در نشست شورای تخصصی حوزه‌های علمیه مطرح شد؛

حوزه با کمبود بودجه مواجه است /غبار غفلت بر پیکره بسیاری از کتب و نسخ خطی قم

آیت الله اعرافی گفت:در حوزه با کمبود بودجه مواجه هستیم و امسال اعتبارات واقعا زیر صفر است و شرایط سختی داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت الله علیرضا اعرافی،مدیرحوزه های علمیه دیروز در بیست و هشتمین نشست اعضای شورای تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع کتاب و کتابخانه در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی عنوان کرد:شرایط حوزه به گونه‌ای است که با کمبود بودجه مواجه هستیم و امسال اعتبارات واقعا زیر صفر است و شرایط سختی داریم.

او افزود:در حال حاضر منابع، آثار و ذخایری داریم که در معرض از بین رفتن است و بسیاری از کتاب‌ها و نسخ خطی به عنوان میراثی با ارزش، در کتاب خانه‌ها و مراکز نگهداری اسناد در معرض نابودی است.

اعرافی بیان کرد: در تمامی دنیا حوزه‌ها چنین وضعیتی دارند و در برخی از کشور‌های خارجی بسیاری از کتاب‌های با ارزش به دلیل فقدان امکاتات در معرض نابودی قرار دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور  اظهار کرد:در کتابخانه‌های بزرگ در کشور بخش زیادی از آثار در معرض نابودی است و باید در اولین فرصت تدابیری اتخاذ شود.

او بیان کرد:در بخش اسناد حوزه، صد‌ها هزار اسناد وجود دارد که پراکنده است و در مدارس علمیه با قدمت‌های زیادی این اسناد نگهداری می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت:در مقوله کتاب و اسناد سازمانی و پژوهشی با بجران مواجه هستیم و در قم و ایران و خارج از کشور و شهر‌های دیگر باید به نگهداری این کتاب‌ها و اسناد توجه شود، باغفلت بخش زیادی از میراث ما از بین می‌رود.

او بیان کرد: پایان نامه‌ها نیز باید ساماندهی شود و هیچ پایان نامه‌ای نباشد جز اینکه به فیضیه برود در این راستا پایان نامه‌ها واسپاری شده در حالی که باید فرآیند درستی پیموده شود و گردش صحیحی اتفاق بیفتد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد:نهاد‌های پیرامونی حوزه دارای پایان نامه‌های مهمی هستند که باید مطالعه و در این باره طرحی ارائه شود.

عضو جامعه مدرسین افزود:طرح مبادله پایان نامه‌ها نیز باید به خوبی پیگیری شود ضمن اینکه فهرست نویسی باید مورد توجه باشد. جذب کتاب از طریق اهدا و منابع خیرین یکی از برنامه‌های مهم است گزارش‌های خوبی در این باره وجود دارد که ضمن تقدیر از آن باید مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.

او گفت:گاهی بزرگی از دنیا می‌رود در حالی که می‌تواند این کتاب‌ها به کتابخانه‌های مرکزی حوزه باز گردد و منابع ارزشمندی به وجود بیاید. میکروفیلم‌های کتاب خانه‌های هند در آستان قدس نیاز به پیگیری دارد و در تبادل اسناد نیز به برنامه ریزی نیاز داریم.

اعرافی بیان کرد:باید از آثاری که در کتابخانه‌های حوزه در کشور است گزارشی مکتوب و جامع ارائه شود و در مورد مصوبات تصمیم درستی اتخاذ گردد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در خصوص شبانه روزی شدن کتابخانه‌ها اظهار کرد:شبانه روزی شدن نیاز به ظرفیت‌ها و امکاناتی دارد که باید بررسی شود یک کتابخانه شبانه رورزی در قم می‌تواند نماد خوبی باشد.

او عنوان کرد:کار شبکه سازی رویکرد خوبی است و باید در سراسر کشور اتفاق بیفتد و کل کشور به یک شبکه جامع در مورد کتاب و کتاب خانه تبدیل شود در این باره نیاز به هماهنگی با سطوح عالی و ارتباط با مدارس و مراکز قم داریم که باید تقویت شود.

آیت الله اعرافی گفت:حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در بلوار پیامبر اعظم (ص) به دنبال این است کتابخانه تخصصی را ایجاد کند که بخش زیادی از نیاز‌ها را پوشش می‌دهد در پروژه ۱۱۰ هکتار پردیسان یک کتابخانه مرکزی مهم جانمایی شده و این طرح‌های بلند مدت می‌تواند آینده را پررونق کند در این خصوص کتابخانه استان‌ها و نمایندگان طلاب باید کمک کنند.

انتهای پیام/ش

سخنان آیت الله اعرافی در نشست  تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.