رای الیوم گزارش داد؛

روایت سعودی‌ها از قتل محافظ ملک سلمان با واقعیت همخوانی ندارد

رای الیوم در گزارشی توضیحات مقامات سعودی در خصوص نحوه کشته شدن محافظ پادشاه عربستان را در تناقض با واقعیت خواند.

روایت سعودی‌ها از قتل محافظ ملک سلمان با واقعیت همخوانی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، روایت رسمی مقامات سعودی از قتل محافظ شخصی ملک سلمان به گواه منابع آگاه از چگونگی روند حفاظت شخصی به ویژه در کشور‌ی مانند عربستان سعودی، به شدت مورد تردید است.

روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: مقامات سعودی قتل محافظ شخصی ملک سلمان بن عبدالعزیز را به مشاجره وی با دوستش مرتبط دانستند. با توجه به سبک زندگی محافظان شخصی رؤسای کشور‌ها به ویژه کشور‌های غیردموکراتیک مانند عربستان سعودی، باور این روایت کمی دشوار است.

روایت رسمی‌ای که مقامات سعودی روز یکشنبه منتشر کردند، حاکی است ”شنبه شب هنگامی که سرلشکر عبدالعزیز الفغم برای دیدار با دوست خود ترکی بن عبدالعزیز السبتی به منزل او در منطقه ساحلی جده رفته بود، دوست مشترک آن‌ها که فردی به نام ممدوح بن مشعل آل علی است، وارد می‌شود و گفت‌وگو میان الفغم با آل علی به مشاجره می‌کشد تا جایی که آل علی از منزل خارج می‌شود و با سلاح باز می‌گردد و به محافظ شخصی ملک سلمان شلیک می‌کند. در این تیراندازی برادر صاحب خانه و خدمتکار فیلیپینی او نیز مجروح می‌شوند“.


         بیشتر بخوانید:


این روایت رسمی با ابهام آمیخته است، زیرا با سبک زندگی یک محافظ شخصی آن هم در  عربستان همخوانی ندارد. یک منبع آگاه از شرایط حفاظت ملک سلمان گفت: ”سرلشکر الفغم از پادشاه در اتاقش حفاظت می‌کرد و کنار در می‌نشست. او یکی از سه نفری بود که رمز در اتاق پادشاه را می‌دانست، رمزی که حتی محمد بن سلمان آن را نمی‌داند. الفغم خودش نیز هنگام ترک کاخ، تحت حافظت ۲۴ ساعته بود و به ندرت پیش می‌آمد که کاخ را ترک کند مگر در موارد استثنایی، زیرا او اسرار زیادی می‌دانست و به او اجازه ورود به منزل هیچ کس به قصد ملاقات داده نمی‌شد از این رو روایت قتل او در منزل دوستش مشکوک است“. این منبع می‌افزاید: ”سرلشکری که هنگام ترک کاخ آن هم به ندرت، تحت حفاظت ۲۴ ساعته است، با دوستش مشاجره می‌کند و آن دوست می‌رود تا با سلاح بازگردد و او را به قتل برساند؟ این سخن مزخرف است، زیرا در چنین حالتی محافظ الفغم آن شخص را هنگام مشاجره بازداشت می‌کرد نه بعد از آن که با سلاح بازگردد“.

یک منبع فرانسوی که از حفاظت شخصی رؤسا و پادشاهان باخبر است، می‌گوید: ”محافظان شخصی پادشاهان یا رؤسای عرب، اسرار زیادی می‌دانند و به آن‌ها اجازه دیدار با دوستانشان داده نمی‌شود که مبادا مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف کنند یا حتی در خوردن زیاده روی کنند، زیرا آن‌ها باید ۲۴ ساعته آماده باشند. در ضمن آن‌ها همواره تحت نظر هستند تا رازی افشا نکنند و در معرض خطر قرار نگیرند، حتی خانواده آن‌ها در کاخ زندگی می‌کنند تا هر زمان که نیاز بود، بتوانند فوری حاضر شوند“. وی روایت مقامات سعودی را عجیب دانست، زیرا محافظ شخصی همواره سلاح خود را به همراه دارد، چون در معرض ربوده شدن است. در این صورت چطور ممکن است سرلشکر به قاتل خود فرصت ورود به منزل با سلاح داده و پیش دستی نکرده باشد“؟

روز گذشته عربستان سعودی اعلام کرد کشته‌شدن «عبدالعزیز الفغم» محافظ شخصی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور را تایید می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار