سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

‌می‌توانستیم در جام جهانی روی سکو برویم/ جوانگرایی باید با روشی منطقی و به صورت تدریجی انجام شود/ اداره شدن فدراسیون با سرپرست به تیم ملی ضربه می‌زند

وکیلی گفت:اگر بازیکنان زمان استراحت بیشتری داشتند می‌توانستیم برای اولین بار جزو ۳ تیم برتر مسابقات باشیم و روی سکو برویم.

 محمد وکیلی سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان کشورمان در خصوص نتایج و عملکرد ایران در مسابقات جام جهانی با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفت و گو پرداخت.

می توانستیم در جام جهانی روی سکو برویم

او در خصوص بازی های جام جهانی گفت: در ۲ بازی اول مقابل روسیه و مصر آن چنان که باید خوب بازی نکردیم. با این وجود می‌توانستیم این تیم‌ها را شکست دهیم. در بازی‌های دیگر برابر آرژانتین، کانادا و استرالیا بازی خوبی به نمایش گذاشتیم و به پیروزی رسیدیم. برابر برزیل نیز عملکرد قابل قبولی داشتیم. شاید اگر جام جهانی بلافاصله پس از بازی‌های آسیایی برگزار نمی‌شد و بازیکنان ما با تمرکز بیشتری در این مسابقات شرکت می‌کردند و زمان استراحت بیشتری داشتند، عملکرد بهتری از تیم ملی می‌دیدیم و می‌توانستیم برای اولین بار جزء ۳ تیم برتر مسابقات باشیم و در کنار تیم‌های بزرگی مانند برزیل و آمریکا روی سکو برویم. البته آرژانتین و ژاپن نیز از تیم‌های خوب این دوره هستند اما در این دوره سایه روشن‌هایی وجود داشت و به اعتقاد من این دوره تنها دوره‌ای بود که می‌توانستیم روی سکو باشیم.


بیشتر بخوانید: صعود ۲ پله‌ای شاگردان کولاکوویچ / سقوط آمریکا و ادامه درخشش برزیل


باخت به تیمی مانند مصر هر ۱۰ سال یکبار اتفاق می‌افتد

در ۳، ۴ بازی عملکرد خیلی خوبی داشتیم اما در ۲ بازی دیگر اصلا خوب نبودیم و مسلما  کادرفنی و بازیکنان نیز از عملکرد خودشان در این ۲ بازی رضایت نداشتند. به هر حال در این دوره می‌توانستیم شگفتی ساز شویم و پس از تیم‌های برزیل، لهستان و آمریکا ضلع چهارم مسابقات باشیم. ممکن است در چند بازی باقی مانده بتوانیم نتایج خوبی بگیریم و خودمان را به جمع ۵، ۶ تیم بالای جدول برسانیم.  شایسته‌ترین تیم‌ها همین ۴ تیم هستند و مردم از تیم ملی انتظارات به جا و به حقی دارند. ژاپن نه در گذشته کارنامه‌ای بهتر از ایران داشته و نه اکنون بهتر از ایران است اما این که می‌بینید ژاپن از ما بهتر نتیجه گرفته به مسائل دیگری بر می‌گردد و دلیلش این نیست که ژاپن پیشرفت کرده و از ما بهتر شده است. تیم ملی در این مسابقات به مصری باخت که هیچ برتری نسبت به ایران ندارد و این اتفاق شاید هر ۱۰ سال یکبار اتفاق بیفتد. در حال حاضر مسابقات تمام نشده و نمی‌توانیم راجع به عملکرد تیم ملی ارزیابی و کارشناسی دقیقی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: اظهارات بازیکنان تیم ملی والیبال ایران پس از دیدار مقابل آرژانتین


غیبت موسوی و آسیب دیدگی قائمی به تیم ملی ضربه زد

تیم ملی در مسابقات جام جهانی به چیزی که حقش بود نرسید و این ناکامی دلایل متفاوتی داشت. فاصله نزدیک مسابقات آسیایی و جام جهانی که باعث خستگی بازیکنان شد یکی از دلایل نتیجه نگرفتن ما بود. از طرف دیگر با نرفتن موسوی به جام جهانی می‌توانستیم از بازیکنانی مانند صالحی و شریفی در این پست استفاده کنیم. آسیب دیدگی فرهاد قائمی هم باعث شد در این پست دستمان خالی باشد.


بیشتر بخوانید: موسوی: لیگ لهستان، لیگ سختی است/ اولشتِین به دنبال رفتن روی سکو است


جوانگرایی باید با روشی منطقی و به صورت تدریجی انجام شود

وکیلی در خصوص جوانگرایی در تیم ملی والیبال اظهار داشت: جوانگرایی باید با روشی منطقی و تدریجی انجام شود زیرا نمی‌توانیم به طور ناگهانی ۷، ۸ بازیکن باتجربه را کنار بگذاریم و بازیکنان جوان را جایگزین کنیم. از طرف دیگر چنین چیزی خواست مردم نیست و خواسته مردم در درجه اول پیروزی است. مسلما اگر این پیروزی با بازیکنان جوانتر به دست بیاید مردم خوشحال‌تر می‌شوند. به اعتقاد من کولاکوویچ می‌توانست در برخی از بازی‌ها برای پیروزی از بازیکنان باتجربه استفاده کند، مثلا بازیکن باتجربه‌ای مانند سعید معرروف در بازی برابر برزیل و آمریکا می‌توانست در پوئن‌های حساس به بازی بیاید و به تیم کمک کند. در برخی بازی‌ها باید با تمام توان و ظرفیتمان بازی کنیم اما برخی بازی‌ها که نتیجه آن اهمیت زیادی ندارد و با هر ترکیبی بازی کنیم می‌توانیم برنده باشیم بهتر است فرصت بیشتری به بازیکنان جوان بدهیم. این که در تمام بازی‌ها از بازیکنان باتجربه استفاده کنیم یا به یک باره تصمیم بگیریم بازیکنانی که چندین سال برای تیم ملی بازی کردند و از تجربه کافی برخوردارند را کنار بگذاریم کار درستی نیست و به نظر من استفاده از بازیکنان باتجربه در کنار جوانان در طول مسابقات می‌تواند به ما کمک کند.


بیشتر بخوانید: ژاپن ۳ - مصر ۲/ سامورایی‌ها به زحمت از سد فراعنه گذشتند


جوانگرایی باید با پیروزی همراه شود

آرژانتین را با تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه شکست دادیم و مردم خوشحال شدیم اما فرض کنید در همین بازی‌ها فقط از بازیکنان جوان و کم تجربه استفاده می‌کردیم و نتایج را واگذار می‌کردیم، آن وقت مردم نمی‌گفتند اشکالی ندارد زیرا جوانگرایی باید با منطق و پیروزی همراه باشد.


بیشتر بخوانید: وطن پرست: پیش بینی می‌شد کار راحتی برابر تونس داشته باشیم / ادامه روند جوان گرایی خوب است


اداره شدن فدراسیون با سرپرست به تیم ملی ضربه می زند

سرمربی تیم ملی نوجوانان در خصوص مشکلات مدیریتی در فدراسیون و نامشخص بودن تکلیف ریاست فدراسیون والیبال گفت: وقتی فدراسیون با سرپرست اداره شود، سرپرست فدراسیون فقط می‌تواند کار‌های روزمره فدراسیون را انجام دهد و نمی‌تواند برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد. از طرف دیگر بازیکنان نگران آینده هستند. اگر مدت اداره فدراسیون با سرپرست کوتاه‌تر باشد به نفع والیبال است، زیرا کسی که برای ۴ سال آینده قطعا رئیس است به نسبت سرپرست خیلی بهتر کار می‌کند و دستش باز‌تر است. همچنین برنامه‌های کادرفنی زمین نمی‌ماند و آماده سازی تیم بهتر صورت می‌گیرد که این موضوع در نتایج موثر است. امیدوارم انتخابات هر چه زودتر و به خوبی برگزار شود و شایسته‌ترین شخص انتخاب شود تا بدانیم برای ۴ سال آینده باید چه کاری انجام دهیم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از والیبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار