مهمانان پاییزی در راه مازندران/حفاظت فعالان محیط زیست از پرندگان مهاجر

پاییز آغاز مهاجرت پرندگانی است که بر اساس غریزه طبیعی خود مازندران را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند و بر اساس شرایط غیر طبیعی هر سال جمعیت آن ها کمتر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، فصل پاییز را همه به زیبایی هایش می شناسند، از فراوانی رنگ‌ها تا نسیم سرد پاییزی، همه این‌ها آمادگی برای آغاز خوابی است که زمستان نام دارد.

مهمانان پاییزی در راه مازندران

در این هیاهوی در پی آرامش، اما هنوز هم موجوداتی هستند که مقصودشان بیدار ماندن است، جاندارانی که مایل‌ها مسیر شمال را طی کرده اند تا به اندک بیداری جنوب برسند.

لقبشان مهاجر و خانه به دوش است، بیداری را به بهای سرگردانی و خانه به دوشی به جان خریدند و سالانه شمال تا جنوب را به ازای بیداری در حرکت اند اما هر سال زخمی‌تر و کم تعداد‌تر از گذشته.

مهمانان پاییزی در راه مازندران

اجتماع پرندگان مهاجر در ۳۰ تالاب مازندران

مازندران به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، آب هوای خوب و معتدل، وجود شرایط تغذیه‌ای غنی و بارش‌های پاییزی مکان مناسبی برای این مهمانان پاییزی است به گونه ای که بیش از ۸۰۰ آب بندان و تالاب در مازندران که در فصول سرد سال بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده را به خود جذب می‌کند.

ربیعی رئیس ادراه حیات وحش مازندران  با بیان اینکه ۳۰ تجمع بزرگ پرندگان مهاجر امسال در مازندران ثبت می‌شود، افزود:گونه‌های خوتکا، حواصیل، اردک و آب چلیک‌ها از پیشتازان این  کوچ پاییزی هستند و اجتماع فلامینگوها، پلیکان‌ها و چنگر‌ها در میانکاله و اجتماع اردک ها، قوها، غاز‌ها و حواصیل‌ها در تالاب بین المللی فریدونکنار جلوه های زیبایی از حضور پرندگان در مازندران را ثبت خواهد کرد.

ربیعی افزود: این مهاجرت پاییزی فرصت‌های اقتصادی مثبت و بی ضرری نیز مانند گسترش صنعت توریست و طبیعت گردی فراهم می‌کند که که تشکیل تور‌های پرنده نگری از نمونه تلاش‌های توسعه این صنعت در استان است.

او گفت: برنامه‌های گسترده‌ای را برای حفاظت از این گونه‌های مهاجر در نظر گرفتیم که سال هاست اعمال می‌شود، اما تمرکز ما بر روی فرهنگ سازی است.

رئیس اداره حیات وحش مازندران گفت: برای جلوگیری از شکار غیر مجاز و بی رویه، یگان‌های کنترل شکار و محیط بانانی را سازماندهی کردیم و افرادی هستند که در صورت مشاهده تخلف و شکارچیان غیر مجاز به ما خبر می‌دهند.

 او از شهروندان خواست در صورت مشاهده شکارچیان متخلف و هر گونه تخلف به نزدیک‌ترین واحد پاسگاه محیط زیست گزارش دهند.

مهمانان پاییزی در راه مازندران

مهمانان پاییزی در راه مازندران

شکارچیان غیرمجاز زیر ذره بین محیط زیست

ربیعی رئیس اداره حیات وحش مازندران گفت: مشکلی با شکار پرندگان به روش‌های سنتی مانند روش دوما وجود ندارد و تعداد صید آن بستگی به زحمت شکارچی است.

او با بیان اینکه این روش نه تنها  بقای گونه‌ها را به خطر نمی‌اندازد بلکه به معیشت روستاییان و محلی‌ها نیز کمک می‌کند، گفت: مشکل اصلی شکارچیان غیرمجاز هستند که به بهانه کسب درآمد حیات این گونه‌های ارزشمند را به خطر می‌اندازند.

رئیس اداره حیات وحش مازندران با بیان اینکه روش‌های کرس و استفاده از سلاح شکاری نیز ممنوع هستند، افزود: از بدترین روش‌های غیر مجاز شکار، نصب تورهای هوایی است که شکارچی با نصب توری در محل عبور گله‌های پرندگان ، یک گله کامل را به دام می‌اندازد.

او با بیان اینکه فعلا برای صادر کردن مجوز شکار برنامه‌ای نداریم، گفت: اگر قرار به صدور مجوز شکار باشد تعداد مجوز‌ها محدود خواهد بود.

ربیعی افزود: مجوز‌ها به اشخاص بدون سابقه کیفری تعلق خواهد گرفت و آبان ماه در خصوص صدور مجوز یا صادر نکردن آن تصمیم گیری خواهد شد.

او گفت: شکارچیان برای شکار به تفنگ دارای مجوز و دفترچه شکار نیاز دارند.

مهمانان پاییزی در راه مازندران

مهمانان پاییزی در راه مازندران

حفاظت همه جانبه فعالان محیط زیست از پرندگان مهاجر

طالبی از فعالان محیط زیست در رابطه با تامین غذا برای قو‌ها و جلوگیری از شکار آن‌ها گفت: در صورتی که غذا برای این پرندگان تامین شود، صید یا شکار آنان کمتر می‌شود.

او با بیان اینکه قو‌ها حیواناتی بسیار احساساتی و عاطفی هستند و تا آخر عمر تنها یک جفت برای خود دارند، افزود: وظیفه ما محافظت و نگهداری از این حیوانات است.

محمودی از اعضای انجمن حمایت از قو‌های مهاجر در منطقه سرخ رود نیز گفت: هر ساله هزاران قو به منطقه سرخ رود کوچ می‌کنند و با افزایش تجمع آن‌ها غذای کافی برای قو‌ها پیدا نمی‌شود.

او افزود: آن‌ها برای یافتن غذا به سایر مناطق می‌روند که این امر شکار آنان را به دنبال دارد و در صورت تامین غذا برای قو‌ها تا ۹۹ درصد شکار آن‌ها کاهش می‌یابد.

محمودی گفت: روزانه بیش از ۲ تن غذا برای تامین غذای هزاران قویی که به این منطقه مهاجرت کردند نیاز است و اعتباری برای آن در نظر گرفته شده است.

 

مهمانان پاییزی در راه مازندران

مهمانان پاییزی در راه مازندران

اسفند پایان زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران

ربیعی رییس اداره حیات وحش مازندران با بیان اینکه قو‌ها از اواخر آبان و اوایل آذر ماه وارد منطقه سرخ رود می‌شوند، گفت: پرندگان مهاجر از اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند به دلیل جوجه آوری از منطقه خارج می‌شوند.

او افزود: زیستگاه قو‌ها حاشیه تالاب‌هایی است که عمق آن‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد و  تالاب فریدون کنار با داشتن شرایط مناسب این گونه منطقه محبوبی برای اقامت قو‌ها است.

ربیعی گفت: اعتباری برای تغذیه این پرندگان در نظرگرفته شده است و مشکلی نیز در خصوص تغذیه قو‌ها وجود ندارد.

رییس اداره حیات وحش مازندران افزود: از مردم می خواهیم که منطقه را ناامن نکنند و در صورتی کمکی برای تغذیه این پرندگان  به همراه دارند به محیط بانان منطقه سرخ رود تحویل دهند.

مهمانان پاییزی در راه مازندران

گزارش از سید امیرحسین موسویها

انتهای پیام/ م

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.