کاروان اسرای کربلا از شام راهی کربلا شد

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: براساس اسناد موجود، کاروان اسرای کربلا مصادف با ۱۰ صفر سال ۶۱ هجری از شام به سوی کربلای معلی حرکت کرد.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه کاروان اسرای اهل بیت (ع) روز‌های سختی را در شام گذراند، گفت: این قدر می‌دانیم که اهل بیت پیغمبر (ص) آنچنان که از شام نالیده‌اند از هیچ جای دیگر ننالیده‌اند، همچنان که در برخی از منابع تاریخی از جمله تعریب موسوعة عاشوراء جلد یک صفحه ۲۵۰ همچون که از امام زین العابدین (ع) سؤال شد در همه این مراحل کجا از همه جا بر شما سخت‌تر گذشت؟ نوشته‌اند که ۳ نوبت فرمود: اَلشّامُ اَلشّامُ اَلشّامُ

او با بیان اینکه برنامه ریزی‌های یزید بن معاویه برای بهره برداری سیاسی از انتقال کاروان اسراء به دمشق با شفاف سازی‌ها و افشاگری‌های حضرت امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) نقش بر آب شد، بیان داشت: یزید در این وضعیت چاره‌ای جز حفظ ظاهر و ایجاد بستری برای بازگشت و ندامت نداشت. او اینگونه وانمود کرد که هیچگاه در جریان وقایع کربلا نبوده و اساسا دستوری مبنی بر شهادت امام حسین (ع) نداده است.

عبیات، این سیاست یزید را سیاستی شکست خورده و نشان دهنده استصال دانست و تصریح کرد: نامه‌ها و دستورات واضح و روشن یزید خطاب به ابن زیاد گواه نقش اصلی یزید در شهادت امام حسین (ع) دارد.

او با اشاره به برخی از این اسناد تاریخ تاکید کرد: ابن اعثم کوفی در کتاب خود "فتوح" جلد ۵ صفحه ۱۷ به صراحت می‌نویسد: یزید بن معاویه (علیه لعنت الله) به ولید بن عتبه قبل از این که امام حسین (ع) به طرف مکه حرکت کند نامه نوشت و تاکید کرد که این نامه را که می‌نویسم، یا بیعت بگیر یا جواب نامه من را با سر بریده امام حسین (ع) به شام بفرست.

این پژوهشگر تاریخ عاشورا افزود: ابن اثیر جزری نیر در تاریخ خود الکامل فی التاریخ جلد ۳ صفحه ۴۷۴ که خلاصه تاریخ طبری است می‌نویسد که، عبید الله زیاد که گفت: این که من امام حسین را کشتم، یزید به من گفت: یا حسین را می‌کشی یا تو را می‌کشم و من هم قتل امام حسین را انتخاب کردم.

محمدرضا سلمانی عبیات مدت حضور اهل بیت در شام را قریب به ۱۰ روز دانست و اظهار کرد: بنابر نقل اصحاب تاریخ؛ کاروان روز اول ماه صفر وارد دمشق شد و در روز ۹ و یا ۱۰ همان ماه به مقصد مدینه حرکت کرد.

او در این خصوص با اشاره به اینکه روایت خروج کاروان اسرا در کتاب الارشاد شیخ مفید به صورت گسترده ذکر شده است، اذعان داشت: بنابر آنچه که شیخ مفید در کتاب الإرشاد جلد ۲ صفحه ۱۲۲ و شیخ فتال نیشابوری در روضة الواعظین صفحه ۲۱۲ آورده اند، یزید، نُعمان بن بشیر را فرا خواند و به او گفت: آماده شو تا این زنان را به مدینه ببرى. هنگامى که خواست آنان را آماده کند و به او گفت که آنان را در خُنَکاى شب، راه ببرد و جلوتر از آنان باشد؛ امّا نه آن اندازه دور که کاروان به او نرسند، و، چون می‌ایستند؛ از آن‌ها فاصله بگیرد و خود و یارانش، گرداگردشان پخش شوند و به گونه اى، نگهبان آنان باشند.

این نویسنده تاریخ اسلام، نعمان بن بشیر را فردی مصلحت طلب دانست که همواره در مسیر بنی امیه گام برداشته است، گفت: بنابر نقل سید بن طاووس در الملهوف صفحه ۲۲۵ هنگامى که زنان و خاندان امام حسین علیه السلام از شام باز گشتند و به عراق رسیدند. به راه نمایشان گفتند: «ما را از راه کربلا ببر» آنان به قتلگاه شهدا رسیدند و جابر بن عبد اللّه انصارى که گروهى از بنى هاشم و مردانى از خاندان پیامبر ص را دیدند که براى زیارت قبر حسین علیه السلام آمده بودند.

انتهای پیام/گ

حرکت کاروان اسرا به سوی کربلا

برچسب ها: تاریخ ، اخبار فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.