در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۹۰ درصد از مصرف آب، مربوط به بخش کشاورزی است

عزیزی گفت: آب مصرفی کشور را بخش کشاورزی مشغول کرده است که این رقم در مقابل بخش صنعت کم‌تر از ۱۰ درصد است.

۹۰ درصد از مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است/کمترین نقش صنعت در مصرف آب

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص نقش صنایع در صرفه جویی آب‌ اظهار کرد: بیشترین مشکل ما در بحث کمبود آب، در بخش کشاورزی است و برخلاف تصور عموم، صنعت نقش کمتری در مصرف آب‌ها دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی به خصوص (آبیاری غرقابی) مصرف می‌شود؛ هر چند وقت یکبار در قانون بودجه احکام و مقرراتی جهت رشد مکانیزه کشاورزان ارائه می‌شود که متاسفانه از این قوانین هرساله در حال حاضر توفیقی به دست نیامده است و نتوانستینم برای صرفه جویی در آب‌ها به جای استفاده از روش‌های کشاورزی غرقابی از سیستم‌های مکانیزه استفاده کنیم.

آینده کشاورزی ایران

عزیزی با اشاره به اهمیت نوع کشت بیان کرد: به طور مثال با توجه به کم آب بودن دشت زنجان هنوز هم در این دشت هندوانه کاشت می‌شود که هر کیلو هندوانه بیشتر از ۱۵۰ لیتر آب نیاز دارد؛ با این تفاسیر بخش اعظمی از آب مورد نیاز در کشور صرف کشاورزی می‌شود که آینده چدانی برای کشاورز و کشور ندارد.


بیشتر بخوانید:دولت فعلا برنامه ای برای افزایش تعرفه برق ندارد/انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی صحت ندارد


این نماینده مجلس با تاکید بر نقش کمتر صنعت در آب کشور گفت:  ۹۰ درصد آب مصرفی کشور را بخش کشاورزی مشغول کرده است که این رقم در مقابل بخش صنعت کم‌تر از ۱۰ درصد است؛ برای رسیدن به یک عدد ثابت باید در همه موارد مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی به صورت بهینه مصرف کنیم.

وی گفت: هم اکنون هدف اصلی ما بر کاهش مصرف خانگی جهت جلوگیر از مصرف بی رویه آب است که با الگوی مصرف برق می‌توان به این هدف رسید؛ حال اگر موفق به صرفه جویی چند درصدی در بخش مصارف خانگی شویم بازهم در مقاسیه با بخش کشاورزی قابل توجه نیست.

صنایع تبدیلی نیازمند حمایت دولت هستند

عزیزی ادامه داد: با حمایت دولت از صنایع تبدیلی میتوانیم به این نتیجه برسیم که هر مزرعه باید صنایع تبدیلی داشته باشد و برای گسترش این صنایع تبدیلی باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.

این مقام مسئول بیان کرد: مصرف بالای بخش کشاورزی از آب باعث شد صنایع دچار مشکل شود؛ در بعضی اوقات برای ایجاد یک صنایع با اشتغال بالا نیازمند آب بیشتری هستیم، ولی چون مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت و صرفه جویی نمیشود آبی برای صنایع باقی نمی‌ماند.همچنین درست است که صنعت یکی از مصرف کنندگان منابع آبی  کشور است، ولی باید توجه داشت که چه سهمی از این میزان مصرف در صنعت اتفاق می‌افتد .

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اب ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار