وزیر نیرو مطرح کرد؛

درآمد ۱۷۰ میلیاردی سامانه جامع پایش نیروگاهی در فاز اول

اردکانیان گفت: بنا به برآوردهای اولیه افتتاح فاز اول سامانه جامع پایش نیروگاهی در کشور، این طرح درآمد ۱۷۰ تومانی به همراه خواهد داشت.

درآمد سالانه صد هفتاد میلیارد برای فاز اول سامانه جامع پایش نیروگاهیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در افتتاح فاز اول سامانه جامع پایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌های کشور، گفت: این سامانه با فعالیت شبانه روزی دانشمندان این حوزه و اتکا به توان داخلی دست اندرکاران این پژوهشگاه به ثمر رسیده است.

او ادامه داد: از سال گذشته نوید افتتاح این طرح داده شده بود که این نتايج علی رغم وجود تحریم‌های ظالمانه‌ به دست آمده است و امروز می‌توانیم با توان داخلی به ثروت های موجود دسترسی داشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: اتفاق امروز، رخداد بزرگی است و قطعا افتتاح این طرح باعث افزایش بهره وری در صعنت برق می‌شود. طبق برآورد اولیه با اجرای این طرح چیزی بالغ بر۱۷۰ میلیارد تومان درآمد، درسال کسب خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: قیمت برق با حذف قبوض کاغذی هیچگونه تغییری نکرده است


اردکانیان گفت :از جمله مشخصات این طرح می‌توان به ارائه گزارش‌های برخط از وضعیت ناوگان نیروگاهی کشور، ایجاد شبکه متخصصان، ارائه انواع سرویس‌های مورد نیاز نیروگاه‌ها و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات از طریق پایش مستمر وضعیت واحدها، پیش‌بینی خرابی‌ها و ارائه راهکار جهت حل مشکلات اشاره کرد.

او ادامه داد: از دیگر کارکردهای این مرکز، پیاده‌سازی مدیریت دانش، ارائه خدمات دانشی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات مرتبط با هوش تجاری در حوزه وزارت نیرو است.

ضریب آمادگی نیروگاه‌ها از ۸۸ درصد به ۹۸ درصد رسید

در ادامه این برنامه، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم از طراحی نیروگاه ملی و ارائه‌ی طرح آن به وزیر نیرو تا پایان سال خبر داد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته ضریب آمادگی نیروگاه‌ها از ۸۸ درصد به ۹۸ درصد رسیده است.

همایون حائری در حاشیه آیین افتتاح فاز اول طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سامانه مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحد‌های نیروگاهی و تاسیس و راه‌اندازی مرکز پایش وضعیت، عیب‌یابی و ارائه‌ی خدمات به ناوگان واحد‌های نیروگاهی با بیان این‌که ضریب آمادگی نیروگاه‌ها طی ۱۰ سال گذشته از ۸۸ درصد به ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: هر یک درصد افزایش ضریب آمادگی ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای این صنعت دارد.

وی با تاکید بر این‌که دستاورد‌های دانش تحریمی روز به روز با شدت بیشتری در حال انجام است، ادامه داد: صنعت برق در حال بومی‌سازی همه تکنولوژی‌های پیچیده است. سیستم HAS نیز یک برداشت خلاقانه از تئوری‌های مهندسی است که چگونه بتوان خروجی نیروگاه را با توجه به شرایط اقلیمی افزایش داد تا ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات ارزش افزوده را در سیستم داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از طراحی دیسپچینگ ملی با همکاری پژوهشگاه خبر داد و گفت: طرح نیروگاه ملی تا پایان سال به وزیر ارائه می‌شود. منظور از نیروگاه ملی این است که همه فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر در این زمینه انجام شده است را جمع‌آوری کرده و برای ساخت به مپنا ابلاغ می‌کنیم.

در ادامه این مراسم محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی - از امضای ۱۷ سند راهبردی بین این شرکت و پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: شرکت برق حرارتی پژوهشگاه نیرو را برای مدیریت پروژه‌ها انتخاب کرد و در نهایت ۱۷ سند مذکور به ۵۰ پروژه اولویت‌دار تبدیل شد که پروژه امروز یکی از همان پروژه‌های مذکور است.

وی درباره پروژه‌هایی که بین شرکت برق حرارتی و پژوهشگاه نیرو امضاء شده است، توضیح داد: طراحی و ساخت پایلوت پکیج پرتال تصفیه پساب روغنی، تدوین دستورالعمل ارزیابی صلاحیت پیمانکاران تعمیرات اساسی نیروگاه‌های حرارتی، ارتقاء جزیی کمپرسور، توربین گازی برای تطبیق با شرایط محیطی و ... از جمله پروژه‌های مشترک بین شرکت برق حرارتی و پژوهشگاه نیرو هستند.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی از حمایت این شرکت و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی و راهبردی و مرکز فناوری و شکوفایی امضاء کرده‌ایم از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهیم کرد.

طرزطلب با بیان این‌که در سال ۱۳۹۷، ۱۶۰ پروژه اولویت‌دار در سامانه سیب که با هدف معرفی پروژه‌ها تاسیس شده ثبت شده است، ادامه داد: از این میان ۷۵ پروژه به ارزش ۵.۴ میلیارد تومان پرداخت شده است. همچنین ۱۲۱ پروژه اولویت‌دار در شش ماه گذشته در این سامانه ثبت شده که ۸۰ پروژه به ارزش هفت میلیارد تومان تایید خواهد شد.

امکان خرید خارجی برای نیروگاه‌ها وجود ندارد

وی با تاکید بر این‌که امکان خرید خارجی برای نیروگاه‌ها وجود ندارد، توضیح داد: این موضوع را به همه نیروگاه‌ها اعلام کرده‌ایم، مگر این‌که برای این خرید از شرکت برق حرارتی اجازه بگیرند و چنانچه نیاز آن‌ها در داخل ساخته نمی‌شود، می‌توانند این خرید را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی ادامه داد: در ۱۸ ماه گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد امضاء شده که بتوانیم ساخت داخل را انجام دهیم. این در حالی است که اگر قرار بود نیاز‌ها را از خارج تامین کنیم باید ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کردیم.

طرزطلب در پایان از آمادگی شرکت تولید برق حرارتی برای ساخت توربین‌های گاز کلاس F با همکاری مپنا و پژوهشگاه خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار