در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ذوالفقاری: مرز خسروی از فردا بازگشایی می‌شود/ از روز شنبه تردد از مرزها با برگه تردد امکان پذیر است

آخرین وضعیت مرز‌ها و تدابیر صورت گرفته برای زائران اربعین در گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۱ مهرماه بررسی شد.

ذوالفقاری: مرز خسروی از فردا بازگشایی می شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین شامگاه ۱۱ مهرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت مرز‌ها و تدابیر صورت گرفته برای زائران اربعین پرداخت.

ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در ابتدا با اشاره به اینکه ۱۲ هزار اتوبوس بین شهری فعال در کشور داریم که از این تعداد ۹ هزار دستگاه در ایام پیک خدمات رسانی خواهند کرد، گفت: دو هزار و ۵۰۰ دستگاه از خودرو‌های شهرداری در اختیار گرفته شده است، همچنین قرار شده است تا تعداد‌ی اتوبوس برای مرز مهران در نظر گرفته شود که تا الان حدود ۱۱ هزار و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات دهی در داخل کشور و داخل عراق در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: امسال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای گروه‌های خاص در نظر گرفته شده است، سال گذشته بیش از ۲۷۰۰ کاپوتاژ به داخل عراق در نظر گرفته شده بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه احتمال دارد امسال بیش از سه میلیون نفر زائر برای سفر اربعین داشته باشیم، گفت: افرادی که برایشان امکان دارد می‌توانند از خودروهای شخصی خود در این سفر استفاده کنند البته ما برای وضعیت بحران در حمل و نقل نیز پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و قرار شده است رام‌های راه آهن هم نیز اضافه شود لذا از همه ظرفیت‌ها برای حمل و نقل زائرین در نظر گرفته شده است تا آنها بر روی زمین نمانند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه پارکینگ‌ها مکلف هستند تا خود را در برابر آتش سوزی، سرقت و سایر امور بیمه کنند گفت: ستاد‌های استانی زیر نظر استانداران با رعایت مقررات نظارت خواهند کرد، زیرساخت‌ها نسبت به سال گذشته تغییر یافته است لذا خود را در مقابل زائران مسئولیت پذیر می‌دانیم و باید پاسخگوی آنها باشیم.

او با اشاره به اینکه در طول سال مبلغی که برای بیمه زائران در نظر گرفته می‌شد ۳۸ هزار تومان بود، اما امسال مبلغ بیمه را به ۱۵ هزار تومان رسانده ایم، گفت: ما مدافع زائران هستیم. ۲۲۰ تن دارو باید به عراق انتقال داده شود به طوری که یک سوم زائرین در عراق در طول ایام اربعین به خدمات درمانی سرپایی نیاز دارند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه بیمه گران در بیمارستان‌ها حضور دارند گفت: همچنین در موکب‌های عمده نماینده بیمه گر حضور دارد به طوری که سرکنسول‌های ما در عراق و ستاد اربعین با مشکلات مردم مواجه هستند لذا بیمه برای این سفر ضرورت دارد، بیمه و بیمه گری اقدامی ریسکی است، ما با این تورم سال به سال مبلغ بیمه را کاهش داده‌ایم به طوری که هیچ حسابی در ستاد مرکزی اربعین در این خصوص وجود ندارد حتی یک ریال از این پول برای سازمان‌های دولتی و غیر دولتی نیست اگر کسی خود را بیمه نکرد و برایش اتفاق افتاد مسئولیت با خودش است.

او با اشاره به اینکه کتابچه‌هایی از طریق کمیته فرهنگی و آموزشی تهیه شده است که در اختیار زائران قرار می‌گیرد عنوان کرد: در زمینه بهداشتی، امنیتی، اجتماعی سنت‌ها و ارزش‌های عراق باید زائران توجه داشته باشند لذا کسانی که سفر اولی هستند بهتر است با کسانی که قبلاً این سفر را انجام داده‌اند همراه شوند، در این ایام ۱۶۰ میلیون وعده غذایی در میان زائران توزیع خواهد شد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه باید مواظب باشیم تا حاشیه‌ها حواس ما را پرت نکند گفت: ما به دنبال بعد معنوی و فرهنگی اربعین هستیم اخیراً موکب داران عراقی با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند، همه باید تلاش کنیم پربارتر و معنوی‌تر این مراسم را برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه مردم عراق بی نظیر هستند افزود: باید زائران ایرانی رعایت در برخورد و اخلاق را داشته باشند، اربعین با هم مخاطراتش متفاوت است و به صورت مردمی برگزار می‌شود و هر کسی که برای بهتر برگزار شدن آن پیشنهادی دارد می‌تواند ارائه کند.

رئیس ستاد اربعین کشور با اشاره به کارت تردد موقت برای زائران اظهار کرد: با توجه به لغو روادیدی که صورت گرفته، شاهد درخواست‌های بسیار زیادی نسبت به سال قبل برای حضور در مراسم اربعین هستیم، ظرفیت صدور گذرنامه کاملا مشخص است، نیروی انتظامی تلاش کرده که به صورت شبانه روزی برای صدور گذرنامه اقدام کند.

او ادامه داد: میزان درخواست‌ها بسیار بالاست و نگران این بودیم که برای کسانی که درخواست گذرنامه کردند، فرصتی نباشد، به همین دلیل نیروی انتظامی درخواست اتخاذ روش کرد و آن هم طراحی برگه گذر مرزی بود که پس از بازگشت از سفر این گذرنامه صادر می‌شود.

ذوالفقاری گفت: در سفری که وزیر کشور به عراق داشتند، این موضوع مطرح شد و طرف عراقی هم موافقت کرد، بنابراین این طرح در اختیار نیروی انتظامی است.

او افزود: ثبت نام در سامانه سماح به منظور اطلاع از تعداد زائران، گمشدگان، بیمه شدگان و ارائه خدمت به زائران است، این سامانه برای ارائه خدمت بهتر به آنان ایجاد شده است، هماهنگی تردد با برگ تردد به جای روادید، در مواردی صورت گرفته است، اما این به معنای این نیست که کسی برای گرفتن گذرنامه ثبت نام نکند.

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مطابق مصوبه ستاد مرکزی اربعین بحث گمشدگان به سازمان حج و زیارت واگذار شده است گفت: بحث گم شدگان ساز و کارش دیده شده است، سامانه مصباح در اختیار زائران قرار می‌گیرد تا آنها بتوانند مسیریابی را انجام دهند لذا ۵۰۰ الی ۶۰۰ محل در این سامانه تعبیه شده به طوری که اماکن مهم در آن ثبت شده است بنابراین این سامانه در روز‌های آینده به ستاد مرکزی اربعین ارائه می‌شود.

او با اشاره به اینکه اماکن خاص برای بحث گمشدگان در نظر گرفته شده است عنوان کرد: ما از توان کارگزاران حج و زیارت و فعالان این حوزه استفاده می‌کنیم تا بتوانیم با هدایت و مدیریت خوب به ستاد اربعین گام‌های موثری برداریم، اعزام به صورت کاروانی نداریم به طوری که کاروان‌های رسمی تا سه روز بعد از اربعین تعطیل هستند.

مهران قربانی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ساز مان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سه زمینه زیرساخت‌ها، پایانه‌ها و حمل و نقل فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند گفت: در بحث زیرساخت‌ها و جاده‌ها نسبت به سال گذشته شاهد ارتقا بوده‌ایم همچنین به لحاظ پارکینگ و تاسیسات بهبود چشمگیری حاصل شده است، هفته گذشته شاهد بازدید مقامات عالی وزارت از پایانه شلمچه، چزابه و مهران بودیم.

او افزود: هشت هزار دستگاه اتوبوس برای طرح اربعین در نظر گرفته شده است و ۳۰ درصد باقیمانده هم در صورت نیاز از آن استفاده خواهد شد، طرح حمل و نقل اربعین از روز ۱۷ مهر ماه تا ۳ آبان ماه قرار بود ادامه پیدا کند، اما در این ایام شاهد استقبال چشمگیر مردم هستیم. لذا زمان اجرای این طرح تغییر کرد و از دیروز طرح حمل و نقل اربعین را آغاز کردیم.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه دربحث بلیط هواپیما حدود ۲۰ درصد ظرفیت‌ها نسبت به سال گذشته اضافه شده است خاطرنشان کرد: برای بازده زمانی ۲۰ مهر ماه تا ۳۰ مهر قیمت‌ها فیکس شده است به طوری که برای مسیر تهران به کربلا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد به کربلا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است لذا هیچ آژانسی حق تغییر قیمت را ندارد، ایام پیک تردد از ۲۴ مهرتا ۲۹ مهرماه است و برنامه‌های ویژه‌ای در این ایام برای تردد زائران در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: ما امسال با شرایط جدیدی روبرو هستیم و بعد از حدود چهار سال مذاکرات با دولت عراق موفق به مجانی شدن ویزا و روادید از اول محرم تا پایان صفر لغو شد.

او افزود: تا به الان نزدیک به دو میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و ما پیش بینی حضور چهار میلیون نفری زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین را داریم و همچنین تا ساعت پنج عصر، ۴۵ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند.

رئیس ستاد اربعین حسینی تصریح کرد: خدمات به زائران (اسکان و تغذیه) عمدتا به دوش مردم است، با توجه به این برآورد کردیم امسال زائران بیشترینی داریم سه روز خدمات را افزایش دادیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: استاندار کرمانشاه اعلام کرد که مرز خسروی از فردا باز می‌شود و این نشان دهنده حاکم شدن آرامش در درون عراق  است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار