آغاز پرورش پاییزه ابریشم در خراسان شمالی

برای نخستین بار پرورش پاییزه پیله‌تر ابریشم در خراسان شمالی با توزیع ۲۵ جعبه نوغان در پنج شهرستان این استان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد محمدزاده سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این طرح آزمایشی با همکاری مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان‌های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد به اجرا درآمده است.

پیش از این پرورش پیله‌تر ابریشم در خراسان شمالی تنها یک نوبت در سال و در فصل بهار انجام می‌شد.

بخش عمده پیله‌تر ابریشم خراسان شمالی در شهرستان مرزی راز و جرگلان تولید می‌شود، اما شهرستان‌های مانه و سملقان، فاروج، شیروان و بجنورد نیز در تولید پیله‌تر فعالیت دارند.

محمدزاده با تشریح اهمیت اجرای طرح پاییزه پرورش پیله‌تر ابریشم گفت: برای بهره بردن از ظرفیت موجود درختان توت در ماه‌های شهریور و مهر که هنوز برگ دهی دارند و تقویت اقتصاد خانوار روستایی، طرح ترویجی و تکمیلی توسعه نوغانداری در نیمه دوم سال با مشارکت نوغانداران پیشرو استان به اجرا درآمده است.

او افزود: در این طرح ویژگی‌های تولیدی از جمله کیفیت و کمیت پیله‌های تولیدی و توجیه اقتصادی طرح بررسی شده و از دیگر سو با توجه به کاهش امور کشاورزی در این فصل، خانواده‌های روستایی قبل از آغاز فصل سرما و ریزش برگ‌های درختان توت، می‌توانند یک‌دوره پرورش نوغان را انجام دهند.

محمدزاده افزود: توزیع جعبه‌های نوغان از شهریورماه در استان آغاز شده و روند کار تا کنون مطلوب بوده است، اما نتیجه نهایی تا ۲ هفته دیگر مشخص خواهد شد.

او با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله‌تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، گفت: در برخی نقاط استان تا ۶۲ کیلوگرم پیله‌تر نیز از هر جعبه نوغان برداشت شده است.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بهار امسال ۲۰۸ تن پیله‌تر در خراسان شمالی برداشت شد که از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شد.

امسال در استان خراسان شمالی چهار هزار و ۹۶۰ جعبه تخم نوغان توزیع شد. نوغانداران این استان، پیله‌های ابریشم خود را کیلویی ۷۸۰ تا ۹۵۰ هزار ریال به بازار عرضه کردند.

خراسان شمالی از نظر تولید پیله ابریشم رتبه چهارم و از نظر میانگین تولید به ازای هر جعبه رتبه نخست کشور را دارد.

چهار هزار و ۱۶۶ خانوار در خراسان شمالی در کار پرورش کرم ابریشم مشغول هستند و عمده نوغانداران این استان در شهرستان‌های رازوجرگلان، مانه و سملقان و بجنورد فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/ه

آغاز پرورش پاییزه ابریشم در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.