باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

پرورش مروارید سیاه در باغ های شمال + فیلم و تصاویر

تمشک‌های پرورشی بدون تیغ امسال در ۲۲ هکتار از باغ‌های مازندران در حال برداشت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طعم دلپذیر تمشک جنگلی از یادمان نمی‌رود اما برداشت این تمشک‌ها از جنگل دردسر‌های خاص خودش را دارد، باید کیلومتر‌ها داخل جنگل راه برویم تا به این مروارید سیاه دسترسی پیدا کنیم و هنگام برداشت هم تیغ‌های ریز و درشت دست هایمان را زخمی می‌کنند. با این حال بسیاری از افراد سختی  چیدن این میوه ریز را به جان می خرند برای طعم دندان گیر آن ، یا تهیه مربا برای سوغات مسافرانی که پاییز را برای سفر به مازندران انتخاب کرده اند.

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

 

تمشک میوه‌ای ریز، اما مفید برای بدن

تمشک با هورمون‌های ویژه‌ای در بدن کار می‌کند تا تعادل انسولین و قند خون را بهبود ببخشد ، میزان کالری موجود در تمشک نیز کم است و به دلیل نداشتن چربی می‌تواند در رژیم غذایی  و کاهش وزن مفید باشد و شرایط افراد چاق که دیابت نوع ۲ دارند را بهبود ببخشد حتی محققان می گویند این میوه کوچک سیاه رنگ توانایی جلوگیری از سرطان های مختلف را  نیز دارد.

 

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

ترکیبات  موجود در تمشک ، بینایی  را افزایش می دهد و به دلیل وجود بتاکاروتن که خواص ضد التهابی دارد ، بر فرآیند‌ ایمنی بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

خوردن تمشک برای افرادی که سنی از آنها گذشته است نیز بسیار مفید است مواد قندی موجود در تمشک افراد را علیه پیری زودرس محافظت می‌کند و پلی فنول‌ها در تمشک ها نیز می‌تواند با حفاظت از غضروف  مشکلات ورم مفاصل را کم‌تر کند.

روان شدن جریان خون در بدن، کاهش آلرژی و کمک در بهبود دستگاه گوارش و هضم غذا از جمله خاصیت های دیگر این میوه جنگلی است.

پرورش تمشک‌هایی بدون تیغ

تمشک میوه‌ای شبیه شاه توت یا توت فرنگی با ساقه‌های تیغ دار در مناطق جنگلی استان‌های مازندران،  گیلان و گلستان به صورت خودرو و در دل جنگل رشد می‌کند و همان طور که اشاره شد چیدن این میوه سختی های خاص خود را دارد اما برای دسترسی راحت به بوته‌های تمشک محققان مازندرانی بوته‌هایی را تکثیر کردند که بدون تیغ است و به راحتی در حاشیه زمین‌های کشاورزی ، مناطق دشت و باغ ها کشت می شود.

پرورش این بوته‌های تمشک که با آب و هوای شمال سازگار  است  از ۲ سال قبل شروع شد و به سرعت با استقبال بهره برداران و مردم  مواجه و در شهر‌های ساری، بابل، قائمشهر و نور در حجم زیادی کشت شد.

یکی از کارگران فعال در باغ تمشک می‌گوید: برداشت تمشک از این بوته‌های پرورشی بسیار راحت است و حتی کودکان و بانوان نیز می‌توانند آن را برداشت کنند.

پرورش مروارید سیاه در جنگل‌های شمال + فیلم و تصاویر

او افزود: هیچ آفتی این تمشک ها را تهدید نمی‌کند و به دلیل دسترسی مناسب به بوته ها، برداشت آن به سرعت انجام می‌شود.

اوصیاء یکی دیگر از پرورش دهندگان تمشک در بابل که امسال اولین سال برداشت محصولش است می‌گوید: ۱۰ تن تمشک از ۸ هزار مترمربع زمین برداشت کند و هر کیلوگرم  آن را  ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رساند.

این پرورش دهنده تمشک افزود: بوته‌های تمشک  در این باغ به هر اندازه و  هر روشی که بخواهند نمی‌توانند رشد کنند بلکه برای افزایش تولید و کیفیت محصول، شاخه‌ها هرس  و در فاصله‌های معین حالت تنک کاری شده است.


پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

پرورش مروارید سیاه در جنگل‌های شمال + فیلم و تصاویر

 

پرورش تمشک بدون نیاز به آب و سم

عباس زاده کارشناس کشاورزی می‌گوید: تمشک پرورشی بدون خار و سازگار با منطقه شمال کشور است و نیاز به کود و سم ندارد و به همین دلیل یک محصول ارگانیک محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه تمشک پرورشی در سال اول کشت ،  هر دو هفته یک بار نیاز به آبیاری دارد، گفت: در سال دوم نیاز آبی آن از طریق باران تامین می‌شود و  به مقداری کمی آب نیاز دارد.

پرورش مروارید سیاه در جنگل‌های شمال + فیلم و تصاویر

حیدریان رئیس مرکز جهاد کشاورزی بیشه جنوبی بابل هم با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی، تشویق کشاورزان به کسب و کار نوین است، می‌گوید: تمشک پرورشی نیاز به باغ متمرکز ندارد و لا به لای درختان باغ  هم می‌توان کشت کرد.

او تولید محصول سالم را یکی از اهداف جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: هر بوته تمشک پرورشی به طور میانگین ۱۷ تا ۱۹ کیلوگرم محصول می‌دهد و هر کیلوگرم آن در اوایل برداشت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

 

پیش بینی تولید بیش از ۴۴۰ تن تمشک پرورشی در مازندران

حسن مولایی معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۴۴۰ تن تمشک به ارزش ۴۴ میلیارد ریال امسال از باغ‌های مازندران برداشت و به تمام کشور صادر شود.

او افزود:  تولید تمشک پرورشی هزینه چندانی ندارد و گزینه مناسبی برای ایجاد اشتغال است به گونه ای که در هر هکتار  برای ۲ نفر به طور مستقیم و برای بیش از ۱۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

مولایی گفت: جهاد کشاورزی مازندران برای حمایت از توسعه کشت تمشک ، مجوز احداث باغ تمشک در قالب سایه بان را ارائه و تسهیلات خوبی نیز پرداخت می‌کند.

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

 معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: میزان تسهیلات پرداختی برای احداث باغ تمشک از محل تبصره ۱۸ به ازای هر متر مربع ۵۰ هزار تومان و در هکتار ۵۰ میلیون تومان است.

 مولایی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در سامانه سیتا از این تسهیلات بهره مند شوند، افزود: تامین نهال مورد نیاز تولید کنندگان، برگزاری جشنواره‌های تمشک و برگزاری نمایشگاه‌ها از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی برای توسعه باغ‌های تمشک در مازندران است.


تکثیر نهال تمشک به روش کشت بافت/ تولید ۸ هزار نهال از دو بوته مادری

محققان مرکز رشد واحد‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر برای افزایش ماندگاری و سلامت بیشتر بوته‌ها  به روش کشت بافت در حال تکثیر بوته‌های این تمشک‌های پرورشی هستند.

قاسمی مسئول آزمایشگاه کشت بافت گفت:  پرورش تمشک در شمال کشور به سرعت در حال تکثیر است و از مزیت‌های مهم این آزمایشگاه کشت بافت این است که گیاهان عاری از بیماری‌های قارچی و باکتریایی تولید می شود.

قاسمی گفت: گیاهان تکثیر شده در آزمایشگاه کشت بافت ، سیستم ریشه‌ای قوی دارند و شبیه به یکدیگر هستند، در نتیجه باغدار باغ یک دستی خواهد داشت.

مسئول آزمایشگاه کشت بافت با بیان اینکه با روش کشت بافت در یک فضا و زمان محدود به تولید انبوه می‌رسیم، افزود: از دو بوته مادری از یک باغ سالم که جوانه‌های اولیه را گرفتیم، توانستیم ۸ هزار نهال سالم تمشک تولید کنیم.

مظفری مدیرعامل آزمایشگاه کشت بافت نیز می‌گوید: در هر مرحله از تکثیر بوته تمشک به روش کشت بافت ، اگر بوته ای آلوده شود از رده خارج می‌کنیم و در نتیجه بوته‌های سالمی به باغداران ارائه می‌شود.

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

 

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

 

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

پرورش مروارید سیاه جنگل‌های شمال + عکس و فیلم

تمشک پرورشی امسال در باغ‌های ۱۰ شهر مازندران کشت شد و توسعه کشت این محصول می‌تواند علاوه بر تازه خوری و رونق صنایع تبدیلی، زمینه را برای صادرات به کشور‌های دیگر را فراهم کند.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار