مرجع تقلید شیعیان مطرح کرد؛

صحیفه سجادیه کتابی است که عقول بشریّت چهارده قرن است

آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی به نهمین کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام گفت: صحیفه سجادیه افق فکر و اندیشه آدمی را به بالاترین مراتب کمال و رشد و ترقّی می‌رساند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان در پیامی به نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه السلام گفت: حضرت امام سجّاد علیه‌السلام، در مکارم اخلاق، فضائل حمیده و صفات ملکوتی و عظمت مقامات و مواضع، مورد ستایش همه امّت می‌باشند. آن حضرت به علم، معرفت، ایمان، عبادت و همه کمالات، مشهور و معروف بود.

در این پیام تصریح شده است: جاحظ، آن سخنور و ادیب عرب، حضرت را چنین توصیف می‌کند که: «امَّا علیُّ بن الحسین بن علیّ فلم أرَ الخارجیَّ فی أمره إلّا کالشیعیِّ و لم أرَ الشّیعیَّ إلّا کالمعتزلیِّ و لم أرَ المعتزلیَّ إلّا کالعامیِّ و لم أر العامیَّ إلّا کالخاصیِّ و لم أجد أحداً یَتماری فی تَفضیلِه و یَشُکّ فی تقدیمه» آری، همگان به مقام والای حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام، اعتراف دارند، و کسی نیست که در فضیلت و یا مقدّم بودن آن امام بزرگوار، شک و تردیدی داشته باشد.

در این پیام بیان شده است: یکی از معجزات حضرت امام سجاد علیه آلاف التحیة و الثناء، کتاب گرانسنگ و بی نظیر صحیفه سجادیه است؛ کتابی است که عقول بشریّت چهارده قرن است در درک و فهم واقعی آن عاجز و ناتوان هستند؛ کتابی که مشحون از مطالب توحیدی و حقایق معرفتی و موضوعات اخلاقی و مکارم عالی انسانی است و راه سخن‌گفتن با خالق جهان و اظهار بندگی و خضوع و خشوع در درگاه ربوبی را به انسان‌ها نشان می‌دهد و در عین حال که انسان را در مقابل آفرینش هستی و آفریدگار این جهان لایتناهی، بسیار کوچک و حقیر نشان می‌دهد، افق فکر و اندیشه آدمی را به بالاترین مراتب کمال و رشد و ترقّی می‌رساند.

در این پیام آمده است: حضرت زین العابدین و سیّد الساجدین علی ابن الحسین علیه أفضل صلوات المصلین در این میدان، یگانه است و عالم اسلام با داشتن چنین کتابی به همه جهانیان افتخار می‌نماید. بشریت امروز از نظر علوم مادی بسیار پیشرفت نموده و روز به‌روز قلّه‌های بلند علم و دانش را فتح می‌نماید، امّا یک حقیقت در این میان گم شده و مغفول عنه است و آن، حقیقتی است که بدون آن، زندگی را پوچ نشان می‌دهد و تحیّر و سرگردانی را بر بشر مستولی می‌نماید.

در پیام این مرجع تقلید اضافه شده است: آن حقیقت، شناخت واقعی جهان و معرفت عالم ماورای طبیعت و غیب جهان است که فطرت پاک انسان‌ها در طلبش هستند و برای رسیدن به آن، حتی حاضرند از جان و مال و جاه و قدرت خود بگذرند. چه کسی می‌تواند این حقیقت گم‌شده را نشان دهد؟ آیا غیر از کسانی که خود با عالم غیب در ارتباطند و حقیقت جهان را شناخته‌اند می‌توانند کمال جاودانی زندگی را نشان دهند!؟. این است که وقتی انسان در مقابل این کتاب بزرگ، کتاب شناخت و معرفت قرار می‌گیرد، باید خدای بزرگ را با تمام وجود، سپاس بگوید که این چنین معارف بالائی به وسیله این امام عزیز در دسترس جهانیان قرار گرفته است.

در این پیام تصریح شده است: در خاتمه، با اذعان و اعتراف به اینکه بسیار کوچک هستیم که بخواهیم درباره شخصیت عظیم آن حضرت و کتاب شریف صحیفه سجادیه عرضی داشته باشیم، از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را نسبت به معارف نورانی آن حضرت و این گنج بزرگ آسمانی آشنا نماید، تا بتوانیم اندکی از آموزه‌های آن را در زندگی و در جامعه امروز خودمان سرمشق و الگو قرار دهیم.

انتهای پیام/الف

«صحیفه سجادیه» افق فکر و اندیشه را به بالاترین مراتب کمال و رشد می‌رساند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.