زشت و زیبای آزادکاران در قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز به عنوان چهارم رقابت‌های جهانی رسید.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان و گزینشی المپیک روز‌های ۲۸ تا ۳۱ شهریورماه در سالن باریس شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با یک مدال طلای حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، یک مدال نقره علیرضا کریمی در وزن ۹۲ کیلوگرم و ۲ مدال برنز بهنام احسان پور و یونس امامی در اوزان ۶۱ و ۷۰ کیلوگرم و تنها با یک امتیاز اختلاف با تیم سوم، با ۹۳ امتیاز به عنوان چهارمی رسید. تیم‌های روسیه، قزاقستان و آمریکا در این مسابقات به ترتیب با ۱۹۰، ۱۰۳ و ۹۴ امتیاز اول تا سوم شدند.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی و گزینشی المپیک در سال ۲۰۱۵ صاحب ۵ سهمیه شده بود که توسط حسن رحیمی، سید احمد محمدی، علیرضا قاسمی، علیرضا کریمی و عباس طحان در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم کسب شد و جواز وزن ۱۲۵ کیلوگرم در رقابت‌های گزینشی بعدی به دست آمد.


بیشتر بخوانید:احسان پور: به المپیک فکر می‌کنم/ قسمت شد امروز به مدال برنز جهان برسم


تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران همواره در پیکار‌های جهانی جزو مدعیان بوده و تاکنون پنج مرتبه در سال‌های ۱۹۶۱ یوکوهاما ژاپن، ۱۹۶۵ منچستر انگلیس، ۱۹۹۸ تهران، ۲۰۰۲ تهران و ۲۰۱۳ بوداپست مجارستان بر سکوی قهرمانی جهان ایستاده است.

دلاورمردان کشتی آزاد ایران پیش از این شش مرتبه در سال‌های ۱۹۷۱، ۱۹۷۳، ۱۹۹۵، ۲۰۰۶، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ عنوان نایب قهرمانی جهان را بدست آورده و ۱۱ مرتبه هم در مکان سوم قرار گرفته اند.

آزادکارانی ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به عناوین نهم و ششم رسیدند و در رقابت‌های جهانی امسال در حالی با کسب ۹۳ امتیاز در جایگاه چهارم ایستادند که رضا اطری و حسن یزدانی در وزن‌های ۵۷ و ۸۶ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک شدند.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی در آوردگاه جهانی قزاقستان بهترین موجودیت و همه داشته‌های کشتی ایران را به میدان فرستاد و علی رغم دو نکته تیره یعنی نگرفتن سهمیه المپیک در چهار وزن و علملکرد ضعیف برخی آزادکاران که انتظارات را برآورده نکردند، اما درخشش حسن یزدانی، کشتی‌های بی نقص کریمی منهای دیدار فینال، مدال احسان پور که سال‌ها محقق نشده بود، برنز امامی جوان، فینالیست شدن دو کشتی گیر و کسب چهار مدال رنگارنگ باعث می‌شود در مجموع به تیم ملی نمره قبولی داد و به آینده امیدوار بود.

محمدی برنامه و نگاه بسیار مثبتی در کشتی داشته و دارد و به طور حتم اگر حمایت‌های لازم از او صورت گیرد شاید در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ نتیجه مطلوب حاصل نشود، اما با توجه به اینکه پشتوانه‌های بسیار خوبی در کشتی آزاد پایه ایران وجود دارد پس از المپیک توکیو شاهد اتفاقات خوش آیندی در ورزش اول کشور خواهیم بود.

وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری (عنوان پنجم) مدالی که مُفت از دست داد

اطری سومین مسابقات جهانی اش را تجربه کرد. کشتی گیری که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خیلی راحت حذف شد، امسال تا نزدیکی مدال پیش رفت، اما باز هم همان سناریوی تکراری که مربیان بار‌ها کنار تشک به او گوشزد کرده و می‌کنند، رضا شروع کن که اگر از همان ابتدای رقابت کشتی‌های خودش را می‌گرفت امروز صاحب مدال جهانی شده بود و به مزد زحماتش می‌رسید.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

اطری پس از استراحت در دور نخست در دور دوم در یک کشتی نفسگیر و نزدیک با نتیجه ۴ بر ۲ از سد ولادیسلاو آندریف دارنده مدال برنز جهان از بلاروس گذشت وی در دور بعد با نتیجه ۴ بر ۲ کوم سانگ کانگ دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از کره شمالی را مغلوب کرد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله مقابل زائور اوگویف قهرمان جهان از روسیه در یک مبارزه نزدیک با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال، به گروه بازنده‌ها رفت. اطری در این گروه مقابل بخبایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان و قهرمان بازی‌های آسیایی از مغولستان در یک کشتی حساس و نزدیک با نتیجه ۴ بر ۴ به پیروزی دست یافت و ضمن کسب سهمیه المپیک راهی دیدار رده بندی شد. اطری در این دیدار مقابل راوی کومار از هند با نتیجه ۶ بر ۳ شکست خورد و پنجم شد.

وزن ۶۱ کیلوگرم بهنام احسان پور (مدال برنز) دیر، اما بالاخره به حقش رسید

بهنام احسان پور با کوله باری از تجربه و حضور در رقابت‌های مختلف اعم از جهانی و آسیایی تا نزدیکی مدال جهانی هم رفته بود، اما این مهم برای او محقق نشده بود، احسان پور در میدان قزاقستان آمده بود تا از سال‌ها تلاش شبانه روزی نتیجه بگیرد، عزم جزم او و تکرار نکردن اشتباهات گذشته وی را به مدال رساند، مدالی که می‌توانست خوشرنگ‌تر هم باشد و حالا با خیالی آسوده می‌تواند وزنش را برای المپیک تغییر دهد و ضمن کسب سهمیه در این میدان بزرگ نیز افتخار آفرینی کند.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

احسان پور پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۳ رجب توپال دارنده مدال برنز اروپا از ترکیه را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی در یک کشتی حساس و نزدیک با نتیجه ۱۳ بر ۱۲ از سد احمدنبی گوارزاتیلوف دارنده مدال برنز جهان از آذربایجان گذشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. احسان پور در این مرحله در یک کشتی پایاپای با نتیجه ۲ بر ۲ مغلوب ماگومدرسول ادریس اف قهرمان زیر ۲۳ سال جهان از روسیه شد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۸ بر صفر عباس رحمان اف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد.

وزن ۶۵ کیلوگرم امیر محمد یزدانی (حذف شد) تلاش برای کشتی نمایشی و بی تجربگی عامل ناکامی در قزاقستان

امیرمحمد یزدانی در اولین تجربه حضورش در رقابت‌های جهانی و با ۱۸ سال سن اسیر اعتماد به نفس کاذب و بی تجربگی در میدان بزرگسالان شد. یزدانی که پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان به آن اشاره داشتند جسارت دارد، اما چون دنبال کشتی نمایشی و جلب توجه تماشاگران است در میادین بزرگ نتیجه نمی‌گیرد که همین اتفاق در رقابت‌های جهانی رخ داد و علی رغم آنکه می‌توانست در قزاقستان شگفتی ساز شود خیلی راحت از دور رقابت‌ها کنار رفت.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

یزدانی دور دور نخست با نتیجه ۱۵ بر ۲ باتیر بورجاکوف از ترکمنستان را مغلوب کرد وی در دور بعد مقابل الخاندرو توبیر والدز دارنده مدال برنز جهان از کوبا با نتیجه ۱۳ بر ۹ شکست خورد و با توجه به شکست این کشتی گیر در دور بعد، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

وزن ۷۰ کیلوگرم یونس امامی (مدال برنز) با ناداوری به حقش نرسید، امامی خودش را ثابت کرد

یونس امامی جوان در رقاب‌های جهانی آنقدر خوب ظاهر شد که توانست خودش را به کادر فنی ثابت کند و اگر در رقابت نیمه نهایی مقابل حریف قزاق داوران امتیاز میزبانی را در نظر نمی‌گرفتند حتما فینالیست می‌شد و حتی می‌توانست به مدال طلا هم برسد، امامی چنانچه با همین روش پیش رود می‌تواند با تغییر وزن و کسب سهیمه المپیک در وزن ۷۴ کیلوگرم در میدان توکیو افتخار آفرین باشد.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

امامی در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر اریگلنت پریزرینی از آلبانی را شکست داد وی در دور دوم با نتیجه ۶ بر صفر از سد المان دوگدوربک اولو دارنده مدال برنز جهان از قرقیزستان گذشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله مقابل کوجیرو شیگا دارنده مدال نقره آسیا از ژاپن با نتیجه ۱۱ بر صفر پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل نورکجا کایپانوف قهرمان آسیا از قزاقستان با نتیجه ۶ بر ۷ مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. این در حالی بود که امامی کشتی گیر قزاقستانی را خاک کرده و بارانداز هم اجرا کرد، اما داوران امتیازات وی را لحاظ نکرد. امامی در دیدار رده بندی مقابل نیکولای کوجوکارو از انگلیس با نتیجه ۸ بر صفر و ضربه فنی به پیروزی رسید و صاحب مدال برنز شد.

وزن ۷۴ کیلوگرم رضا افضلی (حذف شد) وقتی از تجربه به درستی استفاده نشود و به قرعه ببازی

رضا افضلی کشتی گیر با تجربه‌ای که حضور در رقابت‌های جهانی را نیز در کارنامه داشت در اوج پختگی می‌توانست در مسابقات امسال نتیجه لازم را کسب کند، درست است قرعه دشواری داشت، اما پیش از آغاز رقابتهایش در میدان نورسلطان به قرعه باخت و همین شد که در همان دور نخست به کشتی گیر کوبایی نتیجه را واگذار کرد تا خیلی راحت از دور رقابت‌ها کنار برود.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

افضلی در دور نخست مقابل گندری گارزون کشتی گیر کهنه کار و دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از کوبا با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد و با توجه به اینکه این کشتی گیر کوبایی در دور بعد مقابل حریف ازبکستانی مغلوب شد، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

وزن ۷۹ کیلوگرم بهمن تیموری (حذف شد) انتظارات را برآورده نکرد

تیموری که در رقابت‌های قهرمانی آسیا امسال به عنوان قهرمانی رسیده بود توانست نگاه کادر فنی را به خود معطوف کند. وی در میدان جهانی طوری روی تشک آمد که همگان در همان تایم نخست شانس مدال را برای او کنار گذاشتند، اما او خیلی زود معادلات را به هم ریخت و با عملکردی ضعیت در تایم دوم نتیجه را واگذار کرد تا نتواند انتظارات را برآورده کند.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

تیموری پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل رشید قربان اف دارنده مدال برنز جهان از ازبکستان با نتیجه ۱۳ بر ۱۰ شکست خورد و با توجه به مغلوب شدن این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی، تیموری حذف شد.

وزن ۸۶ کیلو گرم حسن یزدانی (مدال طلا) قهرمان المپیک حرفی برای گفتن باقی نگذاشت و تاجش را پس گرفت

یزدانی که در سال گذشته صاحب مدال برنز شده بود آنقدر انگیزه داشت که هیچ کسی جلودارش نبود و به هیچ کشتی گیری رحم نکرد. او در چهار رقابت مقدماتی همه حریفان را در همان تایم نخست یا ضربه فنی کرد و یا با امتیاز عالی از پیش رو برداشت تا پاسخ سوال سایت اتحادیه جهانی را که پیش از آغاز رقابت‌های جهانی مطرح کرده بود که «آیا حسن یزدانی تاج پادشاهی را پس می‌گیرد؟» را با یک بله محکم جواب داده باشد. یزدانی از امید‌های اصلی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای کسب مدال در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو است و می‌تواند در این رقابت‌ها با کسب یک مدال طلای دیگر دست نیافتنی شود.

زشت و زیبای آزادکاران در جهانی قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

 یزدانی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر جیم اسپینال از پورتوریکو را مغلوب کرد. وی در دور سوم با نتیجه ۹ بر ۲ و ضربه فنی استفان ورب دارنده مدال برنز جهان از مجارستان را از پیش رو برداشت. یزدانی در دور چهارم و در مرحله یک چهارم نهایی آرتور نایفونوف قهرمان اروپا از روسیه را با نتیجه ۴ بر ۲ و ضربه فنی مغلوب کرد و ضمن کسب سهمیه المپیک به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل مایلس نازم امینی از سان مارینو با نتیجه ۱۱ بر صفر به پیروزی دست یافت و راهی دیدار فینال شد. یزدانی در دیدار فینال با توجه به مصدومیت دیپاک پونیا از هند مقابل این حریف به پیروزی رسید و به مدال طلا دست یافت.

وزن ۹۲ کیلوگرم علیرضا کریمی (مدال نقره) منهایی رقابت فینال مثل همیشه عالی

علیرضا کریمی که تا پیش از رقابت فینال بسیار مقتدرانه همه حریفان را از پیش رو برداشت باز هم مقابل کاکس آمریکایی نتیجه را واگذار کرد و به قول خودش مدل کشتی گرفتن آزادکار آمریکایی به او نمی‌خورد، کریمی که مثل رقابت‌هایی که در این مدت به میدان رفته بسیار آماده بود به طور حتم برای حضور در المپیک تغییر وزن خواهد داد و از شانس‌های کسب مدال در این میدان بزرگ خواهد بود.

زشت و زیبای آزادکاران در قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

کریمی پس از استراحت در دور اول در دور دوم در مصاف با گئورگی روبایف روسی الاصل و دارنده مدال نقره جوانان جهان از مولداوی با نتیجه ۱۲ بر یک پیروز و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۱۲ بر ۲ لیوبومیر ساگالیوک از اوکراین را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. کریمی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر علیخان جبرائیل اف از روسیه را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار فینال مقابل جی دن کاکس دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک از آمریکا با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب و صاحب مدال نقره شد.

وزن ۹۷ کیلوگرم علی شعبانی (حذف شد) برای جانشینی یزدانی انگیزه لازم را داشت، اما توانمندی فنی مطلوب را نداشت

شعبانی که پس از انصراف رضا یزدانی از حضور در رقابت‌های جهانی نامش در بین مسافران قزاقستان قرار گرفت آنقدر آمادگی داشت که بتواند اسم خود را در بین مدعیان دنیا مطرح کند، شکست ۲ بر یک و نزدیک او مقابل کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک در جام یاشاردوغو ترکیه هم کادر فنی را امیدوار کرد و هم انگیز‌های شعبانی را برای خلق شگفتی بسیار زیاد کرده بود، اما او آنطور که باید توانمندی فنی مطلوبی نداشت تا خیلی راحت از گردونه رقابت‌ها کنار برود.

زشت و زیبای آزادکاران در قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

شعبانی در دور اول با نتیجه ۹ بر یک ابراهیم جیفتجی قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از ترکیه را مغلوب کرد وی در دور دوم مقابل الیزبار اودیکادزه دارنده مدال برنز جهان از گرجستان با نتیجه ۱۱ بر ۸ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در دور بعد، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

وزن ۱۲۵ کیلوگرم یداله محبی (هشتم شد) برای مدال تلاش کرد، اما خوب نجنگید

با مصدومیت پرویز هادی و انصراف او از حضور در رقابت‌های جهانی محبی نفر دوم رقابت‌های انتخابی عازم مسابقات این دوره جهانی شد، او که سال ۲۰۱۷ عنوان نهمی جهان را تجربه کرده بود با شکست حریف آمریکایی و تلاشی که در دیدار‌های اول و دوم خود داشت نشان داد این بار برای کسب مدال برنامه دارد، ولی در رقابت مقابل حریف نه چندان توانمند اوکراینی آنطور که باید و انتظار می‌رفت نجنگید تا بازهم بدون مدال رقابت‌های جهانی را ترک کند.

زشت و زیبای آزادکاران در قزاقستان/ محمدی و شاگردانش همه را به آینده امیدوار کردند

محبی در دور نخست با نتیجه ۶ بر یک خودربولگا دورجخاند از مغولستان را مغلوب کرد وی در دور بعد در مصاف با نیکولاس گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان از آمریکا با نتیجه ۵ بر ۲ به پیروزی دست یافت و به مرحله یک چهارم نهایی رفت. محبی در این مرحله مقابل الکساندر خوتسیانیوسکی دارنده مدال برنز اروپا از اوکراین با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله بعد مقابل پتریاشویلی قهرما جهان و المپیک، محبی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

بر اساس اعلام اتحادیه جهانی کشتی بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۹، مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا از ۸ تا ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در شهر شی آن چین برگزار خواهد شد و همچنین رقابت‌های گزینشی جهانی روز‌های ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان برگزار می‌شود.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی امسال در اوزان ۶۵، ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک نشد که با توجه به شرایط موجود کشتی دنیا کسب سهمیه در وزن‌های ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم کار چندان دشواری نیست و در وزن ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم نیز با انتخاب‌های درست می‌توانیم مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۰ را به دست آوریم.


بیشتر بخوانید:

امامی: از مدالم راضی نیستم/ برای المپیک به تصمیم کادر فنی احترام می‌گذارم

عنوان چهارمی ایران در رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان


انتهای پیام/

مروری بَر عملکرد آزادکاران ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار