زاینده رود تا ۱۲ مهر ماه مهمان اصفهانی ها / بلاتکلیفی رها سازی آب در ادامه پاییز

توزیع آب از سد زاینده رود تادوازدهم مهر به منظور آبیاری مزارع شرق و غرب استان اصفهان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،تابستان ۹۸ برای مردم اصفهان به گونه‌ای متفاوت ورق خورد؛ چرا که بعد از سال‌ها تابستانی دل انگیز در کنار زاینده رود را تجربه کردند، دورهمی‌هایی که صدای خروشان آب طنین انداز گل گفتن و گل شنیدن خانواده‌ها بود؛ کودکانی که عصرانه‌های خود را با آب تنی در کنار زاینده رود خوش بودند.

تابستان با همه‌ی لذت‌ها و خوشی‌های روز‌های تعطیلات به پایان رسید؛ مردم اصفهان که گمان می‌کردند باید با همه‌ی این زیبایی و زنده رودی خداحافظی کنند با خبر ادامه‌ جریان زاینده رود مواجه شدند.

جزئیات این تصمیم را خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،از اسفندیار امینی رئیس نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان جویا شد.

امینی با اشاره به جاری ماندن رودخانه تا ۱۲ مهرماه عنوان کرد: باتوجه به انجام کشت تابستانه کشاورزان، مقرر شد تا زمان انتهای کشت و برداشت محصولات آب در رودخانه جاری باشد.

زاینده رود تا ۱۲ مهر میهمان اصفهان/ بلاتکلیفی رها سازی آب در ادامه پاییز
 

گزینه‌های پیشنهادی درخصوص نحوه توزیع آب بعد از ۱۲ مهر

 
او در خصوص تصمیم گیری برای جاری ماندن رودخانه برای کشت پاییزه اضافه کرد: ۲ گزینه برای کشت پاییزه پیشنهاد شده که گزینه اول به صورتی است که آب زاینده رود بعد از ۱۲ مهرماه بسته شود و برای زمان کشت پاییزه به مدت ۲۰ تا یک ماه دوباره جاری شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در خصوص گزینه دوم پیش رو اظهار کرد: پیشنهاد شده تا آب رودخانه بعد از آن با حجم کم جریان داشته باشد که این گزینه برای کشاورزان بهتر است.

امینی با اشاره به مزیت‌های جاری ماندن رودخانه بیان کرد:کشاورزان با وجود جاری بودن آب می‌توانند تنوع کشت داشته باشند و با کاشت علوفه و فروش آن به دامداران علاوه بر نفع اقتصادی در کاهش آفات زمین‌ها موثر باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به اختصاص ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب از بهمن ماه ۹۷ برای کشت شرق و غرب استان تا ماه جاری بیان کرد: کشاورزان از رها سازی آب پس از ۱۲ سال به کشت تابستانه و سبزی کاری پرداختند و از این فرصت به بهترین شیوه استفاده کردند.

زاینده رود تا ۱۲ مهر میهمان اصفهان/ بلاتکلیفی رها سازی آب در ادامه پاییز

تالاب همچنان تشنه‌ی گاوخونی چشم به راه چاره‌ای از سوی مسئولان

حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص میزان ذخیره سدزاینده رود به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، گفت: در حال حاضر ۴۹۷ میلیون متر مکعب میزان ذخیره‌ی آب پشت سد است که ورودی آب به سد ۱۳ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آب نیز ۸۰ متر مکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به تشکیل جلسه در استانداری اصفهان با موضوع ادامه جریان آب زاینده رود تصریح کرد: باتوجه به اینکه نیاز کشاورزان به آب کشت تابستانه بیشتر است، مصوب شد جریان آب زاینده رود تا پایان هفته اول مهر ادامه یابد.

او با اشاره به آغاز سال آبی جدید از ابتدای مهر ماه، اظهار کرد: جاری ماندن و ادامه نحوه توزیع آب بعد از ۱۲ مهر الزاما باید در جلسه شورای هماهنگی زیر نظر وزارت نیرو و با حضور نمایندگان استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و و نمایندگانی از محیط زیست و جهاد کشاورزی تصویب شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه موضوع حق آبه هم برای رودخانه و هم تالاب گاوخونی تعریف می‌شود، ادامه داد:، چون آب جریان یافته در رودخانه عمدتا برای کشاورزی مصرف می‌شود، متاسفانه به تالاب آب قابل توجهی هدایت نمی‌شود.
 
زاینده رود تا ۱۲ مهر میهمان اصفهان/ بلاتکلیفی رها سازی آب در ادامه پاییز

ساسانی اضافه کرد: در بهار امسال توانستیم بخشی از آب را به تالاب هدایت کنیم، اما به این میزان آب اکتفا نمی‌کنیم و در تلاشیم تا حق آبه تالاب گاوخونی را تامین کنیم.

او با اشاره به بارش‌های مطلوب در سال آبی قبلی (مهر ۹۷ تا مهر ۹۸) تصریح کرد: پارسال در چنین روز‌هایی ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد وجود داشت و بارش‌های زمستان پارسال و بهار امسال کمک کرد که حجم ذخیره شده از حالت بحرانی خارج شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکیدکرد: در سال آبی گذشته ۲ هزار و ۱۴۴ میلی متر در سرشاخه‌های زاینده رود بارش ثبت شد، این مقدار در مقایسه با دوره زمانی بلند مدت ۴۴ ساله (افزایش داشت، اما بر خلاف تصور عمومی نتوانست خشکسالی بیش از ۲ دهه در استان اصفهان را جبران کند.

 

مصرف بهینه آب همچنان اهمیت دارد

ساسانی با بیان اینکه اتمام تابستان و آغاز فصل پاییز را نباید پایانی برای مصرف بهینه آب تصور کرد، گفت: مصرف درست و بهینه مایه حیات در بخَش‌های آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری و جدی در منطقه مرکزی ایران و این استان محسوب می‌شود و حتی در ماه‌های سرد پاییز و زمستان نیز اهمیت دارد.
 
قصه‌  پر غصه جاری ماندن و نماندن آب رودخانه چند سالی است که ادامه دارد و مسئولان استانی و اخیرا مقامات کشوری را درگیر کرده ؛ موضوعی که ابعاد سیاسی، اقتصادی، گردشگری و حتی بار امنیتی برای استان داشته است.

مردم اصفهان نیز مانند گذشته چشم به سخاوت آسمان دارند و از مسئولان انتظار دارند تا به صورت یک پارچه و نه عملکرد جزیره ای، از نزولات و بارش‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده و مدیریت کنند.

گزارش از نعیمه حکمت پور


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار