در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونه زندگی شادتری داشته باشیم؟

یک روانشناس گفت: یکی از مهمترین عوامل داشتن زندگی شاد و موثر در گرو داشتن ارتباطات موثر است.

زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار برای زندگی شادتر اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل داشتن زندگی شاد و موثر در گرو داشتن ارتباطات موثر است و داشتن مهارت ارتباط موثر با آموزش و تمرین مداوم کاملا دست‌یافتنی است.

زین الدینی بیان کرد: بسیاری از ضربه‌های روحی و عاطفی ما و بسیاری از سوءتفاهم‌ها و اختلافات در روابط بین فردی ما نتیجه این است که ما نتوانستیم ارتباط خوب و موثری با دیگران برقرار کنیم، در صورتی که با داشتن یک ارتباط خوب یک زندگی شادتر و بهتری خواهیم داشت و همچنین اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت.

این روانشناس با اشاره به اینکه یک موضوع بسیار مهم در داشتن ارتباط موثر این است که بتوانیم فعالانه به حرف‌های طرف مقابل‌مان گوش کنیم، افزود: گوش دادن فعال بدین معنا است که کاملا صبورانه و با صرف وقت و انرژی لازم به حرف‌های فرد مقابل‌مان گوش بدهیم و مدام زمانی‌که او صحبت می‌کند به این فکر نکنیم که جواب او را چه بدهیم و یا به حل مسئله نیز فکر نکنیم، در ابتدا فقط سعی کنیم به بهترین شکل ممکن حرف‌های او را بشنویم و موقعیت او را درک کنیم و با او همدلی کنیم.

زین الدینی ادامه داد: در زمانی‌که سعی می‌کنیم فعالانه به حرف‌های دیگران گوش کنیم، بهتر است یک سری از نکات را رعایت کنیم، مانند اینکه تلاش کنیم فرد مقابل‌مان را قضاوت نکنیم، بیشتر گوش کنیم و کمتر حرف بزنیم، گاهی اوقات سعی کنیم از او سوال بپرسیم تا به او نشان بدهیم که علاوه بر اینکه حرفهایش برای ما مهم است، دوست داریم بیشتر هم راجع به آن بدانیم تا بتوانیم بهتر درکش کنیم، گاهی اوقات از کلماتی مثل آهان و اوهوم استفاده کنیم و سرمان را تکان بدهیم و حتما با او تماس چشمی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟ 


او افزود: برای داشتن یک ارتباط موثر بهتر است در زمان گوش دادن به فرد مقابل‌مان تا زمانی که خود او درخواست نکرده است راه‌حل ندهیم، از او انتقاد نکنیم و یا بخاطر بعضی از حرفهایش او را سرزنش نکنیم، چون انجام این کار‌ها باعث می‌شود رابطه‌مان را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد.

زین الدینی اضافه کرد: احترام گذاشتن به دیگران و قدردانی کردن بخاطر کار‌هایی که انجام می‌دهند باعث احساس بسیار خوبی در انسان‌ها می‌شود و رابطه را غنی‌تر می‌کند، همچنین در زمانی‌که آدم‌ها درخواست یا نظری دارند بهتر است خیلی راحت و مستقیم با رعایت ادب در یک زمان مناسب آن را مطرح کنند و این انتظار را نداشته باشند که دیگران خودشان متوجه این مسئله باید بشوند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در نهایت تا جایی که می‌توانیم در روابط عاطفی صمیمانه‌مان بهتر است عشق بدهیم و ارتباط خوبی برقرار کنیم تا بتوانیم زندگی شادتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۵:۵۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
تا وقتی بیکارم و بی پول و بی ماشین و بی خونه ومجرد هیچی منو جز یافتن یه شغل شاد نمیکنه،هرچند که جوانیمم رفت به باد فنا و موهام داره سفید میشه كم كم،فقط شغل میخوام کار میخوام،اونی که عاشقش بودم و به خاطر بیکاری از دستش دادم رو میخوام فقط.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
استفاده از عطر بهترين راه تمدد اعصاب و شاد شدن هستش
بيخود نيست پيغمبر ثلث درآمدش رو خرج خريد انواع و اقسام عطرها ميكرد
Iran (Islamic Republic of)
اندی
۱۳:۱۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
اصلا زندگی شاد داریم که شاد ترش کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
با پول الکی خودتو خسته نکن
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۸:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
زندگی معلم با حقوق کم شاد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
یه معلم تا ساعت ۲ نهایتن تو مدرسست به راحتی میتونه شغل دوم داشته باشه
آخرین اخبار