اجرای پروژه جایکا در چهارمحال و بختیاری تسریع می‌شود

کارشناس همتای پروژه مدیریت مشارکتی جایکا در چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای پروژه جایکا در این استان تسریع می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرزاد رضازاده کارشناس همتای پروژه مدیریت مشارکتی جایکا در چهارمحال و بختیاری در حاشیه بازدید از حوضه الگویی طرح بین المللی مدیریت جامع آبخیز دوراهان شهرستان بروجن گفت: پروژه جایکا (Japan International Cooperation Agency - JICA) تحت عنوان توسعه ظرفیت مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوضه کارون، ادامه پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در استان (از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵) می‌باشد که قرار است در این پروژه دستاورد‌های پروژه قبلی در شش استان حوضه آبخیز رودخانه کارون تعمیم یابد.

او با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، لرستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد استان‌های منتخب جهت اجرای این پروژه می‌باشند افزود: هدف از اجرای جایکا، توسعه ظرفیت سازمانی و ایجاد انسجام سازمانی با رویکرد جامع نگری در حوضه‌های آبخیز و مشارکت فعال و خودجوش جوامع محلی در جهت احیا و توسعه منابع طبیعی می‌باشد.

رضازاده اضافه کرد: اجرای این پروژه در قالب همکاری فنی ایران و ژاپن، بین دولت ایران و آژانس همکاری‌های بین المللی کشور ژاپن و تحت مدیریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۲ ادامه دارد.

او ادامه داد: از ابتدای اجرای این پروژه تا کنون، مراحل بررسی صحرایی، جمع آوری داده و تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز انجام شده است و از نیمه دوم امسال مراحل عملیاتی آن در قالب برنامه کاری معین و با هدف دستیابی به الگوی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز و ارائه راهکار‌های مدیریت مشارکتی، آغاز خواهد شد.

رضازاده گفت: با توجه به احصای ۸۰ درصد اهداف در پروژه اول جایکا، قرار است در حوضه کارون نیز این دستاورد‌ها شامل تسهیلگری، اعتمادسازی بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و جوامع محلی، ایجاد حس مسئولیت پذیری مردم نسبت به منابع طبیعی و همچنین ارائه الگو‌های جدید بهره برداری‌های پربازده و اقتصادی همگام با شرایط هر منطقه و حفظ آب و خاک اجرایی شود.

کارشناس همتای پروژه مدیریت مشارکتی جایکا در چهارمحال و بختیاری افزود: در پروژه اول جایکا با تشکیل صندوق‌های خرد روستایی به واسطه فراهم نمودن منابع مالی، زمینه اشتغال و درآمدزایی مردم فراهم گردید.

رضازاده با اشاره به نقش تأثیرگذار زنان در آموزش خانواده در حفظ منابع طبیعی ادامه داد: توانمندسازی این قشر از طریق مشاغل خانگی همچون تولید صنایع دستی و برگزاری کلاس‌های آموزشی همراه با تسهیلگری، به مردم کمک کرد که چگونه می‌توانند به شکل صحیح و با کمترین میزان آسیب به منابع طبیعی از آن بهره برداری پایدار کنند.

او اضافه کرد: پیش بینی شده است پس از اجرای اقدامات جایکا طی سه سال و نیم باقی مانده، ظرفیت سازمانی در چارچوب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز (IWM) در حوضه کارون افزایش یابد و فعالیت‌ها به طور پایدار بعد از اجرای پروژه ادامه پیدا کند و همچنین دستاورد‌های حاصل شده در طول دوره پروژه در قالب پیشنهاد در برنامه توسعه هفتم منظور گردد.

انتهای پیام/ف

اجرای پروژه جایکا در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار