موسوی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

پایان حملات هوایی عربستان مساوی با اتمام موشک باران یمنی‌ها است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:سلاحهای آمریکایی تاکنون به کار عربستان نیامده است.

پایان حملات هوایی عربستان مساوی است با پایان موشک باران یمنی‌ها /یمن به دنبال ضربات سنگین تر به عربستان/عربستان متوجه حرف های بدون عمل آمریکا شده است/امیر موسوی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ اظهار کرد: سید عبدالملک الحوثی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب یمن و سرنگونی علی عبدالله صالح، اعلام کرد که حملات هوایی و موشکی به عربستان سعودی را متوقف خواهند کرد، مشروط به اینکه ریاض هم حملات هوایی و محاصره صنعا را پایان دهد. در غیر این صورت مسئولیت همه چیز با عربستان است.

او افزود: سازمان ملل متحد از پیشنهاد انصارالله استقبال کرد، ولی عربستان تا دیروز هم به حملات خود ادامه داد. باید دید که در چند روز آینده چه پیش می‌آید، در حقیقت صبر و تحمل یمنی‌ها زیاد است و همین امر  اجازه می‌دهد که عربستان تصمیم بگیرند.

موسوی تصریح کرد: عربستان سعودی در دو روز گذشته حدود ۵۰ حمله هوایی در یمن انجام داده است، بعد از پیشنهاد انصارالله مبتنی بر پایان محاصره  یمن، ریاض همچنان به حملات خود ادامه داد، این موضوع منوط به برخورد عربستان است، اگر به حملات هوایی خود پایان دهند، موشک باران یمنی‌ها به عربستان متوقف خواهد شد، ولی تا این لحظه نشانه‌ای از این امر دیده نمی‌شود.

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: مسقط و کویت در حال تلاش هستند تا منطقه را آرام کنند. در حقیقت در حال حاضر همه منتظر تصمیم عربستان هستند، به نظر من یمنی‌ها حملات بیشتری  تدارک دیده اند و به همین دلیل بحث پایان حملات عربستان را مطرح کرده اند.

عربستان ضربات سنگین تری از یمن خواهد خورد

او افزود: یمنی‌ها می‌خواهند ضربات سنگین تری به عربستان وارد کنند، چراکه دیگر هدفی در صنعا نمانده که ریاض آن را نزده باشد و بیشتر مناطقی که سعودی‌ها مورد هدف قرار می‌دهند مناطق مسکونی و غیر نظامی است.

موسوی با بیان اینکه تلاش‌های سازمان ملل در رابطه با پایان جنگ در یمن ادامه دارد، توضیح داد: در واقع نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شرایط کنونی اهمیت دارد، چراکه همه در تلاش هستند که آرامشی در منطقه ایجاد شود، همچنین سعودی‌ها هم متوجه شدند که آمریکایی‌ها دیگر مانند گذشته نیستند.

کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: عربستان به این موضوع پی برده است که نمی‌شود به قول‌های ایالات متحده آمریکا اعتماد کرد، چراکه برخورد آنها در رابطه با حملات اخیر انصارالله به آرامکو حمایت توخالی بوده که به منظور فروش بیشتر سلاح با قیمت هنگفت انجام شده است.

ناتوانی عربستان در ردیابی موشک های یمنی خبر از ضعف بزرگ و اشکالات امنیتی آن‌ها دارد/حرف و عمل آمریکا یکی نیست

او افزود: سلاح آمریکا تاکنون به کار عربستان نیامده و تمام سیستم ضد هوایی، رادار‌ها و پاتریوت‌های خریداری شده ریاض از واشنگتن به درد نخور است، همچنین کارشناسان سعودی‌ هم در رسانه‌ها اعلام کرده اند که باید در خرید سلاح از آمریکا تجدید نظر کرد چراکه شرایط به نفع ما نیست.

موسوی اظهار کرد: برخی کارشناسان سعودی‌ به این نتیجه رسیده اند که حرف و عمل آمریکایی‌ها یکی نیست چراکه ترامپ از یک طرف ایران را تهدید و از سوی دیگر به ریاض با قیمت هنگفت سلاح  می‌فروشد و  در عین حال به دنبال مذاکره با آقای روحانی است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حملات اخیر انصارالله به آرامکو، گفت: این حرکت یمنی‌ها هیبت و شخصیت آمریکا و عربستان زیر سوال رفته است،زیرا آنها ادعا می‌کردند که امکانات و توانمندی‌های بسیاری دارند. ریاض در ۴ سال و نیم گذشته هر سلاحی که می‌توانستن از واشنگتن، اروپا و حتی گاهی از روسیه خریداری کرده است.

او افزود: عربستان صدها میلیارد دلار برای سلاح خود هزینه کرده و یک حرکت انصارالله و ارتش یمن آنها را به شدت گیج کرده است، سعودی ها تا امروز هم نفهمیده اند که چه اتفاقی افتاده و برای همین فقط به ایران تهمت می‌زنند.


بیشتر بخوانید:آغازگر جنگ در منطقه، پایان‌بخش آن نخواهد بود 


موسوی تاکید کرد: عربستان از ابتدای جنگ یمن به ایران تهمت همدستی  می‌زد ونمی پذیرند که همین یمنی‌های تحت محاصره و به قول خودشان پا برهنه توانسته اند ضربه بزرگی به قلب صنعت عربستان وارد کنند که نه تنها ریاض بلکه کل جهان را بلرزاند، در حقیقت پذیرفتن این واقعیت تلخ برای سعودی‌ها سنگین است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: پذیرش اینکه یمن توانایی مقابله به مثل با ریاض را دارد مسئله ای است که عربستان توان باور آن را ندارد، بنابراین سعی می‌کند ایران را طرف مقابل خود بداند. علاوه براین سعودی ها در حالی موفق به ردیابی موشک‌های یمنی  نشده اند  که تعداد زیادی رادار، آواکس و ماهواره در اختیار دارند.

او تصریح کرد:از سوی دیگر  ایران هم با شرایط تحریم کنونی توانسته است مهم‌ترین و قوی‌ترین هواپیما بدون سرنشین آمریکا را ردیابی و سرنگون کند، ولی عربستان با توانمندی‌های بی شمار و همراهی واشنگتن، لندن و پارس و استفاده از تجهیزات نامحدود نتوانست موشک های یمنی را  رد یابی کند که این امر حاکی از ضعف بزرگ و اشکالات امنیتی آنها است.

موسوی گفت: توانمندی‌های عربستان به خوبی مدیریت نمی‌شود و به همین دلیل هم  آنها هر روز ضربات جدید را تجربه می کنند ، ولی عبرت نمی‌گیرند.  تنها راه پیش روی  ریاض این است که از پیشنهاد یمنی‌ها و ایران که آقای روحانی در سازمان ملل متحد مطرح می‌کند، استقبال کنند تا کل منطقه آرام شود و درگیری ها، جنگ در یمن و دشمنی بیهوده با جمهوری اسلامی ایران پایان یابد.

آمریکا، عربستان را به درگیری با ایران تشویق می‌کند

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: در این ۴۰ سال تجربه ثابت کرده که عربستان هر کاری توانسته است علیه ایران انجام داد و در جنگ تحمیلی، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی، انفجار ها، ترور‌ها و حتی درتحریم‌های اقتصادی نقش اساسی داشت، همچنین در رابطه با اجرای توافق هسته‌ای کارشکنی کرد، ۱۰۰‌ها میلیارد دلار هزینه در سوریه، یمن، عراق، عراق و بحرین انجام داده، ولی جایی موفق نبوده است.

او با بیان اینکه در عربستان یک عاقلی وجود ندارد که اشتباهتشان را بازنگری کند، گفت: آمریکایی‌ها، عربستان را به سمت درگیری با ایران تشویق می‌کنند، همان کاری که با صدام کرده اند که در حال حاضر سعودی‌ها در فضای مجازی اعلام نجات کرده و به مسئولین خود هشدار داده اند که مواظب باشید به سرنوشت صدام گرفتار نشوید.

کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر من در حال حاضر تلاش دیپلماسی بسیار اهمیت دارد، ما باید تلاش سیاسی خود را چند برابر کنیم تا به عربستان بفهمانیم که منفعتشان به همزیستی و گفت‌گو با همسایه بزرگ و متمدنشان یعنی  جمهوری اسلامی ایران است و اگر خواهان آرامش هستند باید در صلح و هم زیستی با همسایگان باشند نه به اجرای طرح‌های آمریکایی.

گفتنی است؛ سران عربستان زمانی که برای حمله به یمن ائتلاف تشکیل می‌دادند هرگز تصور نمی‌کردند این چنین سرافکنده شوند. پنج سال پیش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با کوچک شمردن توان نظامی یمن ادعا کرد ظرف چند هفته این کشور را به زانو در می‌آورد، اما حالا این ریاض است که در باتلاقی که خودش ساخته گرفتار شده است.

نیرو‌های یمنی هفته گذشته با استفاده از تجهیزاتی ساده طوری  به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده اند که جهان شاهد موج تاثیرات آن بود. حمله‌ای که به وسیله  ۱۰ پهپاد ساده، اما با دقت انجام شد و توانست ۲۲ نقطه از دو پالایشگاه عربستان را هدف قرار داده، تولید نفت عربستان را فلج کرد و بورس جهانی را  هم تحت تاثیر قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار