دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد؛

افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به ۶.۵ میلون تن

مهدوی ابهری گفت: تولیدات ما در صنایع بالادستی رو به افزایش است به طوری که تا به امروز در صنعت پتروشیمی توانسته‌ایم ظرفیت تولید را به ۶.۵ میلیون تن برسانیم.

کباری/افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به ۶.۵ میلون تن/ صنایع پایین دستی صادرات را در دستور کار خود قرار دهند.به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نمایشگاه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی است که در این حوزه برگزار می‌شود، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نشان دهنده آن است که ایران در صنعت پتروشیمی در منطقه دارای رتبه بسیار بالایی است و حرف برای گفتن دارد.

 او ادامه داد: ایران از لحاظ هیدروکربنی دارای منابع غنی است و همین موضوع برای جلوگیری از خام فروشی و ارزش افزوده صنعت پتروشیمی شکل گرفته و همچنان در حال پیشرفت است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بیان کرد: با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ما می‌توانیم توانمندی خود را به دنیا نشان دهیم و با توجه به آنکه در شرایط تحریم قرار داریم لازم است با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بتوانیم در بین تولید کنندگان داخلی و خارجی از حداکثر ظرفیتمان استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید: اجرای ۲۷ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰/پتروشیمی بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز داشته است

مهدوی با بیان اینکه نمایشگاه ایران پلاست باعث جلوگیری از خام فروشی در این حوزه می‌شود، گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل می‌کند و زمینه ساز جلوگیری از خام فروشی و تقویت سایر صنایع می‌شود.

او افزود: ما با استفاده از صنعت پتروشیمی می‌توانیم هزاران محصول را تولید کنیم که میتواند جایگزین چوب و آهن شود که خوشبختانه استفاده از این صنعت رو به گسترش است و برگزاری چنین نایشگاه‌هایی باعث تقویت ارتباط ما با کشور‌های همسایه می‌شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: ما می‌توانیم محصول نهایی تولید شده را به دنیا و کشور‌های منطقه صادر کنیم و تمامی توانمندی‌هایمان را به معرض نمایش بگذاریم و این کشور‌های باید بدانند که ما تخصص‌های بار گسترده‌ای در تمامی این زمینه‌ها داریم.

مهدوی با اشاره به اینکه امسال علی رغم تحریم‌ها شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند رشد قابل توجهی داشته است، گفت: از یک سو تولیدات ما در صنایع بالا دستی رو به افزایش است به طوری که میزان تولید ما در این بخش به ۶.۵ میلیون تن رسیده و این نیازمند آن است که صنایع پایین دستی ما توانند این تولیدات را خریداری و صادر کنند.

او تاکید کرد: اشکال ما در صنایع پایین دستی به گونه‌ای است که نگاهشان تنها به داخل است این درحالی است که باید نگاه به صادرات افزایش و از نظر کیفیت تقویت شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: باید دستگاه‌های روز دنیا را وارد و محصولات صادرات محور را افزایش دهیم، ولی متاسفانه در چند سال اخیر تنها نگاه‌ها به استفاده از داخل است در حالی که باید میزان تولید و صادراتمان را در این بخش تقویت و افزایش دهیم.

مهدوی درباره خام فروشی هم گفت: متاسفانه کشور در وضعیت عادی از نظر اقتصادی دارد و به همین موضوع باعث شده که نفت را به صورت خام بفروشیم به طور مثال کشور نیجریه به دلیل آنکه تنها به خام فروشی توجه کرده تبدیل به یک کشور فقیر شده و میزان تولیدات نا‌خالصی آن کاهش یافته است و ما باید بدانیم که خا فروشی ایران را به جایگاه بالایی نمی‌رساند و باید صادرات محور بودن تمامی تولیدات داخلی را صنایع پایین دستی در دستور کار خود قرار دهد.

او تاکید کرد: خام فروشی در دنیا اقتصاد هیچ کشوری را نجات نداده و ما باید با اقدامات گسترده از خام فروشی جلوگیری کنیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات محصولات پتروشیمی باید بازار‌های دنیا را هدف قرار داده و استفاده از منابع هیدروکربنی پتروشیمی بتوانیم قدرتمند عمل کنیم.

مهدوی با بیان اینکه ما در جهش در حوزه پتروشیمی را طی ۲ مرحله انجام میدهیم گفت: این جهش را از هم اکنون آغاز کرده و در قدم اول توانستیم به ظرفیت خود را ۶.۵ میلیون تن اضافه کنیم و تقویت و افزایش آن در گرو برنامه‌ریزی‌های کامل صنایع پایین دستی است.

او گفت: باید به جای مصرف داخل بتوانیم صادرات خود را افزایش دهیم و از طریق آن بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: باید بتوانیم عقب ماندگی در این حوزه را جبران کنیم و با رصد صنایع پایین دستی بتوانیم یک خیز جدیدی را در صنعت پتروشیمی به دست بیاوریم.

مهدوی گفت: خیز نهایی در این صنعت به گونه‌ای است که تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۳۰ میلیون تن محصول نهایی را تولید کنیم و این اقدام تنها با برداشتن موانع از سر راه است.

او اظهار کرد: صنایع پایین دستی تنها نیاز به تجهیزات و دستگاه دارند در حالی که صنایع بالادستی باید میزان نقدینگی خود را در این بخش افزایش دهند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: ما تا به امروز چندین پیشنهاد را به دولت ارائه کرده‌ایم ازجمله ما اعلام کرده ایم که خوراک را ۳ ماهه به ما تحویل دهند و ما هم محصول را به صنایع پایین دستی ۴ ماهه ارائه می‌دهیم که این تصمیم همچنان در هیئت دولت در حال بررسی است.

مهدوی بیان کرد: ما از لحاظ تکنولوژی کاملا به روز هستیم و حمایت دولت در این زمینه میتواند زمینه ساز تقویت صنعت پتروشیمی شود.

انتهای پیام/
 

صنایع بالادستی باید میزان نقدینگی خود را افزایش دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار