جاذبه های گردشگری که در مناطق محروم خاک می خورند

عرصه گردشگری می‌تواند با شناسایی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری مناطق محروم و کمتر برخوردار اهالی این مناطق را توانمند کند.

رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران به  خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:مسئولان گردشگری در تمام نقاط دنیا از جمله کشور ما ده‌ها سال است که متوجه شده اند گردشگری می‌تواند روی عرصه اقتصاد تاثیر بگذارد.

وی افزود:برخی از مناطق و استان‌های کشور ما جزو نواحی کمتر برخوردار و نواحی محروم محسوب می‌شوند مثلا بخش‌های عظیمی از استان کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خیلی از استان‌های دیگر جزو این نواحی هستند. در چنین مواقعی کارخانه‌ها و صنایع کوچک و متوسط را گسترش می‌دهند البته به دلیل آنکه میزان محرومیت اهالی مناطق محروم بالا است و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی کارخانه ممکن است سال‌ها طول بکشد، تدابیر دیگری اندیشیده می‌شود مثلا در برخی مواقع دولت، یارانه و کمک‌ها و حمایت‌هایی را به شکل مالی، وام و سرمایه گذاری‌های دولتی انجام می‌دهد، اما در دنیا اثبات شده است یکی از مهم‌ترین و موثرترین مسیر‌هایی که برای توسعه درآمد مردم نواحی کمتر برخوردار یا محروم می‌توان انجام داد در بخش گردشگری است، زیرا خیلی از نواحی محروم جاذبه‌هایی را دارند که این جاذبه‌ها می‌توانند درآمدزا باشند و علاوه بر آن طبیعتا می‌توانند میزان اشتغال را افزایش بدهند.

رئیس مرکز گردشگری علمی_فرهنگی دانشجویان ایران تصریح کرد:صنعت گردشگری از چنین ویژگی برخوردار است و خیلی از نواحی محروم طبیعت زیبا و کویر دارند مثلا اهالی استان کرمان «شهداد» را دارند و بخش‌هایی از استان سمنان که جزو نواحی محروم به حساب می‌آیند حیات وحش خوب و مناطقی را دارند که می‌تواند برای خیلی از گردشگران داخلی و خارجی انگیزه سفر به این نواحی و هزینه کردن در آنجا را ایجاد کرد.

او افزود:در این زمینه قاعدتا باید در وهله اول رویکرد تغییر کند یعنی رویکرد باید به شکل جدی تری به توسعه گردشگری و بهره وری از جاذبه‌های مناطق کمتر برخوردار و محروم معطوف بشود و ما شاهد این تغییر باشیم. این باعث می‌شود که اتفاقا دولت هم کمتر هزینه کند، زیرا مثلا ما در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و بخش‌هایی از اصفهان، یزد، خراسان جنوبی که محرومیت بیشتری دارند کافی است جاذبه‌های این مناطق را بشناسانیم و اقامتگاه‌های بوم گردی را در آن مناطق توسعه بدهیم که البته نیازمند حمایت‌های اولیه دولت است، اما این باعث می‌شود که اهالی مناطق کمتربرخوردار و محروم متوجه بشوند که محرومیتشان می‌تواند جاذبه ایجاد کند. مثلا خانه‌های کپری و کاهگلی این افراد، غذا‌ها و آداب و رسومشان می‌تواند برای برخی از گردشگران جاذبه باشد.

یعقوب‌زاده اظهار کرد:پس در ذیل مجموعه فعالیت‌های گردشگری راه‌های زیادی برای ایجاد محرومیت‌های مناطق محروم به فرصت وجود دارد و این امر در مدت کوتاه یا میان مدت منجر به کاهش محرومیت‌های اهالی این مناطق می‌شود البته برای این کار در ابتدا باید جاذبه‌های گردشگری نواحی محروم شناسایی شوند و سپس شناسانده شوند. ما از این فرصت‌ها آنچنان که باید و شاید استفاده نکردیم البته در برخی از مواقع نهادهای فعال در این زمینه می‌گفتند برنامه هایی چون کمک‌های بلاعوض را در دستور کارشان قرار داده اند، اما در عمل اتفاق قابل توجهی نیفتاد در صورتی که اگر نقش گردشگری را جدی بگیریم با کمترین هزینه و مشارکت مردم، نواحی کمتربرخوردار و محروم می‌توانیم همه آنچه که برای یک اجتماع، منطقه، روستا و شهر کوچکی که باید شاهد حداقل توسعه باشد برسیم، اما باید رویکرد ما جدی و عملیاتی شود.

جاذبه های گردشگری که در مناطق محروم خاک می خورند

رئیس مرکز گردشگری علمی_فرهنگی دانشجویان ایران نحوه کمک رسانی هر چه بهتر مراکز خیریه به توسعه اقتصادی مناطق محروم را چنین تشریح کرد:واقعیت این است که ما می‌توانیم از مراکز خیریه چند انتظار داشته باشیم. یکی از این انتظار‌ها این است که منابع مالی را در قالب کمک‌های بلاعوض برای توسعه اقتصادی مناطق محروم جذب کنند و کمک‌هایی که جذب می‌شوند به شکل کاملا برنامه ریزی شده و هدفمند هزینه شوند. بحث دیگر این است که این موسسات و مراکز می‌تواند نحوه یا دلایل جذب کمک هایشان را تنوع بدهند مثلا اعلام کنند که می‌خواهیم چند بنای تاریخی که در منطقه وجود دارد را مرمت کرده و آن‌ها را برای جذب گردشگر آماده کنیم. چه بسا در این زمینه بتوانند در جذب منابع بین المللی هم موفق شوند، زیرا خیلی از انجمن ها، موسسات و .. که در سطح جهان فعالیت می‌کنند به هزینه کردن برای آثار تاریخی مناطق مختلف علاقمند هستند و در برخی مواقع اعلام هدف‌های عملیاتی منتج به جذب منابع بیشتری می‌شود.

یعقوب زاده بیان کرد:ما نیز می‌توانیم در مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می‌توانیم برخی از نشست‌های سالانه خودمان را به شناساندن و شناسایی ظرفیت‌های مناطق محروم برای توسعه صنعت گردشگری اختصاص بدهیم. بحث دیگری هم که داشتیم و بیشتر می‌توانیم داشته باشیم این است که بخش قابل توجهی از اردوهایمان را به شرط مشارکت دستگاه‌ها و جا‌های دیگر به بازدید از مناطق محروم به منظور شناساندن آن‌ها اختصاص دهیم. همچنین می‌توانیم با کمک دوستان و مطالبی که در اختیارمان می‌گذارند، جاذبه‌های گردشگری مناطق کم تربرخوردار و محروم را در سایت هفت زبانه مان به زبان‌های مختلف درج کنیم تا تعدادی از افرادی که در کشور‌های دیگر هستند آن‌ها را ببینند.
انتهای پیام/

چرا از جاذبه های گردشگری مناطق محروم غفلت می کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار