رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

تهیه سند توسعه و اشتغال روستا‌های استان

تهیه سند توسعه و اشتغال روستا‌های استانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت :سند توسعه و اشتغال روستایی برای همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تهیه می شود.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت :سند توسعه و اشتغال روستایی برای همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان سال ۱۴۰۰ تهیه می‌شود.

آیینی  در جمع خبرنگاران افزود :  همه ۹۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان همدان صاحب سند توسعه اقتصادی و اشتغال روستایی می‌شوند.

او با بیان اینکه ۳۷ درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند افزود: در هزار و ۶۷ روستای استان همدان حدود ۷۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و ۹۲۰ روستای استان  بالای ۲۰ خانوار است.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پانزدهم مهر روز ملی روستا نامگذاری شده است افزود: جشن روز ملی روستا در استان خراسان جنوبی با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی روستایی  برگزار می‌شود.

آیینی با بیان اینکه استان همدان بعد از استان گیلان دومین استان کشور از نظر جمعیت روستایی است بیان کرد: در سال ۱۳۴۵، ۲۰ درصد جمعیت کشور شهری، اما تا سال ۱۴۰۰ جمعیت روستایی کشور به  ۲۰ درصد کاهش می یابد .

او بر افزایش بالا بردن تولید محصولات کشاورزی در روستا‌ها تاکید کرد و گفت:تعداد روستاییان تنها بر تولید محصولات روستاییان تاثیر گذار نیست بلکه استفاده از بذر‌های مرغوب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کشاورزی و فراوری محصول بیشتر بر افزایش تولید محصول تاثیر گذار است.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۶۵ هزار روستا در کشور وجود دارد افزود: در برنامه پنجم توسعه تنها به هزار روستای کشور توجه و ساماندهی در تولید محصولات کشاورزی شد.
آیینی گفت:امسال هم سند توسعه و اشتغال ۴۳۰ روستا امسال در دست تهیه است و قرار است تا پایان برنامه ششم که سال ۱۴۰۰ است همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان صاحب سند توسعه روستایی می‌شوند.

او گفت: در این سند ظرفیت‌های روستا‌ها بررسی و مشکلات مشخص و پیشنهاد برای رفع مشکلات داده می‌شود.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در این سندتوسعه روستایی، توسعه ملی از طریق توسعه روستایی محقق می شود و بر پایه همکاری روستاییان با دولت و مسوولان استوار شده است.

آیینی  با اشاره به اجرای طرح های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش آفات و سموم در کشاورزی افزود:با آموزش و ترویج برنامه ها قصد داریم کشاورزان را به سمت تولید کشاورزی ارکانیک حرکت دهیم .

او گفت: در محصولات ارگانیک سیب درختی ،سیب زمینی ، خیار و گوجه فرنگی و پیاز در استان در مزرعه و باغات الگویی در دست کشت است .

رئیس گروه محیط زیست، سلامت مواد غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت :تا کنون  ۱۰۰ کشاورز استان همدان گواهی آموزش  سلامت غذایی محصولات ارگانیک را دریافت کرده اند .

آیینی همچنین ایجاد بازارچه های عرضه محصولات ارگانیک در شهرها را از برنامه های جهاد کشاورزی برای معرفی و ترویج استفاده از محصولات ارگانیک عنوان کرد و  افزود: با شهرداری هماهنگ کرده ایم مکان های مشخص کند تا این محصول با نشان و برچسب ارگانیک و با نظارت سازمان جهاد کشاورزی عرضه شود.

او در ادامه بر حفاظت از خاک تاکید کرد و گفت: اگر خاک را کسی آلوده کند بر اساس مصوبه امسال مجلس شورای اسلامی خسارت وارد شده را پرداخت و جبران کند.

رئیس گروه محیط زیست، سلامت مواد غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خواستار جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستایی شد و گفت: بیشتر روستاهای بزرگ استان طرح هادی روستایی دارند و جمع آوری آب سطحی در محیط روستایی استان انجام شده است.

انتهای پیام / ا

۱۰۰ کشاورز استان همدان گواهی آموزش  سلامت غذایی محصولات ارگانیک را دریافت کرده اند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار