برگزاری نشست چهارجانبه ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان

نشست چهارجانبه ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو برگزار شد.

برگزاری نشست چهارجانبه ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست چهار جانبه که با حضور وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و وزرای افغانستان و پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو برگزار شد، علاوه بر پیگیری اهداف تعیین شده از سال‌های گذشته، مقرر شد برای مجمع جهانی پناهندگان که در قوس/ آذرماه در ژنو برگزار می‌شود، برنامه ریزی شود.

رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در این نشست چهارجانبه اعلام کرد: باید مسئله پناهندگان آسیب شناسی شود، ریشه‌های مشکلات بررسی شود و بعد براساس جمع آوری اطلاعات، کمیته‌ای تشکیل شود که برنامه، شرح وظایف و تعهدات کشور‌های مختلف را تهیه کند تا در یک زمان مشخص اجرا شود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: باید نقش، نظرات و دیدگاه‌های کشور‌های منطقه مدنظر گرفته شود و در صورتی که ارزیابی صحیح از کل منطقه وجود نداشته باشد، سیل پناهندگی و مهاجران جدید به سمت سایر کشور‌ها ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: صرفا برگزاری نشست بدون نتیجه و برنامه و اقدام عملیاتی مورد نیاز منطقه به نتیجه‌ای نخواهد رسید، و جامعه جهانی باید به مسئولیت بین المللی خود در قبال پناهندگان عمل کند، به طور مثال کل کمک‌های جامعه جهانی به ایران در امور پناهندگان ۶ درصد هزینه‌های جاری هم نمی‌شود.

سه کشور حاضر در این نشست اعلام کردند که نظرات کشور‌های منطقه باید در نحوه ارائه کمک‌ها، برنامه‌ها و اقدامات دخیل شود و براساس موقعیت‌ها و واقعیت‌های منطقه، اقدامات؛ تعریف، کمک‌ها جذب و هزینه‌ها مدیریت شود.

همچنین باتوجه به اینکه اولین نشست مجمع جهانی پناهندگان برگزار و کشور‌های متعددی در آن شرکت خواهند کرد، مقرر شد که وضعیت منطقه بررسی شود و برنامه کاری تدوین شود و ۴ عضو این کمیته ۴ جانبه واقعیت‌های منطقه و پناهندگان را برای جامعه جهانی توصیف کنند.

قرار است در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان از تمامی کشور‌ها دعوت شود تا ضمن بررسی وضعیت جهانی پناهندگان، کمک‌ها و پیش بینی‌های لازم برای بازگشت داوطلبانه آنان به کشورشان انجام دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار