یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

پیش بینی تولید ۱۴۰ هزار تن قزل آلا تا پایان سال / قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان

نبی زاده گفت: بر اساس آخرین رصد‌ها از مزارع پیش بینی می‌شود که تولید قزل آلا تا پایان سال به حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن می‌رسد.

محبی / پیش بینی تولید 140 هزار تن قزل آلا تا پایان سال / قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه 21 هزار و 500 تومانآرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار قزل‌آلا اظهار کرد: بنابر آخرین آمار قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه در مقایسه با دو هفته اخیر با کاهش هزار  تا  هزار و ۲۰۰ تومانی به ۲۰ هزار تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

او کاهش قدرت خرید خانوار و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی افت قیمت قزل‌آلا سر مزرعه اعلام کرد و گفت: بر اساس سنوات گذشته با افزایش مصرف در فصل سرما پیش بینی می‌شود که طی ماه‌های آتی بازار قزل‌آلا متعادل شود چرا که در مهر ماه بازگشایی مدارس و  اختصاص هزینه خانوار به خرید لوازم‌التحریر منجر به کاهش مصرف و افت قیمت قزل‌آلا در بازار شده است.

نبی زاده با انتقاد از قیمت بالای قزل‌آلا در  خرده‌فروشی‌ها بیان کرد: اگر چه قیمت قزل‌آلا در مقایسه با دو هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفته است و تولیدکننده از این افت قیمت متحمل زیان شده، اما همچنان هر کیلو قزل آلا با نرخ ۴۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.


بیشتر بخوانید: کمبودی در عرضه ماهی شب عید وجود ندارد/ سیستم دلال بازی عامل اصلی نوسان قیمت ماهی


مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت تولید قزل‌آلا گفت: با توجه به آنکه وعده‌های دولت در خصوص سیل اخیر محقق نشد و برخی از مصوبات استان‌ها هنوز اصلاح نشده است از این رو پیش بینی می‌شود که تولید  قزل آلا همانند سال گذشته به مرز ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن برسد.

او از آغاز قرارداد برای صادرات قزل‌آلا به چین برای اولین بار خبر داد و گفت: اگر چه بسیاری از تجار با شرکت‌های چینی برای اولین بار قراردادی در خصوص صادرات قزل‌آلا منعقد کردند، اما تاکنون سازمان دامپزشکی واکنشی در خصوص نحوه صادرات به چین نشان نداده است و همچنان صادرکنندگان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

نبی زاده ادامه داد: با وجود آنکه درخواست چینی‌ها برای واردات قزل‌آلای ایرانی به کشورشان چند برابر تولید ما است از این رو انتظار می‌رود سازمان دامپزشکی هر چه سریعتر شرایط نحوه صادرات به چین را اعلام کند تا به صورت مستقیم صادرات قزل‌آلا به چین آغاز شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی درباره تأثیر واردات تیلاپیا در بازار قزل‌آلا گفت: در دو سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شیلات مبنی بر ممنوعیت واردات تیلاپیا امضا کردیم، اما متأسفانه واردات تیلاپیا به هیچ عنوان ممنوع نشد به طوری که درابتدای سال حدود ۵۰۰ تن محصول وارد کشور شد که این امر در کنار عرضه تولید تیلاپیای داخل می‌تواند بازار قزل‌آلا را تحت تأثیر خود قرار دهد.

او در پایان درباره چالش پیش‌روی تولیدکنندگان قزل آلا تصریح کرد: افزایش هزینه‌های تولید، تسهیلات بانکی با نرخ بهره بالا و کمبود سرمایه در گردش موجب شده بسیاری از مزارع با حداقل ظرفیت خود کار کنند از این روانتظار می‌رود مسئولان تدابیری برای افزایش سرمایه در گردش تولیدکنندگان بیندیشند تا  تولید قزل آلا از این منظر دچار آسیب نشود.

انتهای پیام /

صادرات قزل آلا برای اولین بار به چین

برچسب ها: صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار