سفیر سابق آمریکا در ریاض؛

خطر نظام عربستان از خطر تروریست‌هایی که به جهان صادر می‌کند بیشتر است

رابرت جردن در مقاله‌ای از نقش بی‌ثبات‌کننده عربستان در غرب آسیا و خطری که از رژیم این کشور نشأت می‌گیرد، نوشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مجله پولیتیکو، سفیر سابق آمریکا در ریاض در مقاله‌ای به نقش بی ثبات کننده عربستان در خاورمیانه و نیز خطری که از رژیم این کشور نشأت می‌گیرد پرداخت و نوشت: کنگره آمریکا در حال کمک کردن به عربستان سعودی در بی ثبات کردن منطقه است و این مسأله باید متوقف شود.

رابرت جردن که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ سفیر آمریکا در عربستان بود، نوشت در تاریخ ۱۴ سپتامبر، حمله‌ای به تأسیسات نفتی عربستان صورت گرفت که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ادعا کردند که این حمله، کار ایران بوده است. اما علی رغم اینکه تمامی توجهات بر روی ایران است، نباید از نقش عربستان در وخیم‌تر کردن اوضاع، از جمله نقش این کشور در جنگ یمن غافل شد.

در ادامه این مقاله آمده است:  عجله‌ای که از سوی آمریکا برای حمایت از ریاض دیده می‌شود، سیگنال کاملا اشتباهی را به عربستان می‌فرستد، کشوری که در چند سال گذشته سبب وارد آمدن خسارت به جایگاه جهانی آمریکا شده و امنیت ما را تهدید کرده است. کنگره اکنون در حال بررسی آن است که آیا پشتیبانی از ائتلاف سعودی را در جنگ یمن ادامه دهد یا خیر.

فروش تسلیحات آمریکایی و دیگر حمایت‌ها از ائتلاف سعودی باید متوقف شود و این مسأله نیز نه تنها بخاطر کمک به پایان یافتن درگیری هولناکی است که در یمن در جریان است، بلکه برای این است که مشخص شود عربستان باید چه گام‌هایی را برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع بردارد.

سفیر سابق آمریکا در عربستان همچنین نوشت: من از روی تجربه شخصی و از آنجایی که به عنوان سفیر در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در عربستان خدمت کرده ام، از پیچیدگی‌های روابط آمریکا و عربستان آگاهی دارم. شاید سخت‌ترین دوره در نُه دهه روابط دو جانبه ما، در دوره کاری من بوده باشد؛ چرا که در حادثه ۱۱ سپتامبر، عربستان این مسأله را که ۱۵ نفر از هواپیماربایان از اتباع کشورش بودند، تکذیب کرد و بر روی تهدید عناصر افراطی که تهدیدی برای هر دو کشور محسوب می‌شوند، چشم بست.

نویسنده این مقاله همچنین با اشاره به خطر عربستان، نوشت: خطری که از عربستان سعودی نشأت می‌گیرد، ناشی از تروریست‌هایی که این کشور صادر می‌کند، نیست، بلکه از نظام این کشور شکل می‌گیرد. در میان بسیاری از اقداماتی که از سوی عربستان در چند سال اخیر انجام شده، دو مورد از آن‌ها در اذهان قانونگذاران و عموم مردم آمریکا نقش بسته است. نخستین آن دست داشتن فاجعه بار این کشور در جنگ یمن و دومین آن، قتل مخوف جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست است. 

سفیر سابق آمریکا در عربستان در پایان تصریح کرد: اگر کنگره (در جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان) شکست بخورد، تسلیحات آمریکا شهروندان بی گناه بسیار بیشتری را در یمن خواهد کشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
کو گوش شنوا در جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
دیگه اخراشانه همین امریکا حداکثر ده سال دیگه خودشون کار عربستانو تمام میکنن البته اگه تا اونوقت نادانی خودشون کار نده دستشون تجربه مانند صدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
تمام دنیا میدونه عربستان مادره تمام تروریست ها و شرارت هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
عجیبه که این حقایق را همیشه از مقامات" سابق " امریکایی میشنویم! مقاماتی که در زمان مسئولیتشان براحتی پا به روی حقایق عینی گذاشته اند. در حال حاضر نیز بسیاری از این مقامات برخلاف آنچه که درست میدانند عمل میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
بن سلمان واطرافیانش وارث اخلاق نحس وزورگوی حکام یزیدی واموی هستن یک مشت وهابی از خدا بی خبر که باید نسبت به آنها محتاط بودودرمقابل توطئه آنها ایستادگی کرد
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۷:۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
والا چیزی که ما میبینیم و میشنویم عکس این مطلب نشون میده.دنیا پشتشونه.حرفه دیگه زدنش خرجی نداره که
Iran (Islamic Republic of)
گشتاسب
۱۷:۰۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
باید کاری کرد این رژیم سفاک در جهان منزوی بشود. وبا عدم خرید نفت این کشور توسط هندیها چینی ها و ژاپن این امر محقق میشود و بهانه امریکا که در صورت عدم رابطه سراغ چین میره ازبین میرود امریکا دیگر بهانه ای برای حمایت از این رژیم سفاک ندارد
آخرین اخبار