توقف کمک ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین پیش از تماس تلفنی ترامپ

گفته می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا کمی پیش از تماس با همتای اوکراینی خود، از مقامات دولتش خواست حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به این کشور را متوقف کنند.

واشنگتن پست: پیش از تماس با اوکراین، ترامپ کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به این کشور را متوقف ساختبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی هیل، واشنگتن پست روز گذشته فاش کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، کمی پیش از تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود و ترغیب او برای انجام تحقیقات در خصوص پسر جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۰ این کشور، از میک مولوینی، رئیس کارکنان کاخ سفید خواسته بود کمک ۴۰۰ میلیون دلاری نظامی به کی‌‌یف را متوقف کند.

این روزنامه به نقل از سه مقام ارشد کاخ سفید نوشت دفتر مدیریت و بودجه دولت که مولوینی مدیر آن است این دستور ترامپ را به وزارتخانه‌های دفاع و همچنین امور خارجه ارسال کرد. مقامات دفتر مدیریت و بودجه به وزارت امور خارجه و پنتاگون گفتند ترامپ از ضرورت خرج کردن این پول «نگرانی» دارد و به آن‌ها دستور داده است به نمایندگان مجلس فقط بگویند که این کمک در یک «فرایند بینابینی» صورت می‌گیرد.

جمهوریخواهان در کمیته اختصاص اعتبارات مجلس سنا در تاریخ ۱۲ سپتامبر، یک روز پس از اختصاص این کمک‌ها، اعلام کردند کاخ سفید این کمک‌ها را به تأخیر انداخت تا مشخص گردد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور جدید اوکراین، طرفدار غرب است یا طرفدار روسیه. بنابر اعلام این سناتورها، تهدیدات سنا بود که پنتاگون را وادار ساخت این بودجه را اختصاص دهد.

با این حال، یک مقام ارشد کاخ سفید در گفت‌وگو با واشنگتن پست مدعی شد ترامپ به دلیل نگرانی از فساد مالی در دولت اوکراین جلوی این کمک نظامی را گرفته بود و پیش از به پایان رسیدن سال مالی در ۳۰ سپتامبر آن را آزاد کرد. این مقام هرگونه ارتباط میان تصمیم ترامپ با درخواست او از زلنسکی برای تحقیق در خصوص بایدن را رد کرد.

هفته گذشته، تعدادی از افشاگران ناشناس اعلام کردند ترامپ در چندین تماس تلفنی با زلنسکی خواستار تسریع تحقیقات درباره فساد مالی پسر بایدن شده است. بنا به گفته این افشاگران، ترامپ و وکیلش رودی جولیانی سعی داشتند ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کنند تا درباره فساد مالی هانتر بایدن، پسر جو بایدن تحقیق کند و در این راه از شخص بایدن نیز تحقیق شود.

با این حال، ترامپ هرگونه رفتار نادرست در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین را رد و اظهار کرده است متن گفت‌وگو‌های آن‌ها می‌تواند منتشر شود. اما روز یکشنبه به خبرنگاران گفت بحث بر سر این است که «نمی‌خواهیم مردم ما افرادی مانند معاون رئیس‌جمهور پیشین و پسرش را که فساد‌هایی در اوکراین دارند دوست بدارند». (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار