طیور بومی استان یزد علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: طرح واکسیناسیون طیور بومی به منظور افزایش سطح ایمنی طیور، به صورت رایگان در استان اجرا می‌شود.

علی اکبر حدادزاده مدیر کل دامپزشکی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: همزمان با هفته دامپزشکی طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل به صورت رایگان در روستا‌های استان یزد اجرا می‌شود.

او افزود: افزایش سطح ایمنی طیور بومی، جلوگیری از شیوع ویروس و بیماری نیوکاسل در روستا‌ها و انتقال آن‌ها به واحد‌های صنعتی مرغداری از جمله اهداف اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل در استان است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد  با اشاره به اینکه واکسن این طرح، آشامیدنی است، افزود: این واکسن در سه مرحله و هر چهار ماه یک بار در طول سال تکرار خواهد شد.

حدادزاده اضافه کرد: در قالب این طرح، نیروهای شبکه دامپزشکی شهرستان ها، با مراجعه به منازلی که دارای طیور خانگی هستند، اقدام به واکسینه کردن طیور می کنند.

بیماری نیوکاسل فوق العاده واگیردار بوده و دستگاه تنفسی و عصبی را مبتلا می کند و نیوکاسل بیشتر مرغ و خروس را مبتلا کرده و سایر گونه های طیور نظیر مرغ مروارید، اردک و بوقلمون را نیز مبتلا می‌کند.

نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی حاد با تلفات بالا در پرندگان است که درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل‌های پرورش است.

 انتهای پیام/ی

واکسیناسیون طیور بومی استان یزد علیه بیماری نیوکاسل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.