راهنمای کامل سفر به یاسوج/ بازدید از منطقه ای متعلق به قبل از دوران هخامنشیان +تصاویر

فصل پاییز با برگ های زرد و نارنجی جلوه خاصی به طبیعت می دهد، مخصوصا طبیعت کهگیلویه و بویراحمد که بکر و زیباست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، فصل پاییز با برگ های زرد و نارنجی جلوه خاصی به طبیعت می دهد، مخصوصا طبیعت کهگیلویه و بویراحمد که بکر و زیباست. شاید حجم گردشگری در فصول سرد سال کمتر از بهار و تابستان باشد، اما مشخصا زیبایی های خاص خود را دارد.

در گزارش گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری کهگیلویه (شامل دهدشت،گچساران، قلعه رئیسی، چرام) آشنا شدیم. و در ادامه به معرفی مکان های گردشگری بویراحمد و اماکن موردنیاز برای اسکان و سیاحت در یاسوج و حومه می پردازیم.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

جاذبه های گردشگری یاسوج و حومه

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، با جاذبه های گردشگری فراوان در فصل پاییز شگفتی های طبیعت را بیشتر نمایان می کند. در ادامه با مناطقی که باید از آن دیدن کنید آشنا می شویم.

پارک کوهستان یاسوج

پارک کوهستان یاسوج پارک بزرگی است که در حاشیه‌ی جاده‌ی یاسوج به اقلید قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود. از بالای این پارک چشم‌انداز و نمای کلی و زیبایی از شهر یاسوج را خواهید دید.


بیشتر بخوانید: طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر


آبشار یاسوج

آبشار یاسوج یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج است که در فاصله‌ی دو کیلومتری از مرکز شهر، در شمال یاسوج قرار دارد. آب این آبشار ۱۰ متری، از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و منظره‌ای بسیار زیبا را خلق می‌کند. اطراف این آبشار پر از نهرهای آب به شکلی مارپیچ، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و پر از گل است، که هر طبیعت‌ دوستی را عاشق خود می‌کند.

تنگ تامرادی

تنگ تامرادی در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ی یاسوج-سپیدار قرار دارد. در تنگ تامرادی طبیعتی بکر و بی‌نظیر با آبشارهای زیبا قرار دارد، که هر گردشگری را مجاب می‌کند که سختی سفر به این منطقه را به جان بخرد و حداقل چند ساعتی، میهمان آرامش و زیبایی طبیعت آن باشد. در گذشته دسترسی به تنگ تامرادی و روستای آن، سخت بود اما امروزه با جاده‌سازی، کمی آسان‌تر شده است.

تنگه تامرادی

تنگ مهریان

تنگ مهریان در روستای مهریان در نزدیکی یاسوج قرار دارد. این جاذبه در جاده‌ی منتهی به اقلید و آبشار مارگون واقع شده و پر از درختان چنار، بلوط، گردو، بنه، بادام، انگور وحشی، بنه، سپیدار و زالزالک است. در این منطقه همچنین تنگه‌ی کوچک‌تری با نام دوآب وجود دارد که آب چشمه‌های رشته‌کوه دنا و چشمه‌های منطقه‌ی کاکان در آن به یکدیگر رسیده و یکپارچه می‌شوند. در نزدیکی این تنگه، امامزاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن قرار دارد که می‌توانید به آنجا هم سری بزنید.

تنگ گنجه ای

تنگ گنجه‌ای در ۱۳ کیلومتری یاسوج، در مسیر یاسوج به سی‌سخت قرار دارد. در بین دره، رودخانه‌ای وجود دارد و مناطق اطراف آن، پوشیده از درختان چنار و بلوط است که ترکیب این دو، طبیعتی فوق‌العاده زیبا را خلق کرده است. در این منطقه چندین چشمه‌ی آب جریان دارد که سرچشمه‌ی همه‌ی آن‌ها در کوه دنا است.

تل خسروی یاسوج

تل خسرو متعلق به قبل از دوران هخامنشیان است. در متون جغرافیایی قدیم، از محل فعلی یاسوج به عنوان «تل خسروی» یاد شده است. تل خسرو در جنوب یاسوج قرار دارد و بنا به گفته‌های مردم محلی، کیخسرو کاخی روی این تل بنا کرده بود که پرفسور گاوبه، آثار آن را به شکل عمارتی به همراه آجرهای زرد چهارگوش و آجرهای سرخ مشاهده کرده و عقیده دارد این بنا متعلق به پیش از دوران هخامنشیان است و گفته می‌شود بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد.

موزه یاسوج

موزه‌ی یاسوج در طبقه‌ی دوم اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. در این موزه آثار باستانی که از کاوش‌های باستان‌شناختی به دست آمده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. این آثار به سه دوره‌ی باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوره‌های تاریخی و دوره‌های اسلامی تعلق دارند. گفته می‌شود قدمت این اشیا به نیمه‌ی دوم هزاره‌ی دوم و هزاره‌ی اول قبل از میلاد می‌رسد.

پارک ساحلی رود بشار

پارک ساحلی رود بشار بزرگترین پارک یاسوج است. پارک ساحلی رود بشار در ورودی شهر یاسوج قرار دارد و با ۱۴ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین پارک این شهر است. اگر به یاسوج سفر کردید، این پارک می‌تواند محل مناسبی برای اطراق شما باشد. فضای سرسبز پارک در کنار رود بشار، فضای دل‌انگیزی ایجاد کرده و از اینجا می‌توانید نمایی زیبا بر شهر داشته باشید. همچنین در این پارک امکان قایق‌سواری وجود دارد و می‌توانید این تفریح را به تجربیات سفر خود به یاسوج اضافه کنید.

یاسوج +تصویر

دریاچه سد شاه قاسم

دریاچه سد شاه قاسم در ۵ کیلومتری جنوب یاسوج قرار دارد و با ترکیب با جنگل‌های بلوط اطراف آن، منظره‌ای بی‌نظیر خلق کرده است. در اطراف این منطقه، چندین امامزاده از جمله امامزاده شاه قاسم، شاه مختار، شاه عبدالله، شاه فرج الله و … قرار دارد.

دریاچه مورزرد

مردم محلی به دریاچه مورزرد، «برم (برکه) دلی بو» می‌گویند. این دریاچه در ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. طول این دریاچه ۲ کیلومتر، عرضش ۱ کیلومتر و عمق آن بین ۷ تا ۱۴ متر متغیر است. چشمه‌ها و روان‌آب‌های سطحی، آب این دریاچه را تامین می‌کنند. در دریاچه‌ی مورزرد، می‌توانید ماهی کپور معمولی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ پیدا کنید. همچنین پرندگان آبی مثل مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز دیده می‌شود.

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس و قله‌ی دنا، در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای کاکان قرار دارد. این پیست اسکی ارتفاعی حدود ۲۶۰۰ متر، ۶۰۰ متر طول مفید و ۱۵۰ متر عرض دارد. این پیست با ۳ تله اسکی بشقابی، رستوران و اقامتگاه میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است.کسانی که به اسکی علاقمندند، می‌توانند از اوایل دی تا اواخر اسفند ماه، از این پیست اسکی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پاریس کوچولوی ایران +تصاویر


غذاهای بومی و محلی کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد هم مانند بسیاری از مناطق دیگر ایران غذاهای اصیل و محلی خود را دارد. شاید برخی از غذاهای این استان با دیگر استان ها مشترک باشد، اما حتما در سفر به این استان از غذاهای لذیذ آن میل کنید.

شله ماشکی (ماش)

این غذا از برنج، ماش و پودر انار خشک شده درست می‌شود و با پیازداغ تزیین می‌شود.

شله بادامی

این غذا از بادام کوهی و برنج تهیه می‌شود و بسیار مقوی است.

آش کارده

برای تهیه آش کارده، کارده را که گیاهی گرمسیری با برگ‌های پهن است، به صورت ریز خرد می‌کنند و در آبلیمو می‌خوابانند، تا ترش شود و بعد از ۲ روز، به آن آب اضافه می‌کنند. و در مرحله پخت پس از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود. این آش معروف‌ترین غذای سنتی کهگیلویه و بویراحمد است.

یاسوج +تصویر

شله لیزک

برای تهیه این غذا، لیزک که نوعی گیاه کوهی است را به صورت سبزی پلو تهیه و با قارچ سرخ شده تزیین می‌کنند.

آبگوشت

آبگوشت متداول‌ترین غذای عشایر این منطقه است که از گوشت تازه و حبوبات درست می‌شود.

آش دوغ

این غذای سرشار از کلسیم، از موادی مانند ماست، برنج، سبزی‌های معطر مانند تره کوهی و موسیر تهیه می‌شود که برای تزیین آن از پیازداغ و نعناع یا آویشن استفاده می‌کنند.

آش دنگو

آش دنگو از غذا‌های محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که از حبوباتی مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود، گندم، ادویه، زردچوبه و نمک درست می‌شود.

نان برکو

این نان را با عصاره بلوط و آرد گندم مخلوط می‌کنند.

موارد فوق از متداول ترین غذاهای بومی این منطقه می باشند و البته غذا‌های سنتی کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی هم ثبت ملی شده اند.


بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به بندر گناوه + فیلم و تصاویر


سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، خوراکی ها، سوغات و آداب و رسومی در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که شیرینی سفر به این خطه را در اذهان مسافران ماندگارتر می‌کند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن غذا‌های سالم، خوراکی‌های محلی، صنایع دستی و دست بافته‌های سنتی، پوشش لباس بومی، آوا‌ها و نوا‌های غنی، قابلیت‌های زیادی دارد.

یاسوج +تصویر

خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین خوردنی ها و سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود و سبد‌هایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود، از دیگر سوغاتی‌های این استان است.

هتل ها و اقامتگاه های شرق کهگیلویه و بویراحمد

هتل آزادی یاسوج : یاسوج، بلوار نماز، پشت کارخانه قند

هتل ارم یاسوج : یاسوج، میدان ۷ تیر، نبش میدان جانباز

هتل دال دنا یاسوج : سی سخت، سه راه باغات (سه را بندان)

هتل جهانگردی یاسوج : یاسوج، خیابان شهید دستجردی، تیه ی تل دراز

یاسوج +تصویر

رستوران و فست فودهای کهگیلویه و بویراحمد

در ادامه آدرس چند فست فود و رستوران در یاسوج را مشاهده می کنید.

رستوران بختیاری : یاسوج، خیابان جمهوری اسلامی، جنب میدان جمهوری اسلامی

پیتزا های بای : یاسوج، انتهای بلوار امام خمینی، نرسیده به خیابان سعیدی

رستوران شاندیز :  یاسوج، میدان امام حسین، خیابان جمهوری اسلامی

رستوران مبین : یاسوج، میدان امام خمینی، بلوار امام خمینی، نبش خیابان گلستان ۶

رستوران بابا کوهی : یاسوج، میدان کشاورز، جاده یاسوج شیراز، بین خیابان شاهد ۱۸ و ۱۹

کافی شاپ هزار و یک شب : یاسوج، خیابان یاسوج شیراز، خیابان فردوسی، بین کوچه هجرت ۱ و ۲

فست فود گلف : یاسوج، بلوار امام خمینی، حد فاصل میدان انقلاب و چهار راه عالیوند

ساندویچی لذیذ : یاسوج، هجرت ۳، بعد از خیابان پزشک

رستوران ونوس : یاسوج، خیابان امام خمینی، بین گلستان ۴ و ۵، جنب میدان

در این بخش با تعدادی از رستوران و فست فودهای یاسوج آشنا شدید، اما لازم به ذکر است که مراکز زیادی وجود دارند که می توانید برای تهیه و طبخ غذا به آن ها مراجعه کنید فقط کافیست کمی بگردید و از قدیمی ها آدرس یک رستوران خوب را جویا شوید.


بیشتر بخوانید: کرمانشاه را بهتر بشناسید + تصاویر


بیمارستان ها و مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

در ادامه آدرس بیمارستان ها و مراکز درمانی یاسوج، باشت و دنا را مشاهده می کنید.

  • آدرس بیمارستان سلمان : یاسوج، بلوار مطهری، خیابان تختی، پایین تر از نقلیه شهرداری
  • آدرس بیمارستان شهید بهشتی : یاسوج، خیابان شهید محمد منتظری
  • آدرس بیمارستان امام سجاد(ع) : یاسوج، جنب هتل آزادی یاسوج
  • آدرس پلی کلینیک تخصصی تامین اجتماعی یاسوج : بلوار شهید قرنی، جنب بیمارستان دکتر جلیل
  • آدرس مرکز درمان بستر باشت : باشت خیابان بهداشت
  • آدرس بیمارستان دانشگاه آزاد یاسوج : یاسوج سرابتاوه پردیس دانشگاه آزاد
  • آدرس بیمارستان شهدای گمنام یاسوج : یاسوج، ابتدای جاده آبشار بلوار ارم، جنب امام زاده عبداله
  • آدرس بیمارستان امید یاسوج : یاسوج، خیابان شهید محمد منتظری
  • آدرس بیمارستان مرکز درمان بستر دنا : دنا، خیابان وحدت
  • آدرس بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج : یاسوج، بلوار شهید قرنی
  • آدرس بیمارستان زاگرس یاسوج : یاسوج، بلوار ابوذر
  • آدرس بیمارستان شهید رجایی یاسوج : یاسوج، میدان امام حسین(ع)
  • آدرس کلینیک شهید مفتح یاسوج : یاسوج، خیابان شهید محمد منتظری

یاسوج +تصویر

شما هم می‎توانید اگر جایی یا مورد مرتبطی از قلم افتاده، در قسمت نظرات یادآوری کنید.


بیشتر بخوانید: ارسباران، دامن سبز آذربایجان شرقی

بیشتر بخوانید: سفر به شهرکرد بام زیبای ایران


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.