تلاش مکرون برای برگزاری دیدار بین روحانی و ترامپ شکست خورد

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت تلاش‌های شدید رئیس‌جمهور فرانسه برای برگزاری دیداری میان همتایان ایرانی و آمریکایی در نیویورک در بحبوحه تنش‌ها در خلیج فارس شکست خورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «مکرون سعی داشت ملاقاتی را بین ترامپ و رئیس جمهور ایران برگزار کند», نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه تلاش‌های شدیدی را برای برگزاری یک نشست بین رئیس جمهور ترامپ و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پیش گرفت، به گفته برخی افراد, اما این تلاش زمانی با ناکامی مواجه شد که طرف ایرانی تأکید کرد آمریکا نخست باید متعهد به کاهش دادن تحریم‌ها شود.

این فعالیت‌های دیپلماتیک محرمانه که از حمایت قاطع بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، برخوردار بود، در بحبوحه تنش‌های فزآینده در خلیج فارس -در پی حمله ادعایی ایران در این ماه علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی و جنگ لفظی بین واشنگتن و تهران- انجام شد.

ترامپ روز سه‌شنبه در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت این دولت آماده افزایش فشار‌های تحریمی بر تهران است تا زمانی که ایران دیگر تهدیدی برای آمریکا و همپیمانانش محسوب نشود.

فرانسه، انگلیس و آلمان در این باره ابراز نگرانی می‌کنند که خطری فزآینده در ارتباط با یک رویارویی نظامی در خلیج (فارس) وجود دارد که می‌تواند سبب قطع روند انتقال نفت و شاید هم وقوع یک جنگ قابل توجه شود.

روز دوشنبه آن‌ها با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری گفتگو‌هایی در ارتباط با یک چارچوب دیپلماتیکی جدید شدند که شامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برنامه موشکی‌اش و بحران‌های منطقه‌ای می‌شود.

دولت ترامپ واکنش مثبتی به این پیشنهاد نشان داد، دولتی که با این استدلال از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد که این توافق نامه به اندازه کافی سبب محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران و جایگاه تثبیت شده آن در منطقه نمی‌شود. اما از نظر اروپایی‌ها این مسئله سبب شده است آغاز گفتگو‌های دیپلماتیک به کاری دشوار تبدیل شود.

در ادامه این مطلب آمده است: مکرون در تلاش برای آغاز گفتگو‌های جدید روز سه‌شنبه به صورت جداگانه با ترامپ و روحانی دیدار کرد. جانسون هم با رؤسای جمهور ایران و آمریکا ملاقات کرد. هدف برگزاری یک نشست چندجانبه‌ای بود که احتمالا شامل روسای جمهور آمریکا و ایران و همچنین حضور مکرون و احتمالا دیگر رهبران اروپایی می‌شد. 

مکرون عصر روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد تلاش‌های هدر نرفته است و اکنون شرایط برای «از سر گیری سریع گفتگو و مذاکره» به وقوت خود باقیست. او گفت «اکنون این ایران و آمریکا هستند که باید این فرصت‌ها را غنیمت بشمرند و با یکدیگر دیدار کنند تا سبب خلق گشایش شوند» او همچنین گفت فرانسه آماده کمک کردن است.

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود سخنانی که در ارتباط با پیشرفت گفته می‌شود، اختلافات همچنان به قوت خود باقیست. کشور‌های اروپایی همچنان به حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند هستند حتی با آن که آن‌ها در تلاش برای آغاز گفتگو‌ها در ارتباط با یک توافق دیپلماتیک گسترده‌تر هستند که ممکن است جایگزین توافق نامه قبلی شود.

مکرون عصر روز سه‌شنبه در سخنرانی اش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پنج موضوع را مطرح کرد که مذاکرات باید بر آن‌ها متمرکز باشد: اطمینان از این موضوع که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، یافتن یک راه حل برای بحران یمن و ارائه یک طرح امنیتی منطقه‌ای که دیگر درگیری‌ها را در بر می‌گیرد، تأمین امنیت ناوبری دریایی و برداشتن تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران.

او گفت: «من به هیچ وجه ساده لوح نیستم و من به معجزه باور ندارم. بر این باورم که برقراری صلح شجاعت می‌خواهد.»

انتهای پیام/

گزارش وال استریت ژورنال از ناکامی تلاش مکرون برای برگزاری دیدار بین روحانی و ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد از گلستان
۱۷:۵۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
سلام عزیزان.از قدیم گفته اند.سگ زرد برادر شغاله .
کشورهای اروپایی غلط زیادی کردند و بدون اجازه اون احمق گاو چرون توافق نامه ۱۱ بندی را با ایران امضا کردند ولی پس از اتلاف وقت بسیار مشخص شد که اراده واختیاری از خود ندارند.اونا خودشونو مثل زالزالک قاطی میوه ها کردند.همین چند روز پیش اخر مجمع سازمان ملل نخست وزیر انگلیس گفت کشور های اروپایی بدون موافقت ترامپ هیچ حرکتی نمیکنند که در اصل باید میگفت اروپا بدون اجازه ترامپ هیچ شکری نمی تواند بخورد.مکرون اگه بیل زنه بره شنبه ها باغچه خودشو بیل بزنه.هدف مکرون از این پاچه خواری ها برای ترامپ از ترس ریاست خودشه که رو به زواله .
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
اول چوبان دورعگو به مذاکره قبلی برگردد .بعد تحریم ها همش برداشته شود .چونکه اصلا قابل اعتماد نیستند .عکس یادگاری برای انتخابات اتی میخواهد و بس .
بعد با دسیسه جدید میزند زیرش و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
تو برو یه فکری به حال مردم خودت بکن..صلح جهانی پیشکش جناب شجاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
روحانی اگه با ترامپ دیدار کرد دیگه برنگرده ایران لطفا خودش و هیئت همراهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
اول باید ضمانت کتبی لغو تحریم ها را بدهند و دستورش صادر شود سپس برای مذاکره فکری خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۳:۲۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
ما که در تحریم هستیم
چرا این همه خودشون و به زمین و اسمون میزنند که مزاکره کنیم
این خودش بو داره
یعنی این بار هم به ظاهر مذاکره نیاز دارن دولت امریکا وغرب
وگرنه این همه تلاش نداشت
مذاکره در این شرایط سم مهلک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
جک گفتی برجام مثلا ضمانت کتبی نبود...شد قضیه امضای کری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
این ها رو کاغذ نوشتن برجام نه تو هوا،
Denmark
امير
۲۳:۰۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
بنام خدا ودرود برشما
بقول شيرازيهاى عزيز ضمانت كتبى سيخى چند؟
ضمانت محكمتر از تائيد و قطعنامه شوراى امنيت !؟
كتبى تر از قرداد برجام با اون همه امضاء و زيرنويس و پشت نويس كدام كتابت است ؟
اين جماعت به هيچ عهدى پايبند نيستند هر قرارى با اين دارو دسته يا خسارت محض براى ما خواهد بود ويا آنها وقيحانه آن را زير پاخواهند گذاشت.
آخرین اخبار