پشت پرده مسدود شدن حساب‌های فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ

امروز (دوشنبه) بار دیگر خبری درباره مسدود شدن حساب‌های مالی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز (دوشنبه) و در هیاهوی حواشی مربوط به شهرآورد ۹۰ پایتخت بین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس که با برتری یک بر صفر شاگردان گابریل کالدرون به اتمام رسید، بار دیگر خبری درباره مسدود شدن حساب‌های مالی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ منتشر شد.

با توجه به مطرح شدن شکایت تیم فوتبال راهیان (شیرین فراز) کرمانشاه از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در دادگاه عمومی کرمانشاه و تائید رای این دادگاه از سوی دادگاه تجدیدنظر در نهایت فدراسیون فوتبال ضمن محکوم شدن به فراهم کردن زمینه بازگشت این تیم به رقابت‌های لیگ یک باید حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به دلیل خسارت به برند این تیم غرامت بدهد.

حال نگاهی به اصل ماجرایی که منجر به صدور چنین رای عجیبی علیه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شده است می‌اندازیم.

این پرونده به زمان ریاست مهدی تاج در سازمان لیگ باز می‌گردد. مسئولان این سازمان در فصل ۹۴-۱۳۹۳ رقابت‌های لیگ دسته اول که آن زمان در ۲ گروه ۱۲ تیمی برگزار می‌شد، تصمیم گرفتند بحث سقوط ۴ تیم از هر گروه را قطعی کنند تا رقابت‌ها در یک گروه و در قالب لیگی واقعی برگزار شود.

با این وجود اواخر آن فصل مدیران فدراسیون و سازمان لیگ بدون اخذ تائیدیه از هیئت رئیسه فدراسیون تعداد تیم‌های سقوط کننده از لیگ یک به لیگ دو را به هفت تیم کاهش دادند و قرار شد تیم‌های دوازدهم، یازدهم و دهم هر گروه به شکل مستقیم به دسته پایین‌تر سقوط کرده و تکلیف آخرین تیم سقوط کننده هم با برگزاری بازی پلی آف بین تیم‌های نهم هر گروه مشخص شود.

در نهایت طبق تصمیم عجیب سازمان لیگ تیم‌های نیروی زمینی تهران، نفت و گاز گچساران و تربیت یزد از گروه اول و راهیان کرمانشاه، شهرداری بندرعباس و اتکا گلستان از گروه دوم به دلیل قرار گرفتن در رده‌های دهم تا دوازدهم گروه‌های ۲ گانه، مستقیم به لیگ دسته دوم سقوط کردند. در بازی پلی آف سقوط هم شهرداری تبریز (تیم نهم گروه ب) توانست با برتری مقابل استقلال اهواز (تیم نهم گروه الف) جواز بقا در لیگ یک را کسب کند.

پس از اتمام رقابت‌ها تیم‌های سقوط کننده به دلیل تصویب نشدن بحث سقوط سه و نیم تیم از هر گروه در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، در اتحادیه فوتبال اقدام به شکایت از فدراسیون و سازمان لیگ کردند.

با این وجود پس از مدتی تیم‌های نیروی زمینی و استقلال اهواز شکایت خود را برخلاف راهیان کرمانشاه پس گرفتند.


بیشتر بخوانید: داور ایرانی برای قضاوت بازی‌های مرحله دوم جام جهانی انتخاب شد


نماینده استان کرمانشاه در لیگ یک ادعا داشتند با توجه به مصوب نشدن سقوط این تعداد تیم، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اقدامی غیرقانونی انجام داده و راهیان که در جایگاه دهم گروه ب فصل ۹۴-۱۳۹۳ لیگ یک ایستاده است باید جای سقوط به لیگ ۲ بار دیگر در لیگ یک بماند.

در نهایت این موضوع منجر به طرح دعوی علیه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در دادگاه عمومی کرمانشاه شد. این دادگاه هم پس از بررسی پرونده حدود ۲ سال پیش رای به بازگشت راهیان کرمانشاه به لیگ یک و پرداخت حدود ۴ میلیارد تومان خسارت از سوی سازمان لیگ به این تیم داد. این رای بلافاصله با اعتراض مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ به دادگاه تجدیدنظر رفت و اکنون پس از گذشت ۲ سال دادگاه تجدیدنظر هم آن را تائید کرده است.

غلامرضا بهروان (رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ) فریبرز محمودزاده (مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ دسته اول) و صفی الله فغانپور (مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال) به عنوان نماینده فدراسیون و سازمان لیگ در جلسات بدوی رسیدگی به پرونده شرکت کرده بودند، اما توضیحات آن‌ها مورد قبول قاضی دادگاه قرار نگرفته است و اکنون فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید برای رفع انسداد حساب‌های مالی شان ضمن پرداخت غرامت به تیم راهیان، زمینه بازگشت به لیگ یک را هم برای کرمانشاهی‌ها فراهم کنند.

مدیران فوتبال ایران قصد داشتند سال گذشته پیش از شروع رقابت‌های لیگ یک، راهیان را جایگزین یکی از تیم‌های نفت تهران و سیاه جامگان مشهد که به دلیل مشکلات مالی قید حضور در این رقابت را زدند کنند که این موضوع مورد موافقت مسئولان باشگاه راهیان کرمانشاه قرار نگرفت. حال باید دید این پرونده جنجالی در نهایت به چه شکلی پایان خواهد یافت؟

انتهای پیام/

آخرین اخبار از فدراسیون فوتبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرسپولیس ایران
۱۶:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
کار فدراسیون عجیب بود. برای هر تصمیمی باید اول فصل تصمیم گرفته بشه که بعدا شائبه به وجود نیاد.. مثلا اخر فصل بیان بگن چهار تیم باید سقوط کنه ایا تیمها قبول میکنن؟؟؟ پس تیم شیرین فراز حق داشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
یکی پیدا شده
آخرین اخبار