باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نمایش‌های آیینی - مذهبی که در ایام عزاداری اربعین حسینی اجرا می‌شوند

نمایش‌های بسیاری در ایام محرم و صفر اجرا شده اند که در این گزارش، به برخی از آن‌ها که همچنان روی صحنه هستند اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایش‌های زیادی در ایام محرم و صفر اجرا شدند و هر کدام به نوعی ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان می دادند. تئاتر همواره یکی از حوزه‌های فعال در مناسبت‌های مذهبی و آیینی بوده و هنرمندان بسیاری با اجرای خود تماشاگران را به تماشا دعوت می‌کنند. امسال و در ایامی که به اربعین حسینی (ع) نزدیک می‌شویم، نمایش‌های بسیاری برای اجرا آماده شده اند و حتی بسیاری از آن‌ها از روز‌های قبل اجرا رفتند که به مرور این آثار می‌پردازیم:

تنهاتر از مسیح

نمایش «تنها‌تر از مسیح» نمایشی بزرگ است که به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی اجرا می‌شود. این نمایش به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. نمایش «تنها‌تر از مسیح» با بیش از ۱۵۰ هنرور و بازیگر تئاتر، قرار است هر شب در ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ در دو سانس پذیرای هزاران نفر از تماشاگران مردمی در بوستان ولایت (تهران) باشد. این نمایش سال گذشته نیز با محوریت مصائب خاندان عصمت و طهارت در واقعه عاشورا در بوستان ولایت اجرا شد و اجرای امسال نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر خواهد بود.

سوگ آزادی

نمایش موسیقایی «سوگ آزادی» به آهنگسازی فردین خلعتبری، کارگردانی مجید خسروآبادی و با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص مجالس شبیه خوانی و نوازندگان موسیقی ایرانی کشور، از سیزدهم مهر ماه اجرا شد. این نمایش در قالب مجلس شبیه خوانی «حربن یزید ریاحی» براساس نسخه مشهور و معتبر «میرعزا» از معتبرترین نسخه نویسان تعزیه در ایران اجرا می‌شود.

گفتنی است نمایش موسیقایی «سوگ آزادی» تا تاریخ ۲۲ مهر ماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در بوستان آب و آتش میزبان مخاطبان خواهد بود.

خورشید کاروان

نمایش «خورشید کاروان» توسط مهدی متوسلی و بر اساس نمایشنامه «هیهات» اثر زنده‌یاد ابوباسم حیادار نوشته شده و با کارگردانی محمود فرهنگ و با بازی جلیل فرجاد، کرامت رودساز، سیروس همتی، اسدالله بابایی، مهدی امینی به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان و همچنین همسرایان اجرا می‌شود. «خورشید کاروان» اولین بار در سال ۱۳۷۱ و با کارگردانی حسین نورایی در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران روی صحنه رفت و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۲۰۰ اجرا در تهران و شهر‌های مختلف ایران و همچنین کشور‌های هلند، انگلستان و امارات اجرا شده است. گفتنی است نمایش «خورشید کاروان» از تاریخ  هفده مهر ماه در برج میلاد به اجرا می پردازد.

مروری بر نمایش‌های مذهبی در محرم و صفر ۹۸

قصه نیم روز قیامت

نمایش «قصه نیم روز قیامت» به نویسندگی نگار قاسمی و مهراب رستمی و کارگردانی مهراب رستمی، به ظلم‌ها و مصائبی که از قرن‌ها پیش تا به امروز به زنان و کودکان شده به موازات روایت اتفاق‌های خرابه‌ شام می‌پردازد. این نمایش تا تاریخ ۲۶ مهرماه روی صحنه است و هر روز ساعت ۳۰ و ۱۸ در تماشاخانه استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران اجرا خواهد داشت.

خاموشان

نمایش «خاموشان» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی علی سیلمانی از ۲۲ مهر تا ۱۰ آبان در تماشاخانه مهرحوزه هنری اجرا می‌شود.

غریبه‌های همیشگی

نمایش «غریبه‌های همیشگی» نوشته شهرام کرمی و به کارگردانی حسین پرستار، از ۱۵ مهر تا ۱۰ آبان در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا می‌شود. این نمایش در مورد خانواده‌ای است که فرزند معلولی داشته و به اصرار مادر برای شفای او، قصد مسافرت به عتبات عالیات و دخیل بستن به ضریح امام‌حسین (ع) را دارند؛ علیرغم مخالفت پدر این امر اتفاق می‌افتد و به سبب علاقه‌ای که فرزندشان به طبل‌زنی دارد ظهر عاشورا، این کار در بین‌الحرمین صورت می‌گیرد، اما ناگهان بمبی منفجر شده و فرزند خانواده در این حادثه شهید می‌شود.

خاتون

نمایش خاتون به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم بخش از تاریخ ۲۸ شهریور ماه تا ۱۹ مهرماه روی صحنه می رود. این نمایش در سه سال گذشته نیز در تالار اندیشه حوزه هنری و سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفته و با بیش از شصت اجرا، بیش از چهل هزار مخاطب را جذب خود کرده است.

داستان «خاتون» از این قرار است که در خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید، مدتی از رفتن اسرا از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد آسیه پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. آریحا دختر کوچک نصرانی یتیم است و نزد عمویش یوحنا که تاجر جوانی است، به آنجا رفت و آمد داشته و با همبازی خود در حجره‌ای مشغول بازی است. مأموران حکومت در هنگام حضور در خرابه با حمیده یکی از غساله‌های شهر که همدم آسیه است برخورد کرده و ...

مروری بر نمایش‌های مذهبی در محرم و صفر ۹۸

آثار بسیاری هم برای حضور در جشنواره تئاتر صاحبدلان انتخاب شدند و به اجرا پرداختند که نمایش های زیر نمونه ای از آنهاست:

۱- «هناس» به کارگردانی جلال حسن‌وند

۲- «حر در میان دوزخ و بهشت» به کارگردانی افشین قاسمی

۳- «دهلران پایتخت سونامی» به کارگردانی احمد جعفری

۴- «قهرمان کیست؟» به کارگردانی مارال ایزدبخش

۵- «پ مثل پریدن» به کارگردانی محسن کولیوندی

۶- «قول عاشقی» به کارگردانی جمشید عسگری

۷- «شام آخر» به کارگردانی مرتضی وکیلیان

۸- «آب» به کارگردانی سعید دبیحی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.