در تیتر امشب مطرح شد؛

جزئیات حذف یارانه پردرآمدها/ نحوه پیگیری افرادی که «پیامک قطع یارانه» دریافت کرده اند

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ گفت: افراد ۳ دهک بالای جامعه شناسایی شده اند و در گام اول یارانه ۲۰۰ هزار نفر حذف می‌شود .

جزئیات حدف یارانه پردرآمدها/ نحوه پیگیری افرادی که «پیامک قطع یارانه» دریافت کرده اندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه در برنامه تیتر امشب در خصوص حذف یارانه ۲۰۰ هزار خانوار تصریح کرد: شناسایی ۳ دهک بالای جامعه و حذف یارانه آن‌ها تکلیفی هست که دولت باید انجام دهد و از چند سال گذشته مطرح شده، اما به دو دلیل نبود داده‌های مناسب اطلاعاتی و حساسیت‌های اجتماعی هنوز عملیاتی نشده است.

 وی افزود: در گذشته دستگاه‌ها اعتقادی به الکترونیک کردن اطلاعات نداشتند، اما اکنون بیشتر دستگاه‌ها الکترونیکی شده اند و  پیش نیاز اصلی برای شناسایی وسع درآمد افراد فراهم شده است.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه  بیان کرد: خود اطلاعات، فرایند تولید آن و  تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها در امر شناسایی دهک‌ها موثر است. همچنی اطلاعات به دست آمده نیاز به بروزرسانی دارد.

وی تصریح کرد: شاخص‌هایی همچون تعداد سفر‌های خارجی، نوع شغل، تعداد املاک و خودرو، مجموع حقوق دستمزد خانوار در تعیین وسع خانوار و حذف یارانه موثر است.

وی افزود: اعداد دقیق  میزان حقوق و دارایی افراد برای حذف یارانه  فردا  از سخنگوی دولت اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در آزمون وسع اجرا شده افراد ۳ دهک بالای جامعه شناسایی شده اند و در گام اول یارانه ۲۰۰ هزار نفر به عنوان نمونه حذف می‌شود به جهت اینکه میزان خطا مشخص شود. برای کلیه افراد پیامک ارسال شده است.

وی ادامه داد: اگر یارانه برای فردی  واریز نشده و پیامک دریافت نکرده است مشمول قطع یارانه نیست و به ۳ دلیل یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز نشده است: تغییر یا فوت سرپرست خانوار،  اختلال در حساب بانکی واریز یارانه نظیر مسدود شدن و یا تغییر شماره حساب و یا تاخیر در انتقال یارانه به حساب سرپرست خانوار توسط بانک.

میرزایی تصریح کرد: چنانچه  فرد پیامک حذف را دریافت نکرده و یارانه وی حذف شده می‌تواند برای پیگیری با شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرد.

وی ادامه داد: پیامکی که ارسال می‌شود در سرشماره عبارت یارانه نوشته می‌شود  و مردم باید نسبت به پیامک‌های جعلی آگاه باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: افرادی که پیامک قطع یارانه دریافت کرده اند به همراه مدارک معتبر به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و رضایت نامه دسترسی به حساب بانکی ارائه می‌دهند طبق این رضایت نامه حساب بانکی آن‌ها بررسی می‌شود وکد رهگیری به آن‌ها داده می‌شود که پس از ۴۸ ساعت برای به ثبت شکایت به سایت ثبت درخواست رسیدگی مراجعه کنند.

میرزایی  درباره میزان حذف یارانه‌ها گفت: این رقم هنوز دقیق نیست اما حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود.  


بیشتر بخوانید: قطع یارانه نقدی ۲۰۰هزار خانوار در شهریورماه


در ادامه زارع نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: مجلس در برنامه‌های چهارم، چنجم و ششم توسعه بر ایجاد دولت الکترونیک تاکید داشته است. در بحث اخذ اطلاعات برای شناسایی دهک‌های بالای جامعه یک مشکل اینست که دولت فعلی به داده‌های قبل توجهی ندارد.

وی تصریح کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، می‌بایست ۵۰ درصد درآمد حاصل صرف خانوار، ۳۰ درصد صرف تولید شود و ۲۰ درصد در اختیار دولت باشد، اما در اجرا  بیش از ۹۰ درصد این درآمد صرف پرداخت یارانه نقدی به خانوار می‌شود. همه چیز تحت تاثیر پرداخت  یارانه قرار گرفته و تاثیر این قانون را کمرنگ کرده است.

زارع افزود: فلسفه وجودی این قانون، عدالت و بهره وری بوده که به این اهداف نرسیده است. اکنون دهک‌های بالای جامعه ۲۳ برابر دهک‌های پایین، یارانه پنهان می‌گیرند.

نماینده مجلس تاکیدکرد: ما به دنبال حذف یارانه افراد عادی نیستیم، اما این یارانه برای افراد درآمد بالا رقمی نیست و باید صرف پرداخت یارانه افراد کم درآمد شود.

زارع با بیان اینکه در سال حدود ۹۰۰ هزار ملیارد تومان یارانه از نوع آب و برق و بنزین در کشور پرداخت می‌شود، گفت:  در حال حاضر کل یارانه نقدی و غیرنقدی هر فرد در سال ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان که اگر درست ساماندهی شود می‌توان آن را به دهک‌های پایین جامعه داد.

وی افزود:بانک اطلاعاتی هنوز ناقص است عده‌ای مقاومت می‌کنند. تعیین تکلیف بحث دسترسی به اطلاعات مالیاتی و حساب‌های بانکی  باید بر عهده مجلس باشد و قانونی در این خصوص ارائه دهد تا حساب‌ها و درآمدهای مردم شفاف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
با قطع کردن اشتباه دقیقا هدف دولت چیه؟بعضیا با قطع یارانشون همون نون خشکم نمیتونند بگیرند.
آخرین اخبار