آمادگی سد‌های خوزستان برای کنترل و مهار سیلاب‌های احتمالی

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از برنامه ریزی‌ها و پیگیری‌های همه جانبه برای آمادگی سد‌های استان برای رویارویی با سیلاب‌های احتمالی خبر داد.

داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: براساس اطلاعات هواشناسی و با توجه به وضعیت کنونی و حجم آب پشت سدها، رصد روزانه شرایط آب و هوایی در دفاتر ستادی و مرتبط و ثبت اطلاعات برخط و به هنگام در مرکز مانیتورینگ سد‌ها و رودخانه‌های استان و هماهنگی بخش‌های مربوطه این امید هست که حداقل تا چند ماه آینده سیلاب‌های متعارف احتمالی مهار شوند.

او با اشاره به تنظیم بودن آب سد‌ها متناسب با شرایط افزود: رصد روزانه و هفتگی سد‌ها و برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های دقیق و به هنگام، همکاری بخش‌های مختلف سازمان آب و برق و همچنین اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای برای هدایت و مهار سیلاب‌ها و لایروبی قسمت انتهایی رودخانه‌ها که هم اکنون در دست اقدام است باعث می‌شود که شرایط برای مهار و کنترل سیلاب‌های احتمالی مطلوب‌تر گردد.

بهار لویی با اشاره به غیرقطعی و نسبی بودن شرایط و پیش بینی‌های هواشناسی و حالت دینامیک دبی رودخانه‌ها بیان کرد: نظر قطعی و ۱۰۰ درصدی در مورد وقوع سیلاب‌های نامتعارف نمی‌توان داد، همیشه اتفاقات حدی غیرقابل پیش بینی بوده و با خسارت همراه است، لیکن تمام تلاش‌ها بر این است تا سیلاب‌های متعارف و فصلی را مهار شوند و از بروز خسارات جلوگیری گردد و یا در اثر وقوع یک پدیده، تا حدودی این خسارات به حداقل برسند.

این مقام مسئول اظهار داشت: وضعیت کنونی سد‌ها و بررسی‌ها حاکی از این است که کشاورزان خوزستانی در تأمین آب کشت پاییز و زمستان مشکلی نخواهند داشت و فقط در برخی مناطق مانند حوزه مارون و جراحی به علت کشت زیاد از حد تابستانه ممکن است محدودیت‌هایی اعمال شود که البته در صورت بارش‌های مطلوب این محدودیت‌ها به حداقل می‌رسد.

داریوش بهارلویی تصریح کرد: سد‌های خوزستان چند منظوره هستند و اهداف مختلفی در بهره برداری از آن‌ها پیش بینی شده است که کنترل و تعدیل سیلاب تنها یکی از این اهداف بوده و مقاصد دیگری همچون تعدیل کم آبی، تأمین آب شرب پایدار، تأمین آب بخش کشاورزی و باغداری، محیط زیست، شیلات و آبزی پروزی، تأمین حق آبه تالاب‌ها و نهایتا تولید انرژی برق آبی در بهره برداری سد‌ها مد نظر است، هرچند گاهی اوقات برخی اهداف با هم در تضاد هستند، لیکن در برنامه ریزی منابع اب تصمیمات دقیق و به موقع و تدوین برنامه‌ای برای تعدیل و پوشش تمام این اهداف وجود دارد.

او در پایان تاکید کرد: خوزستانی‌ها و کشاورزان نگران سیل در پاییز نباشند، چرا که سد‌های استان ظرفیت مهار سیلاب را دارند و آماده مهار هر سیل احتمالی هستند.

انتهای پیام/گ

نگاهی به وضعیت سد‌های خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.