تالاب میقان، میزبان هر ساله پرندگان مهاجر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از میزبانی هرساله تالاب میقان برای پرندگان مهاجرخبر داد.

تالاب میقان، میزبان هر ساله پرندگان مهاجربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، رضا میرزائی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب میقان اراک در شمال شهر اراک قرار دارد و این تالاب با ظرفیت بسیار خوب زیستی که دارد در چند ساله اخیر مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

او افزود: امسال با بارندگی‌هایی که داشتیم تالاب میقان، تراز ۴۰ ساله خود را طی کرد و در حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شده است و شرایط مطلوبی را برای منطقه رقم زده است. واین تالاب حتی در سال‌های خشکسالی حالت پایداری خود را حفظ کرده و یکی از تالاب‌های زنده کشور است.

میرزایی افزود: تالاب میقان از زیستگاه‌های مهم و بین المللی پرندگان است که بیش از ۱۴۰ گونه پرنده را در فصول مختلف سال میزبانی می‌کند.


بیشتر بخوانید:مرکز بازدیدکنندگان از تالاب میقان ایجاد می‌شود


او ادامه داد: در سال گذشته با نزدیک شدن فصل مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت عرض‌های جنوبی تالاب میقان اراک، میزبان حدود ۱۶۰۰۰ قطعه پرنده بود که از شاخص آن‌ها درنا خاکستری که به همت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد روز ۱۵ آبان به دلیل تجمع درنا‌ها در این تالاب، روز درنا نامگذاری شده است.

او با بیان اینکه در سال ۹۵ با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اکثر نقاط کشور از جمله تالاب میقان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر تلف شدند گفت: تاکنون موردی از بیماری پرندگان مهاجر در کشور گزارش و ثبت نشده است، ودر این راستا دو دوره آموزشی ویژه جوامع محلی جهت مواجهه با بیماری‌های حیات وحش و حفاظت از تالاب نیز برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: با پیگری‌های لازم در راستا‌ی اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز بیماری ها‌ی احتمالی حیات وحش تدارکات لازم دیده شده و تجهیزات مورد نیاز تهیه و نیرو‌های یگان حفاظت نیز آمادگی کامل را در صورت بروز بیماری خواهند داشت.

انتهای پیام/ ر

تالاب میقان یکی از تالاب‌های زنده کشور است.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.