درمان بیماری‌ها با ورزش؛

بیماری‌های قلبی و عروقی با ایستادن‌های طولانی مدت در یک قدمی شماست

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: ایستادن طولانی مدت ضرر‌هایی زیادی دارد که بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی از جمله آنهاست.

پریسا ارزانی عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مشاغلی که در آ‌نها افراد به مدت طولانی می‌ایستند، اظهار کرد: کارکنان مشاغلی مانند آرایشگری، نگهبانی، آشپزی و خطوط مونتاژ از جمله افرادی هستند که در طول روز زیاد می‌ایستند.

بیماری‌های قلبی و عروقی با ایستادن‌های طولانی مدت در یک قدمی شماست

مهم‌ترین ضرر‌های ایستادن طولانی مدت

او بیان کرد: اگرچه دانش عمومی درباره ضرر‌های نشستن طولانی مدت افزایش پیدا کرده است، اما افراد هنوز به میزان کافی درباره ضرر‌های ایستادن طولانی مدت آگاه نیستند؛ مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ایستادن طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، این اشخاص همچنین مستعد ابتلا به آسیب‌های اسکلتی- عضلانی، رگ‌های واریسی، خستگی عضلانی و درگیری مفاصل دخیل در تحمل وزن مانند لگن، زانو و پا هستند؛ زنان باردار که به مدت طولانی می‌ایستند هم ممکن است به زایمان زودرس دچار شوند.


بیشتر بخوانید: عوارض نشستن طولانی مدت را با ترفند‌هایی فوق العاده آسان از بین ببرید


ارزانی افزود: ایستادن در حد متعادل در به کارگیری عضلات، سوختن کالری و عملکرد عروقی بهتر نقش داشته، اما ایستادن طولانی مدت اثر‌های مخربی بر سلامتی دارد، بنابراین افراد باید پس از هر ۲۰ دقیقه نشستن، ۸ دقیقه بایستند و ۲ دقیقه حرکت کنند.

بیماری‌های قلبی و عروقی با ایستادن‌های طولانی مدت در یک قدمی شماست

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تأکید کرد: ایستادن در وضعیت نادرست در وارد شدن فشار زیاد به عضلات، مفاصل و رباط‌ها نقش دارد، افراد هنگام ایستادن باید وضعیت قامتی صحیح داشته باشند، به این صورت که چانه آنها موازی زمین بوده، شانه‌ها تراز باشند، ستون فقرات قوز کرده یا کج نباشد، لگن هم تراز بوده و وزن فرد روی هر دو پا به شکل مساوی تقسیم شده باشد.

او تصریح کرد: در ایستادن طولانی مدت وزن زیادی به کف پا‌ها وارد می‌شود که این موضوع اهمیت داشتن کفشی مناسب را دوچندان می‌کند، کفی کفش‌ها باید منحنی شکل باشند به طوری که قوس پا‌ها را حفظ کنند، قالب کفش‌ها باید به گونه‌ای باشد که بیشترین فشار وارد شده را جذب کنند، پوشیدن جوراب‌های فشاری هم از تجمع مایع و ایجاد ورم و رگ‌های واریسی در پا‌ها جلوگیری می‌کند.

ارزانی گفت: استفاده از زیرپایی موقع ایستادن و جابه‌جا کردن پا‌ها جریان خون را به قسمت پایین ساق پا بهبود می‌بخشد و به کاهش خستگی کمک می‌کند، زیرپایی باید به شکلی تنظیم شود تا پا‌ها در یک وضعیت راحت و مناسب قرار گیرند.


بیشتر بخوانید: ایستادن و راه رفتن نادرست منجر به بروز کمر درد می‌شود


مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای افرادی که به مدت طولانی می‌ایستند

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: تمرین‌های کششی به شکل متناوب می‌تواند فشار را از ستون فقرات کم کند، بنابراین افراد به کمردرد و پا درد دچار نمی‌شوند، تمرین‌های کششی سر و گردن، شانه، کمر و اندام‌های تحتانی برای همه افراد مناسب است، چرخش گردن یکی از تمرین‌های موثر برای افرادی است که زیاد می‌ایستند. برای این منظور فرد باید چانه خود را به سمت قفسه سینه ببرد و گوش راست خود را به سمت شانه راست نزدیک کرده سپس با بلند کردن سر به سقف نگاه کند، فک خود را شل کرده و گوش چپ خود را به شانه چپ نزدیک کند سپس چانه خود را به سمت قفسه سینه ببرد و این حرکت دایره‌ای را ۲ بار انجام دهد سپس جهت انجام آن عکس کند.

او افزود: در تمرین دوم فرد باید در حالی که ایستاده یا نشسته است، دست‌های خود را باز کند سپس شانه‌های خود را به آرامی به بالا بلند کرده و چند ثانیه آنها را در این وضعیت نگه دارد سپس به آرامی شانه‌های خود را پایین بیاورد، این حرکت باید پنج بار تکرار شود سپس فرد با حفظ موقعیت ثابت خود، در حالی که ایستاده یا نشسته است، شانه‌های خود را به سمت بالا، عقب و پایین برد.

ارزانی اظهار کرد: در تمرین سوم شخص باید بایستد و پا‌های خود را به اندازه عرض شانه‌ها باز کند سپس ۲ دست خود را روی پهلو‌ها قرار دهد و در حالی که ران‌ها را به شکل دایره‌ای می‌چرخاند پا‌ها را ثابت نگه داشته و مرکز بدن را هم منقبض کند، برای هر جهت، حرکت را  پنج تا ۱۰ مرتبه انجام دهد.

بیماری‌های قلبی و عروقی با ایستادن‌های طولانی مدت در یک قدمی شماست

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: در تمرین چهارم فرد باید در حالت ایستاده زانوی خود را به طرف بالا خم کند طوری که ران با زمین در وضعیت موازی قرار گیرد، شخص در صورت نیاز می‌تواند از یک صندلی یا دیوار برای حفظ تعادل خود کمک بگیرد سپس پای خود را مستقیم به طرف بیرون بکشد در حالی که پاشنه پا را به طرف خارج ران می‌آورد، زانو را بچرخاند سپس زانو را به طرف بالا و جایی که حرکت را آغاز کرده است، برگرداند، این حرکت را در ۲ جهت و برای هر جهت ۱۰ مرتبه انجام دهد.

او یادآوری کرد: در تمرین پنجم فرد باید در حالی که دراز کشیده یا نشسته است هر ۲ پای خود را به طور کامل به سمت جلو بکشد و مچ پای خود را به سمت بالا ببرد طوری که انگشت شست به طرف سر شخص حرکت کند سپس مچ پا را به سمت پایین ببرد طوری که انگشت شخص از فرد دور شود سپس مچ پا‌های خود را به سمت داخل و خارج بچرخاند پس از انجام این حرکت فرد می‌تواند کف پای خود را روی یک قوطی قرار دهد و پای خود را به سمت جلو و عقب از پاشنه تا میانه قوس پا حرکت دهد و این حرکت را به مدت سه تا پنج دقیقه انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار