حداکثر میزان ممکن فشار را وارد آوردیم و کاملا قابل پیش‌بینی بود که این به مناقشه بیشتر منجر می‌شود. بنابراین ما ورشکستگی یک رویکرد را شاهد هستیم.

 او در ارتباط با تنش‌های به وجود آمده پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: در حال حاضر در سیاست خارجی واشنگتن جای «راهبرد و سیاست اصولی» خالی است.

کری در عین حال مدعی شد: معتقدم که ایران بالاخره به نحوی در این حمله نقش داشته است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

رئیس‌جمهور آمریکا تحت تاثیر فشار لابی صهیونیسم با خروج از برجام، چهاردهم آبان پارسال نیز دور تازه تحریم‌های ضد ایرانی که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شد به اجرا گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
هی جان کری: یانکی خودتی زیرا اولین نقض کننده مفاد برجام شخص خودت و اوباما بودید آنهم دو روز پس از عقد قرارداد برجام که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده بود......زمانیکه اثری از احمق درجه یکی بنام ترامپ وجود خارجی هم نداشت......تو و هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا نه برای احقاق حق ایران و نه برای احقاق حق یمن این لفاظی های دل سوزانه و حق به جانب و اشک تمساح ریختن ها نه برای ایران است و نه برای یمن بلکه تمام هم و غم و دردتان ( نفت و گاز عربستان آل سقوط است که
همان 50% قطع صادرات نفت جهان از طریق پالایشگاههای سهامدار آمریکائی بنام آرامکو در این بین ایران و یمن بهانه اند........) تو مثلاً یک سیاستمدار کهنه کاری!!! حالا سوال؟؟؟وقتی دو کشور در حال جنگ نابرابر هستند آیا کشوری که تحت محاصره همه جانبه غذائی - داروئی - بیماریهای واگیردار.......قرار دارد برای خود و ارتشش تهیه تسلیحات نمیکند؟ تا از خودش دفاع مشروع انجام دهد؟؟ همان حق دفاعی که شما آمریکائیها و اروپائیها هنگام نوشتن منشور سازمان ملل تعریف جهانی آن را کرده اید؟؟؟پس واضح و آشکار و مانند روز روشن میدانی که یمن از خودش دفاع کرده حالا با هر روشی که باشد و در حال جنگی است که با تمام تسلیحات دنیا و نیمی از قدرتهای کره زمین درگیر جنگ است آیا؟ باز هم نباید از ملت مظلوم و تحت محاصره خودش دفاع کند؟ و از هر راهی که شده تسلیحات جنگی تهیه کند؟؟خودت هم بسیار واضح و آشکار میدانی که ایران فقط بهانه است............ اگر در حملات یمن به مواضع سعودی و ائتلاف عربی لاشه های تسلیحات آمریکائی و اروپائی پیدا شود و کمیته های حقیقت یاب مقابل دوربین رسانه ها نشان بدهند آنگاه چه خواهید گفت؟؟ آیا؟ می پذیرید که فرماندهان ناتو و ارتش سنتکام آمریکا به اشتباه این مواضع را بمباران کرده اند؟؟ ویا می پذیرید ایران اسلامی که با آمریکا قطع روابط دارد و از طریق مشارکت اروپا با آمریکا ایران را مورد تحریم قرار داده انداین تسلیحات توسط ایران به یمن رسیده؟؟؟ مقصران اصلی خود اولین متهمان دادگاه لاهه هستند چنانچه این دادگاه بدنبال تشکیل و اعلام متجاوزین جنگ یمن و شریکانش باشد....... بنابراین با سخنان نسنجیده و تکراری سخیفی که ترامپ و جان بولتون و پامپئو بارها بر زبان جاری کرده
اند در مجامع سیاسی بین المللی خودت را سبک مغز نشان نده این برای خودت خوب است که تکرار سخنان احمقهای درجه یک را دوباره باز تعریف نکنی.......................
آخرین اخبار