در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آقایان بخوانند/ همه آنچه باید درباره رفتار با همسر باردار بدانید

یک روانشناس گفت: مردان در دوران بارداری باید توجه بیشتری به همسرانشان داشته باشد.

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نکات مهم دوران بارداری که آقایان باید بدانند اظهار کرد: دوران بارداری یکی از پر استرس‌ترین دورانی است که به دلیل تغییرات هورمونی در خانم‌ها و نگرانی‌هایی که برای به دنیا آوردن یک بچه خوب و سالم سپری می‌شود.

امام با بیان اینکه مردان در این دوران توجه بیشتری به همسران خودشان داشته باشد، افزود: این توجهات بیشتر می‌تواند از جانب مردان باشد و جنبه‌های حمایتی و عاطفی بیشتری را برای خانم باردار به همراه داشته باشد.

این روانشناس بیان کرد: اولین راهکار این است که آقایان در این دوران همیشه در دسترس باشد و به خاطر تغییرات هورمونی که اشاره شد معمولا خانم‌ها حساس‌تر می‌شوند و دوست دارند آقایان توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند پس سعی کنند همواره در کنار همسرشان باشند.

او با اشاره به اینکه استرس‌هایی که معمولاً در این دوران ایجاد می‌شود را سعی کنید به حداقل برسانید، ادامه داد: در این دوران کار‌هایی که در منزل است را آقایان بیشتر انجام دهند و سعی کنند کمترین تنش در خانم باردار ایجاد کنند همچنین مراقبت‌های پزشکی و درمانی را برای همسرشان هم در نظر داشته باشند.

امام گفت: مراقب تغذیه و خواب همسرتان باشند و زمان بیشتری را برای صحبت کردن با همسرشان انتخاب کنند، همچنین سعی کنند در فضای خانه آرامش ایجاد کنند که توأم با مهربانی باشد، معمولاً خانم‌ها در این دوران بیشتر دوست دارند فرمان دهند و  رفتار‌هایی را انجام دهند که مدت‌ها انجام نداده‌اند.

این روانشناس اضافه کرد: در دوران بارداری آقایان انعطاف بیشتری داشته باشند و سعی کنند که همراه همسر خود باشند همواره تصمیمات پزشکی و مواردی را که که پزشک زنان برای همسرشان توصیه کرده را در مد نظر داشته باشند همچنین آقایان در این دوران مراقب سلامتی، خورد و خوراک خود باشند.

او افزود: آقایان درباره بارداری خانم ها  و به دنیا آمدن نوزاد اطلاعات کافی داشته باشند و سعی کنند اگر موارد اضطرابی در همسرشان مشاهده کردند حتما با یک مشاور در این زمینه و پزشک زنان مشورت کنند و بعد از به دنیا آمدن نوزاد به خاطر تغییرات هورمونی که در خانم‌ها ایجاد می‌شود کمی خلق و خوی خانم‌ها تغییر پیدا می‌کند و مراقبت‌های نوزاد را در این دوران به عهده گیرند تاخانم بیشتر استراحت کند.

امام با تاکید بر اینکه مراقب افسردگی بعد از زایمان باشید، ادامه داد: اگر متوجه افسردگی در خانم خود شدند حتما با یک مشاور در این زمینه صحبت کنند، گاهی اوقات تصور بر این است که دوران حاملگی  فقط مخصوص خانم‌هاست، اما این دوران هم برای آقایان و هم برای خانم هاست به این معنی که آقایان هم باید در این دوران حمایت گر خوبی برای همسران خود باشند.


بیشتر بخوانید: علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟/ راهکارهایی ساده برای عبور از بحران 


این روانشناس افزود: همیشه تربیت کودک قبل از اقدام به بارداری است بهتر است قبل از اینکه خانم‌ها باردار شوند حتماً با یک پزشک زنان در این مورد صحبت کند و از دارو‌های خاصی که برای رشد مغز بچه‌ها مفید هستند استفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: اگر خانمی قبل از بارداری دچار مشکلات روحی است قطعاً قبل از اینکه اقدام به بچه دار شدن کند برای درمان اقدام کند به این معنی که گاهی اوقات خانم دچار مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و غیره است و باید قبل از اقدام به بارداری با یک روانشناس در این زمینه صحبت کنند.

انتهای پیام/

دوران بارداری برای خانم‌ها همواره با استرس هایی همراه است

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۰:۳۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
مادر من تعریف می‌کرد وقتی که حامله بود پدرم با بهانه های واهی کتکش میزد، یکبار به یه پسر 6 ماهه حامله بود با فضولی وسخن چینی زنعموم، پدرم مادرم و کتک میزنه که جنین سقط میشه، خود منم حامله بودم شوهرم کتک نمیزنه ولی با زبانش می آزارد واز خدا نمیترسه
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
منم وقتی بارداربودم شوهرم ومادرشوهرم خیلی اذیتم کردن ازخدامرگمومیخواستم الان۴ساله زایمان کردم هنوزم افسردگی دارم حتی پیش دکترنبردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
چرا کسی نمیگه بدبخت مردا با این هزینه های وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
رعنا
۱۵:۴۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
فکرمیکنی زنهای قدیم خیلی خوشحال وراضی بودن از اون وضعشون؟! مجبور بودن بنده خداها..چاره ای نداشتن...وگرنه کدوم زنی از توجه ومحبت ونازونوازش ومراقبت بدش میاد؟! باهاشون اونجوری رفتار میشده طفلکا
Iran (Islamic Republic of)
رعنا
۱۵:۳۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
روحیات زنان قدیم با زنان الان فرق میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
خیلی خوبه حرف های میزند واقعان در دوران بارداری یک زن نیاز داره که بهش توجه بشه از طرف شوهرش
Iran (Islamic Republic of)
پیر پسر...
۱۱:۰۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
من مجردم و مجرد می مونم‌ از هفت دولت آزاد ، نه زن می گیرم و نه بعدها پدر خواهم‌ شد ،مجرد از دنیا خواهم رفت. این مطالب هم برای افرادی خوبه‌ که ازدواج کردند یا می کنند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
خوب برو مطالب مربوط به مجرد ها رو بخون . کی مجبورت کرد این صفحه رو باز کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
اه نه بابا
Germany
سکوت
۱۵:۲۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
حماقت هم حدی داره. وقتی به قول خودت اصلا به فکر ازدواج نیستی، چرا وقتت رو صرف خوندن مطلبی با عنوان "آقایان بخوانند/ همه آنچه باید درباره رفتار با همسر باردار بدانید" کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
به سلامتی الان برات دست بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
عاشق آزادسازی مدینه
۱۰:۴۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
این روزها که خیلی مردها در کوچه و خیابون چشمشون دنبال دختران و زنانی هستش که خودشونو مفت حراج گذاشتن.
لعنت بر فرهنگ غرب
Germany
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
چه ربطی به غرب داره. هرچی میشه، میگید، لعنت به غرب؟ مگر اینجا هرطوری میشه، میگن لعنت به ایران یا لعنت به شرق؟ هر مملکی مسئول کارهای خودش. اگر تو مرد نمیتونی دختر و همسرتو توی خانواده کنترل کنی، چرا میزاری تقصیر غرب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
والله قدیم اینطور نبود . زن 10 تا شکم میزایید سر 10 هکتار زمین هم کار میکرد وقتی حامله بود کار خونه رو هم میرسید خلاصه اندازه 20 تا مرد کار میکرد هیچ خبری نبود!
الان طرف نه ماه حامله اس مرد بیاد کار خونه رو برسه! زن بخوره بخوابه؟ اورد بده! دستور بده مرد بگه چشم؟
چه انتظارات مسخره ای واقعا!
Iran (Islamic Republic of)
Hastiiii
۱۲:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
از حرف زدن شما مشخصه که برای یه زن احترام و ارزشی قائل نیستین
متاسفم برای شما
Iran (Islamic Republic of)
Sanaz
۱۳:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
ادمایی مثل سماروادم میبینه دوست نداره هیچوقت ازدواج کنه،اینقدر که کوته فکرهستین
آخرین اخبار