کدخدایی در نشست خبری:

منعی برای افزایش تعداد وزارتخانه ها وجود ندارد/ از شفافیت آرا استقبال می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: منعی برای افزایش تعداد وزارتخانه‌ها وجود ندارد و اگر مجلس تشخیص دهد که وزارتخانه جدیدی تشکیل شود، ایرادی ندارد.

ملاک و میزان تشخیص شورای نگهبان برای ورود پول‌های کثیف به انتخابات قانون است/ از شفافیت آراء استقبال می‌کنیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شورای نگهبان سازوکار مشخصی برای ممانعت از ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس را در اختیار دارد، گفت: ملاک و میزان تشخیص برای شورای نگهبان قانون انتخابات مجلس است، در این قانون دو محور اصلی مفاسد اقتصادی و اخلاقی ملاک تشخیص ماست.

او ادامه داد: درباره نقش پول در انتخابات همه مسئولان و مردم نگران هستند و این موضوع نیازمند قوانین بهتر است و شورای نگهبان با اختیارات قانونی در هر جایی که لازم باشد و هر قسمتی که پول نقشی در انتخابات و انحراف آن ایجاد کند، ورود خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شورای نگهبان چه نگاهی نسبت به طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس دارد، بیان کرد: کارشناسی مصوبات بر عهده مجلس است و هر قانونی که به شورای نگهبان ارسال شود، بر اساس نگاه شرع و قانون اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته شفافیت آراء کار خوبی بوده و ما از شفافیت استقبال می‌کنیم، ولی این موضوع به نگاه مجلس ارتباط دارد که آیا آن را تصویب کند یا خیر.

کدخدایی همچنین درباره سوالی مبنی‌بر اینکه اصلاح قانون انتخابات در اجرا و ساختار چه تأثیری در انتخابات آتی مجلس دارد، اظهار کرد: قانون انتخابات مجلس ناقص و حداقلی است به ویژه در حوزه انتخابات و اجرا ساکت است که ما در این موضوع نیازمند یک قانون جامع هستیم، هرچند تلاش کردیم، اما دستمان خالی است و مجلس هرچه سریعتر شفافیت و نظارت بهتر و نگاه دقیق‌تری را باید نسبت به رویه‌های انتخابات با اصلاح قانون به وجود بیاورد.

او در واکنش به اینکه آیا اظهارات آیت‌الله جنتی در نشست خبرگان درباره وجود مدیران نالایق و ناامید شدن از آنها باتوجه به مدت زمان ۵ ماه باقی‌مانده به انتخابات، شائبه برانگیز نیست، گفت: آیت‌الله جنتی در مقام رئیس خبرگان در این جلسه نظرات خود را بیان کردند، البته درباره جوان‌گرایی همه متفق‌القول هستند و از مقام معظم رهبری تا مسئولان سه‌قوه بر جوان‌گرایی تأکید دارند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نگاه آیت‌الله جنتی هم درباره یک قشر یا گروه خاص نبود بلکه نسبت به تمام مدیران و اشکالاتی که در سطوح مختلف وجود دارد بود.

کدخدایی تأکید کرد: نگاه آیت‌الله جنتی درباره استفاده از جوانان و استعداد جدید در حقیقت نگاهی رو به آینده و جامع است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نحوه رصد شورای نگهبان در برخورد با اظهارات نامزد‌های انتخاباتی در فضای مجازی چگونه است، اظهار کرد: هر مطلبی که آشکار بوده و دیده شود مانند فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی اگر گزارش‌های آن به ما ارسال شود، در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره اینکه موضوع شفافیت باید غیر از مجلس در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت هم اجرا شود، گفت: این نظر خوبی است و شورای نگهبان در بحث شفافیت پیشگام بوده، علی‌رغم اینکه در قانون چنین موضوعی وجود نداشته، اما شورای نگهبان مشروح مذاکرات خود را در حوزه قوانین از سالهای گذشته منتشر می‌کند البته حجم بسیار است و به ترتیب بر روی سایت شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

کدخدایی تصریح کرد: البته در بحث مذاکرات پیرامون انتخابات هم، شورای نگهبان منع قانونی دارد و باید محرمانه باشد مگر اینکه این قانون اصلاح شود.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیت‌الله جنتی در سخنانی خطاب به مردم اعلام کرد که نسبت به انتخابات بی‌تفاوت نباشند و انتخاب آن‌ها وضعیت بد فعلی را به وجود آورده است، آیا شورای نگهبان در ایجاد وضعیت فعلی نقشی نداشته است، گفت: سهم تعیین کردن‌ها مبنای دقیقی ندارد، فکر می‌کنم سهم گروه‌های سیاسی و کسانی که نیرو‌ها و نامزد‌های انتخاباتی را معرفی می‌کنند بیشتر است و باید اطلاع‌رسانی‌ها درباره نامزد‌ها به مردم به صورت صحیح و بهتر انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه نماینده‌های مجلس تا چه اندازه نسبت به اظهار نظر‌های خود مصون هستند، بیان کرد: نمایندگان مجلس در زمینه اظهارات و آراء خود در مجلس بر اساس اصل ۸۶ قانونی اساسی مصون هستند، اما اگر جرایمی را مرتکب شوند دیگر مشمول اصل ۸۶ نخواهند شد.

کدخدایی درباره مصوبه مجلس درباره تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: هنوز مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی به شورای نگهبان ارسال نشده و نمی‌توانم نسبت به آن اظهار نظری داشته باشم.

او در ادامه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه آیا بر اساس قانونی منعی برای افزایش تعداد وزارتخانه ها وجود ندارد بیان کرد: درباره این موضوع منعی وجود ندارد و اگر مجلس تشخیص داده که وزارتخانه جدیدی تشکیل شود، هیچ ایرادی ندارد، اما شاید این مصوبه از جهات دیگری مانند بار مالی یا مسائل دیگر دارای مشکل باشد، اما اضافه شدن وزرا مشکلی ندارد.

او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شورای نگهبان برای مقابله با پدیده ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس چه اقدامی انجام خواهد داد، اظهار کرد: اختیارات شورای نگهبان تنها در بحث بررسی صلاحیت نامزد‌هاست و در این مورد از نهاد‌های چهارگانه درباره افراد استعلام می‌گیرند و ما حتما نقش پول‌های کثیف را در انتخابات بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه همچنین درباره بررسی موضوع چهل سالگی قانونی اساسی ، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان می‌خواهد همایش ملی را درمورد چهل سالگی قانون اساسی انجام دهد و در حال تدوین زمینه‌های آن است و به زودی احتمالا نشست خبری را درباره چهل سالگی قانون اساسی و تبیین و معرفی ساختار آن برای مردم برگزار خواهد کرد.

کدخدایی در واکنش به انتشار مصاحبه‌ای از خود درباره اینکه بحث دسترسی آزاد به اطلاعات درباره شورای نگهبان موضوعیت ندارد، گفت: از دوستان رسانه‌ای که مصاحبه من را اینطور منتشر کرده‌اند، گلایه دارم، زیرا مذاکرات شورای نگهبان در حال انتشار است و به همین دلیل هم گفتم که موضوع شفافیت نسبت به ما موضوعیت ندارد، زیرا ما قبل از بیان موضوع شفافیت نظرات خود را منتشر می‌کردیم.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که امسال تنها بودجه نهاد‌های سیاست‌گذار به مجلس معرفی می‌شوند، آیا این اقدام درستی است، گفت: من هم این موضوع را در رسانه‌ها شنیدم و هنوز خبر رسمی درباره آن از دولت ندارم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بودجه شامل دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی می‌شود و باید دید طرح دولت در این باره چیست البته ما قبلا نسبت به بودجه شرکت‌های دولتی اعتراض داشتیم که امسال این بودجه هم به مجلس ارائه شد.

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا شورای نگهبان حاضر است همانند مجلس جلسات تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی را به صورت زنده پخش کند، بیان کرد: اگر تکلیف قانونی باشد ما این کار را انجام می‌دهیم در غیر این صورت خیر، اما اکنون هم ما گزارش‌های جلسات شورای نگهبان را به تدریج منتشر می‌کنیم.

او در واکنش به سوالی درباره اینکه حدود ۵ ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده و برخی از فتنه‌گران و حامیان مجلس ششم قصد ورود به انتخابات را دارند، آیا شورا پرونده افراد ساختارشکن را هم بررسی می‌کند، اظهار کرد: ملاک شورای نگهبان قانون و قانون است و برایش فرقی نمی‌کند که فرد از کدام گروه سیاسی و یا دوره مجلس باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تصویب و تغییر یکباره قانون تجارت مشکلاتی را در کشور به وجود نمی‌آورد، بیان کرد: شورای نگهبان در سال ۹۱ درباره تصویب این قانون در کمیسیون موضع‌گیری کرد، اما اکنون تصویب این قانون در صحن مجلس انجام می‌شود و ما بعد از ارائه مصوبات شورا، آن‌ها را بر اساس قانون و شرع مورد بررسی قرار می‌دهیم، البته اقدام مجلس در این زمینه مبارک بوده و از آن استقبال می‌کنیم، ولی مجلس باید اقتضائات کنونی کشور را مدنظر قرار بدهد.

کدخدایی افزود: نحوه رسیدگی به مصوبات در مجلس مربوط به قوانین داخلی آنهاست و شورای نگهبان تنها بر اساس قانون اساسی و شرع مصوبات را بررسی می‌کنند.

او در واکنش به سوال دیگری درباره اینکه باتوجه به راه‌اندازی سامانه شفافیت اموال مسئولان آیا شورای نگهبان هم اموال خود را در آن ثبت خواهد کرد، گفت: بله همه اموال خود را در این سامانه ثبت می‌کنند، من هم باید عضو آن شوم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به برخی اظهارات و ادعا‌ها مبنی‌بر انجام واسطه‌گری توسط برخی افراد با دریافت پول میان شورا برای تأیید صلاحیت افراد، تأکید کرد: اگر شما مدارکی دال بر اینکه کسی در این جهت حرکت می‌کند را دارید به نهاد‌های اجرایی و نظارتی ارائه کنید تا با آن‌ها حتما برخورد شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه رئیس قوه قضاییه اعلام کرده ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی بزودی تشکیل می‌شود، گفت: ما در هر دوره از انتخابات ستاد رسیدگی به تخلفات را با قوه قضاییه تشکیل می‌دهیم، اما هنوز در این دوره این ستاد و هیئت تشکیل نشده است، هماهنگی با قوه قضاییه از بروز تخلفات در روز انتخابات جلوگیری می‌کند.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا تاکنون موردی وجود داشته که رأی یک نماینده به صورت شفاف موجب رد صلاحیت وی شود، بیان کرد: شفافیت نمایندگان به دلیل ارائه رأی یا نظر هیچگاه مورد مواخذه از سوی شورای نگهبان قرار نگرفته است، اما اگر شخصی در چارچوب قانون تخلفاتی انجام دهد حتما بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پایان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا انتشار یک گزارش از تخلفات یک جناح خاص از سوی یکی از دستگاه‌های اجرایی شائبه حمایت از یک جناح خاص را در آستانه انتخابات به وجود نمی‌آورد، اظهار کرد: تمامی نهاد‌های اجرایی همینطور شورای نگهبان باید در انتخابات بی‌طرف باشند و وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی هم باید بی‌طرفی خود را در انتخابات حفظ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
خخخخ از بیت المال تا میتونید بدید اطرافیان
آخرین اخبار